ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Περιοδικό - Test

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  26/12/2000
Ημερομηνία δημοσίευσης: 26/12/2000
ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ 
Ηχομόνωση και ακουστική της καμπίνας
 
Ακούτε το αυτοκίνητό σας;
 

Πολλές από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες πραγματοποιούν έρευνες και μελέτες σχετικά με το θέμα του ήχου κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων με το αυτοκίνητο και πως αυτός επηρεάζει τους επιβαίνοντες. Η σωστή ηχομόνωση της καμπίνας των επιβατών εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, καθώς, αν και οι ενοχλητικοί θόρυβοι πρέπει να μένουν εκτός της καμπίνας των επιβατών, ο οδηγός δεν πρέπει να είναι ολοκληρωτικά αποκομμένος -ηχητικά- από τον υπόλοιπο κόσμο.

Εκτός από τις επιδόσεις, την ασφάλεια και την εμφάνιση, άλλος ένας σημαντικός παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει τις πωλήσεις ενός αυτοκινήτου είναι και ο θόρυβος. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η πλήρης ηχομόνωση της καμπίνας είναι και η καλύτερη λύση. Αντιθέτως η ακοή είναι μια από τις αισθήσεις που ο οδηγός χρησιμοποιεί κατά την οδήγηση, δεχόμενος μέσω αυτής προειδοποιητικά μηνύματα (σφυρίχτρα τροχονόμου) ή ήχους που μπορεί να τον πληροφορήσουν για κάποια βλάβη του αυτοκινήτου. Ακόμα κατά την εξέταση ενός αυτοκινήτου που πρόκειται να αγοράσετε, ο ήχος είναι πολύ σημαντικός καθώς π.χ. ένα σπορ αυτοκίνητο πρέπει να... ακούγεται σαν ένα σπορ αυτοκίνητο κ.λπ. Το Κέντρο Ερευνών της DaimlerChrysler στο Βερολίνο χρησιμοποίησε ειδικούς ψυχολόγους, ώστε να μπορέσει να βελτιώσει το είδος και την ποιότητα των θορύβων που γίνονται αντιληπτοί μέσα στο αυτοκίνητο έτσι ώστε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των πελατών της προσφέροντας τα καλύτερα δυνατά επίπεδα ηχομόνωσης στα μοντέλα της εταιρείας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των ερευνών και βάσει των απαντήσεων που δόθηκαν σε ειδικά ερωτηματολόγια από ένα μεγάλο αριθμό εξετασθέντων, διαπιστώθηκε ότι περίπου το 80% των οδηγών θέλει να ακούει τον ήχο του κινητήρα όταν βρίσκεται πίσω από το τιμόνι. Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι ήχοι των ενδείξεων διαφόρων συστημάτων του αυτοκινήτου, όπως τα φώτα αλλαγής πορείας, ενώ οι ήχοι που προέρχονται από την κόρνα, τα ελαστικά κ.ά. παρουσιάστηκαν με ποσοστό μικρότερο του 20% στις προτιμήσεις των οδηγών. Οπως είναι εύκολα κατανοητό υπάρχουν και κάποιοι ήχοι που, αν θέλετε, επιβάλλεται να γίνονται αντιληπτοί όπως παραδείγματος χάριν οι ήχοι που παράγονται κατά την ξαφνική επιτάχυνση ενός αυτοκινήτου από στάση, καθώς έχει αποδειχθεί ότι παρέχουν ερεθίσματα στον ανθρώπινο εγκέφαλο απαραίτητα τόσο στον έλεγχο του αυτοκινήτου από τον οδηγό όσο και από ψυχολογικής πλευράς (θυμηθείτε το παράδειγμα με τον ήχο ενός σπορ αυτοκινήτου). Γι' αυτόν το λόγο οι μηχανικοί της DaimlerChrysler πραγματοποίησαν πολλές μελέτες και εξέτασαν ένα πλήθος κινητήρων και οδηγών με σκοπό να μπορέσουν να εξακριβώσουν ποιος, για παράδειγμα, είναι ο καλύτερος δυνατός ήχος του κινητήρα για κάθε κατηγορία επιβατών. Τα αποτελέσματα των ερευνών τελικά έφτασαν και στο στάδιο της παραγωγής των αυτοκινήτων μεταφρασμένα, σε πρώτο στάδιο, στην αύξηση της ποιότητας της ηχομόνωσης της καμπίνας των επιβατών. Για να γίνει αυτό χρησιμοποιήθηκε και η τεχνογνωσία μηχανικών ειδικευμένων στο πεδίο που αφορά τη σχέση μεταξύ των δονήσεων και των κραδασμών των μηχανικών μερών ενός οχήματος και των παραγόμενων θορύβων που πιθανώς να επηρεάζουν αρνητικά τους επιβάτες. Μια ακόμα αυτοκινητοβιομηχανία, η Ford, χρησιμοποίησε ειδικούς στον ήχο μηχανικούς κατά την εξέλιξη του Focus. Από τη στιγμή που ολοκληρώθηκαν οι έρευνες στον τομέα των εξωτερικών ήχων που εισέρχονται στην καμπίνα των επιβατών χρησιμοποιήθηκαν ειδικά ηλεκτρονικά μηχανήματα όπως το ομοίωμα Fred III με σκοπό να εξακριβωθεί ποιοι παραγόμενοι από το αυτοκίνητο ήχοι π.χ. οι ενδείξεις του συστήματος αλάρμ έχουν την καλύτερη δυνατή χροιά, ένταση κ.λπ. Με τη βοήθεια του Fred III που βρισκόταν τοποθετημένος στη θέση του οδηγού και συνέλεγε πληροφορίες με τα ηλεκτρονικά "αυτιά" του, οι επιστήμονες μπόρεσαν να δημιουργήσουν την κατάλληλη δομή στο εσωτερικό του αυτοκινήτου ώστε οι θεμιτοί και απαραίτητοι ήχοι να γίνονται αντιληπτοί από τον οδηγό άμεσα και χωρίς ενοχλήσεις. 



Χάρη στο ηλεκτρονικό ρομποτικό σύστημα Fred III, οι επιστήμονες της Ford είχαν τη δυνατότητα να βελτιώσουν την ηχομόνωση και την ακουστική της καμπίνας των επιβατών κατά τη σχεδίαση του Ford Focus. 







Στο κέντρο ερευνών της Mercedes οι μηχανικοί πραγματοποιούν εκτεταμένες δοκιμές ώστε να βελτιώσουν τους κινητήρες της εταιρείας και ως προς το θέμα του θορύβου που παράγεται από τα συγκεκριμένα μηχανικά σύνολα.