Τα νέα μικρά GT είναι στην πλειοψηφία τους πιο φιλικά για τον μη μυημένο οδηγό από ότι στο παρελθόν.
Η έλευση του Citroen C2 VTS σήμανε ουσιαστικά τη συμπλήρωση -προς το παρόν τουλάχιστον- της κατηγορίας των μικρών σπορ αυτοκινήτων. Μιας κατηγορίας που ενώ θεωρητικά έχει όλα τα φόντα να εξιτάρει τους ανήσυχους οδηγούς, τελικά δεν το κάνει.
Τα μικρά GT αυτοκίνητα ανέκαθεν αποτελούσαν πόλο έλξης ιδιαίτερα για τους νέους σε ηλικία οδηγούς. Από τα Peugeot 205 Rallye (και μετά 106 Rallye 1,3), Fiat Uno Turbo, Daihatsu Charade GΤt-i, Suzuki Swift, Citroen AX GT & Le Mans και Renault 5 GT turbo της δεκαετίας του '80 και των αρχών του '90, η κατηγορία έδωσε τη σκυτάλη στα Peugeot 106 Rallye 1,6, Citroen Saxo VTS και Fiat Punto GT καθώς και σε άλλα άξια δείγματα αυτής της κατηγορίας. Αυτοκίνητα που άφησαν ιστορία και που όσο περνά ο καιρός γίνονται ακόμα πιο ξεχωριστά στις καρδιές όλων εκείνων που τα έζησαν αλλά και όλων εμάς που τα γνωρίσαμε.
Η κατηγορία των μικρών GT είναι παρεξηγημένη στις μέρες μας και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι εταιρείες αποφεύγουν την παραγωγή αμιγώς σπορτίφ αυτοκινήτων. Το μικρό GT αυτοκίνητο προκύπτει από το συνδυασμό του δυνατού κινητήρα με την προσιτή τιμή, το στιβαρό πλαίσιο, τα αποτελεσματικά φρένα, το άμεσο σύστημα διεύθυνσης και γενικότερα με ό,τι έχει να κάνει με την οδηγική αίσθηση και τον "παιχνιδιάρικο" χαρακτήρα, χωρίς περιττά στοιχεία που προσθέτουν βάρος.
Ποιος ενδιαφέρθηκε για τους χώρους του Suzuki Swift GΤi και ποιος για την εικόνα στο εσωτερικό του Peugeot 106 Rallye 1,3 πριν από μερικά χρόνια;
Σήμερα όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει και όλα έχουν σημασία ακόμα και γι' αυτή την κατηγορία με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται ο οδηγικός χαρακτήρας των αντίστοιχων οχημάτων. Αντ' αυτού τα μικρά GT αυτοκίνητα εφοδιάζονται στην πλειοψηφία τους με δυνατούς κινητήρες και σκληρές αναρτήσεις και οδηγικά παρουσιάζονται σπορτίφ, είναι όμως πιο φιλικά για τον μη μυημένο οδηγό από ότι στο παρελθόν.
Ένα δείγμα της διαφορετικής προσέγγισης της εποχής αποτελεί το γεγονός ότι πλέον όλα τα μικρά GT αυτοκίνητα εφοδιάζονται με κινητήρες άνω των 1,4 λίτρων όταν στο παρελθόν δεν ξεπερνούσαν αυτό τον κυβισμό πλην ελαχίστων εξαιρέσεων. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι με αυξημένο κυβισμό εξασφαλίζεται καλύτερη λειτουργία και απόδοση του κινητήρα με σαφέστατα οφέλη στην ενεργητική ασφάλεια και την αξιοπιστία.
Το Saxo VTS βρίσκει τον αντικαταστάτη του στο πρόσωπο του C2 VTS, ενώ το Punto Sporting σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστά το Punto GT (για εκείνο υπάρχει το HGT), όμως προβάλλει σπορτίφ χαρακτήρα. Η Ford με το SportKa εισέρχεται για δεύτερη φορά στην κατηγορία (η πρώτη ήταν με το Fiesta Sport της προηγούμενης γενιάς) ενώ η ελληνική Nissan κατέφυγε στο αγωνιστικό της τμήμα ούτως ώστε να διαμορφωθεί ένας σπορτίφ χαρακτήρας για το Micra.
Aντίστοιχες κινήσεις έκανε και η Seat μέσω της Seat Force για το Ibiza (Top Gun) και η Βιαμάρ Α.Ε. (επίσημος αντιπρόσωπος της Skoda στην Ελλάδα) με το Fabia Sport Edition. Το Suzuki Ignis αποτελεί και εκείνο το διάδοχο του Swift GΤi όντας γρήγορο και σπορτίφ. Tέλος η Toyota με το Yaris, χωρίς να αντικαθιστά στην ουσία κάποια σπορτίφ έκδοση του Starlet (άλλωστε στην Ελλάδα δεν υπήρξε ποτέ), εμφανίζεται με ένα μικρό GΤ αυτοκίνητο στην γκάμα της.
Η διαφορετική προσέγγιση του όρου σπορτίφ από τα παραπάνω αυτοκίνητα καθιστά την αντιπαράθεσή τους επιβεβλημένη ούτως ώστε να κριθούν ή όχι άξιοι συνεχιστές τόσο των μοντέλων που αντικαθιστούν, όσο και της κατηγορίας που εκφράζουν. Με μια πρώτη ματιά η δυναμική τους εμφάνιση και το γεγονός ότι εφοδιάζονται με δυνατούς κινητήρες επαρκεί αλλά ένα μικρό GT χαρακτηρίζεται κυρίως από την οδική του συμπεριφορά.
Αναμφισβήτητα ο λόγος ύπαρξής τους είναι και πάλι η προσέγγιση του νεανικού κοινού -που ίσως δεν γνωρίζει την ιστορία της κατηγορίας- και σίγουρα τα καταφέρνουν. Το ερώτημα όμως που τίθεται είναι αν έχουν λόγο ύπαρξης στην “καρδιά” όλων εκείνων που γνώρισαν τα GTi των προηγούμενων δεκαετιών…