Δεδομένου πως το φθινόπωρο αποτελεί τον… προάγγελο του χειμώνα, για πολύ κόσμο κρίνεται ως η πλέον κατάλληλη στιγμή για να περάσουμε το αυτοκίνητό μας από έλεγχο, προκειμένου να βεβαιωθούμε πως λειτουργεί σωστά ενόψει των εποχικών καιρικών συνθηκών που έπονται. Κανείς δε θα ήθελε, εξάλλου, να βρεθεί εγκλωβισμένος στο σκοτάδι ή σε πολύ νερό από μια έλλειψη πρόνοιας.
Το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου μας (για τους αρχάριους), η εμπειρία ή το συνεργείο μας (για τους έμπειρους) μας καθοδηγούν στο τι πρέπει να ελεγχθεί. Τα πιο σημαντικά, ακολουθούν παρακάτω.
Ελέγχουμε όλα τα υγρά (αντιψυκτικό, υαλοκαθαριστήρων, φρένων), όχι μόνο το λάδι
Όπως ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις, έτσι κι εδώ το
λιπαντικό είναι το νούμερο ένα πράγμα από το οποίο θα ξεκινήσουμε. Συνεπώς ελέγχουμε τη στάθμη του και αν είναι χαμηλότερη από όσο πρέπει, φροντίζουμε να γεμίσουμε. Αν πάλι, μοιάζει να πέφτει πιο γρήγορα από όσο είθισται, τότε το όχημα πρέπει να ελεγχθεί για διαρροές.
Πέρα, όμως, από τη σωστή λίπανση των εξαρτημάτων και τον
έλεγχο του λαδιού του κινητήρα, υπάρχουν και άλλα υγρά στο αυτοκίνητο που πρέπει να τσεκαριστούν. Το ψυκτικό υγρό είναι ένα από αυτά, πολύ δε περισσότερο τώρα που η θερμοκρασία πέφτει. Τα υγρά των φρένων και των
υαλοκαθαριστήρων είναι επίσης σημαντικά, όπως βεβαίως και το υγρό υδραυλικού τιμονιού - με την προϋπόθεση βέβαια πως το αυτοκίνητο διαθέτει τέτοιο – και το υγρό μετάδοσης κίνησης είτε μιλάμε για μηχανικό είτε για αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.
Όσο για τη λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά, αυτή αφορά στο ρεζερβουάρ βενζίνης: πρέπει να παραμένει τουλάχιστον μισογεμάτο, ώστε να μη συμπυκνώνεται υγρασία στις σωληνώσεις και παγώσει.
Προσοχή στην πίεση και στο βάθος πέλματος των ελαστικών
Τα
φθαρμένα ελαστικά είναι κίνδυνος – θάνατος, κατά συνέπεια δεν τα αφήνουμε στην τύχη τους. Για αρχή, ελέγχουμε συστηματικά την
πίεση των ελαστικών και βεβαιωνόμαστε πως ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές που έχει θέσει ο κατασκευαστής. Λαμβάνοντας υπόψη, εξάλλου, πως τα ελαστικά με την πάροδο του χρόνου χάνουν αέρα, ίσως περιστασιακά να χρειάζεται να συμπληρώνουμε αέρα (στο πρατήριο καυσίμων μας).
Αντίστοιχα, όμως, θέλουμε να έχουν και ικανοποιητική πρόσφυση, ώστε να φρενάρουν κατά το δοκούν και δίχως προβλήματα. Εδώ μπαίνει στην εξίσωση το
βάθος πέλματος που πρέπει να ελεγχθεί σε ολόκληρη την επιφάνειά του, καθώς φθείρεται με την πάροδο του χρόνου και πέφτει πολύ χαμηλά.
Θεωρητικά, ένας επιπλέον παράγοντας που πρέπει να εξετάσουμε εδώ είναι και το ενδεχόμενο αλλαγής σε χειμερινά ελαστικά, ωστόσο σε θερμοκρασίες Ελλάδας κάτι τέτοιο δε θεωρείται απαραίτητο παρά σε βόρειες περιοχές μας όπως η «Φλώρινα».
