Διαβάστηκε από 4504αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:14/6/2011
Τα διαφορικά που περιορίζουν την ανεξέλεγκτη ολίσθηση των τροχών εξασφαλίζουν υψηλά επίπεδα ενεργητικής ασφάλειας, την ίδια στιγμή που επιτρέπουν στον οδηγό να "παίξει" με τη ψυχή του, εκμεταλλευόμενος στο έπακρο τις δυνατότητες του οχήματός του.
Η πρόοδος της τεχνολογίας έχει επιτρέψει την ηλεκτρονική διαχείριση της ολίσθησης των τροχών.
Οι τύποι των διαφορικών περιορισμένης ολίσθησης, κατατάσσονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες. Στην πρώτη, υπάρχουν αυτά που "αισθάνονται" τη ροπή και στη δεύτερη, αυτά που "αισθάνονται" την ταχύτητα περιστροφής των κινητήριων τροχών. Τα πρώτα χρησιμοποιούν τη μηχανική τριβή των εξαρτημάτων τους για να δημιουργήσουν την απαιτούμενη διαφορά ροπής μεταξύ των δύο αξόνων. Τα δεύτερα, για να ενεργοποιηθούν και να λειτουργήσουν, πρέπει να σημειωθεί διαφορά στην ταχύτητα περιστροφής των τροχών.
Το όφελος των LSD διαφορικών και ο σκοπός κατασκευής τους, είναι να παρέχουν στον οδηγό του οχήματος όσο το δυνατόν περισσότερη ασφάλεια σε δύσκολες καταστάσεις οδήγησης και σε στιγμές πανικού.
Τύποι διαφορικών περιορισμένης ολίσθησης
Με πολύδισκους συμπλέκτες
Τα πλεονέκτημα του LSD με πολύδισκους συμπλέκτες είναι:
• Περιορισμός ολίσθησης των τροχών σε στροφές με μεγάλες ταχύτητες.
• Διάθεση ισχύος στους τροχούς πιο ομοιόμορφα.
• Ομοιόμορφη πρόσφυση και καλύτερος έλεγχος του οχήματος κατά την επιτάχυνση ή την επιβράδυνση.
• Σε συνθήκες ομαλής οδήγησης, για να μειωθούν οι τριβές και το όχημα να στρίβει ευκολότερα, το σύστημα με τους δίσκους αποσυμπλέκεται.
Με ατέρμονες οδοντωτούς τροχούς (Torsen)
Είναι γνωστό και ως Torsen (Torque Sensing differential). Σκοπός του είναι να μεταφέρει το μεγαλύτερο ποσοστό της ροπής του κινητήρα στον τροχό ή τον άξονα με την καλύτερη πρόσφυση. H αρχή λειτουργίας του βασίζεται στο συνδυασμό μετωπικών και κοχλιωτών οδοντωτών τροχών.
Συνεκτικής σύζευξης
Η κεντρική μονάδα ελέγχου, αφού λάβει υπόψη της τις συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα και τη δυναμική συμπεριφορά του οχήματος, ρυθμίζει το ποσοστό εμπλοκής του πίσω άξονα, μέσω βαλβίδας που ελέγχει την πίεση στο υδραυλικό κύκλωμα. Η προϋπόθεση για τη μεταφορά μέρους της ροπής στον πίσω άξονα είναι η διαφορετική γωνιακή ταχύτητα μεταξύ των τροχών του εμπρόσθιου και του πίσω άξονα.
Ηλεκτρονικός έλεγχος στο διαφορικό μηχανισμό (eLSD)
Τα ηλεκτρονικά αυτά συστήματα, χρησιμοποιούν και εκμεταλλεύονται τα εξαρτήματα και τους μηχανισμούς του συστήματος πέδησης και του συστήματος ESP, για να φρενάρουν περισσότερο ή λιγότερο έναν ή δύο τροχούς. Έτσι, ελέγχεται η ασφαλής κίνηση του οχήματος χωρίς να παρουσιάζονται φαινόμενα ολίσθησης των τροχών, λόγω της διαφορετικής ταχύτητας η λόγω υπερστροφής ή υποστροφής. Επίσης, κάποια συστήματα χρησιμοποιούν και τους μηχανισμούς της ηλεκτρονικής διαχείρισης του κινητήρα, ώστε να υπολογίζουν και να ελέγχουν την ιδανική ροπή του κινητήρα που πρέπει να εφαρμόζεται στους τροχούς σε καταστάσεις ολίσθησης τους.