Η σχεδίαση του Idea χωρίς να έχει κάποιο πρωτότυπο χαρακτηριστικό είναι σύγχρονη, έχοντας αφομοιώσει αισθητικά στοιχεία από άλλα οχήματα της Fiat.
Η πρώτη απόπειρα της Fiat στα μικρά πολυχρηστικά αυτοκίνητα, το Fiat Ιdea, έρχεται να καλύψει το κοινό που βρίσκει το Punto μικρό και το Stilo σχετικά μεγάλο για τις αστικές μετακινήσεις. Μία "ζεύξη" ανάμεσα σε δύο κατηγορίες που προσφέρει αυτά που θα αναζητήσει ένας νέος οικογενειάρχης.
Τα ενός όγκου αυτοκίνητα συνεχώς κερδίζουν έδαφος σε πωλήσεις, καθώς το κοινό έχει να επιλέξει μεταξύ όλο και περισσότερων αντιπροσώπων της μικρής και μικρομεσαίας κλάσης, αναγνωρίζοντας τα σημαντικά πλεονεκτήματά τους έναντι ενός χάτσμπακ μοντέλου, δηλαδή τη χρηστικότητα και τους χώρους. Στην προκειμένη περίπτωση εξετάζουμε το τέταρτο κατά σειρά μικρό πολυχρηστικό όχημα που λανσάρεται, το Fiat Idea, το οποίο έρχεται άμεσα αντιμέτωπο με το Ford Fusion, το Opel Meriva και το Toyota Yaris Verso. Μεταξύ των τριών προαναφερθέντων αυτοκινήτων, το 2003, το Fusion ήρθε πρώτο σε πωλήσεις στην κλάση του και δεύτερο επί του συνόλου της αγοράς των πολυχρηστικών οχημάτων, ενώ το νεότερο Meriva κέρδισε για λίγες μονάδες το Yaris Verso.
Η Fiat με το Idea ενισχύει ακόμα περισσότερο την ούτως ή άλλως πρωταγωνιστική θέση της στα μικρά οχήματα στη χώρα μας (πρώτο σε ταξινομήσεις το Punto στην κατηγορία του το 2003) ως μία εναλλακτική επιλογή για το κοινό που αναζητά ένα αυτοκίνητο με μικρές εξωτερικές διαστάσεις, αλλά με μεγάλη "ευελιξία" στο εσωτερικό. To τελευταίο εκτός από τις πολλαπλές ρυθμίσεις των καθισμάτων διακρίνεται για το διάκοσμο, το μοντέρνο ντιζάιν και την καλύτερη ποιότητα υλικών σε σχέση με όποιο μικρό αυτοκίνητο έχει ποτέ κατασκευάσει η Fiat.
Εξωτερικά, στο εμπρός τμήμα του Idea η ευμεγέθης τραπέζια μάσκα και τα μεγάλα παραλληλόγραμμα φωτιστικά σώματα χαρίζουν μία συμπαθητική όψη, ενώ από το πλάι τα νεύρα που διατρέχουν το αμάξωμα και οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες προσδίδουν έναν τόνο δυναμισμού. Τις αρμονικές φόρμες ακολουθεί και το πίσω μέρος του αυτοκινήτου με τις απαλές ακμές και τα κάθετα τοποθετημένα φανάρια.
Όσον αφορά τo δάπεδο, προέρχεται από το Punto με ορισμένες αλλαγές, όπως και οι αναρτήσεις. Η ρύθμισή τους έχει γίνει με γνώμονα την προσφερόμενη άνεση, ενώ συνολικά η οδηγική αίσθηση που προσφέρει είναι "φιλτραρισμένη". Ο κινητήρας των 1,4 λίτρων απόδοσης 95 ονομαστικών ίππων αποτελεί τη μοναδική έκδοση (βενζίνης) που είναι διαθέσιμη στην Ελλάδα.
Τα επίπεδα εξοπλισμού είναι τρία (Active: από 13.950 ευρώ, Dynamic: από 14.450 ευρώ και Emotion: από 15.250 ευρώ), με πολλά στοιχεία άνεσης και ασφαλείας από τη βασική έκδοση. Συγκριτικά με ένα Punto 95 5d Dynamic, το Idea Active με παρόμοιο εξοπλισμό κοστίζει 1.750 ευρώ περισσότερα, τιμή η οποία δικαιολογείται λόγω της πολυχρηστικότητας που προσφέρει, της καλύτερης ποιότητας και των μεγαλύτερων χώρων.
Το δεκαεξαβάλβιδο μηχανικό σύνολο των 1,4 λίτρων που κινεί το Idea είναι ίδιο με το αντίστοιχο που για πρώτη φορά τοποθετήθηκε στο Punto και πιο πρόσφατα στο ανανεωμένο Stilo, το οποίο σύντομα αναμένεται στην Ελλάδα. Η απόδοσή του είναι πολύ καλή (95 ονομαστικοί ίπποι), ωστόσο τα 128 Nm της ροπής αποδίδονται σε υψηλούς ρυθμούς περιστροφής (4.500 σ.α.λ.). Σε συνδυασμό με τα 1.248 κιλά που ζυγίζει το αυτοκίνητο, το αποτέλεσμα είναι η μέτρια ελαστικότητα του κινητήρα στις χαμηλές στροφές λειτουργίας, ενώ και σε πιο αυξημένους ρυθμούς δεν ενθουσιάζει με το τράβηγμά του. Το μοτέρ αυτό φτάνει εύκολα τις 5.000 σ.α.λ. και άνω, όμως από την περιοχή αυτή και πιο πάνω γίνεται αισθητός στους επιβάτες ο παραγόμενος θόρυβος. Θετική αίσθηση εμφανίζει ο επιλογέας των ταχυτήτων στις εναλλαγές των σχέσεων, του οποίου παράλληλα η τοποθέτηση στην κεντρική κονσόλα προσφέρει πολύ καλή εργονομία.
Μας άρεσε
Η άνεση που προσφέρει η ανάρτηση κατά τη διέλευση του οχήματος από ανωμαλίες του δρόμου.
Οι πολλές δυνατότητες ρύθμισης των εμπρός και κυρίως των πίσω θέσεων.
Δε μας άρεσε
Ο κινητήρας των 1,4 λίτρων εμφανίζει μέτρια ελαστικότητα στις χαμηλές στροφές λειτουργίας.
Το τιμόνι με την ηλεκτρική υποβοήθηση προσφέρει μέτρια αίσθηση στα χέρια του οδηγού σε μία διαδρομή με στροφές.