Οι μέρες μικραίνουν, άρα τα φώτα πρέπει να λειτουργούν στην εντέλεια
Όσο οδεύουμε προς την «καρδιά» του φθινοπώρου, τόσο μικραίνουν οι μέρες, με αποτέλεσμα να οδηγούμε όλο και πιο συχνά στο σκοτάδι. Κατά συνέπεια, πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι τα υπόλοιπα οχήματα στο δρόμο μπορούν να μας δουν. Αδιαπραγμάτευτος, λοιπόν,εδώ είναι ο
έλεγχος σε φλας και όπισθεν, καθώς και σε
εσωτερικά και εξωτερικά φώτα, με την αντικατάσταση προφανώς όσων έχουν καεί να ανατίθεται σε επαγγελματία μηχανικό.
Extra tip το ξεθάμπωμα των φαναριών. Μια μικρή σε κόστος (γύρω στα 10 ευρώ) εργασία
περιποίησης – φανοποιίας που όμως «κάνει την νύχτα-μέρα» αν φύγει η κιτρινίλα-θαμπάδα των φαναριών που χουν χρόνια να δεχθούν φροντίδα.
Φρένα, υαλοκαθαριστήρες και θέρμανση χρειάζονται φροντίδα όσο είναι ακόμα νωρίς
Η σχολαστική επιθεώρηση των
φρένων δεν είναι προαιρετική, είναι επιτακτική. Και γενικά, καλό είναι να θυμόμαστε πως τα φρένα μας πρέπει να ελέγχονται τουλάχιστον δυο φορές το χρόνο, κατά προτίμηση πριν από την έναρξη του χειμώνα. Από εκεί και πέρα,αν στα
τακάκια έχουν απομείνει από τέσσερα χιλιοστά και κάτω από το υλικό τριβής, τότε οφείλουμε να τα αντικαταστήσουμε. ¶λλα πράγματα που πρέπει να ελεγχθούν επίσης είναι οι ρότορες φρένων, οι επενδύσεις και τα τύμπανα.
Αντίστοιχα, σε ό,τι έχει να κάνει με τους
υαλοκαθαριστήρες και με το παρμπρίζ, τσεκάρουμε σε τι κατάσταση βρίσκονται και αν χρειαστεί τους αντικαθιστούμε. Θεωρητικά,τα πτερύγια υαλοκαθαριστήρων μπορούμε να τα αλλάξουμε και μόνοι μας, ωστόσο σε ορισμένα μοντέλα μπορεί να χρειαστεί επαγγελματική βοήθεια. Παράλληλα, πέρα από όλα τα υπόλοιπα, συνιστάται – όπως προαναφέρθηκε - να ελεγχθεί και η στάθμη του υγρού υαλοκαθαριστήρων, καθώς και το
παρμπρίζ για ρωγμές ή σπασίματα.
Ολοκληρώνοντας, με δεδομένο πως η θερμοκρασία αρχίζει αυτήν την περίοδο να πέφτει, πρέπει να ελέγξουμε πως το σύστημα θέρμανσης λειτουργεί όπως πρέπει, προτού ακόμα πιάσουν τα βαριά κρύα. Π.χ. στο σενάριο, που το καλοριφέρ απελευθερώνει κρύο αέρα, τότε αυτός είναι ένας καλός λόγος για να επισκεφτούμε έναν επαγγελματία μηχανικό.
Και μιας που αναφέρθηκε το ζήτημα του μηχανικού, είναι ζωτικής σημασίας για το αυτοκίνητό μας να επιλέξουμε τον κατάλληλο άνθρωπο, που θα το επιθεωρήσει με τον ενδεδειγμένο τρόπο, επιλύοντας κάθε ζήτημα σε μια και μόνη επίσκεψη, ούτως ώστε να μη μας προκύψουν άλλα προβλήματα μέσα στον χειμώνα.
Τέλος, με δεδομένο ότι, όπως υποστηρίζει και ο θυμόσοφος λαός «η καθαριότητα είναι η μισή αρχοντιά», καλό είναι να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για να καθαρίσουμε το αυτοκίνητό μας όσο ακόμα ο καιρός βολεύει και προτού ακόμα πιάσουν τα κρύα. Ενδείκνυται δε, ύστερα από το
πλύσιμο να το
κερώσουμε κιόλας.