Διαβάστηκε από 7421αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:12/6/2007
Από ποιους παράγοντες εξαρτώνται τα επίπεδα θορύβου; Ο θόρυβος στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Όσον αφορά στο θόρυβο στο ρελαντί, εκείνος καθορίζεται από τη χωρητικότητά του κινητήρα και τον αριθμό κυλίνδρων που διαθέτει. Ένας τρικύλινδρος κινητήρας, για παράδειγμα, έχει πιο αυξημένα επίπεδα θορύβου στο ρελαντί από έναν τετρακύλινδρο ίδιας χωρητικότητας. Όσον αφορά στο θόρυβο στην ταχύτητα των 100 χλμ./ώρα, ως ταχύτητα ταξιδιού, εκείνος εξαρτάται τόσο από τη διάσταση των ελαστικών και των ζαντών, αλλά πολύ περισσότερο από την κλιμάκωση του κιβωτίου ταχυτήτων. Έτσι, ένα αυτοκίνητο με αραιή κλιμάκωση κιβωτίου, είναι πιο ήσυχο από ένα αντίστοιχο με πιο πυκνή κλιμάκωση. Και σε αυτή τη μέτρηση βέβαια, ρόλο παίζει και πάλι η χωρητικότητα και ο αριθμός των κυλίνδρων του αυτοκινήτου. Και στις δύο μετρήσεις, καθοριστικό ρόλο παίζει και η ηχομόνωση της καμπίνας. Αξίζει, να σημειωθεί, ότι ο θόρυβος που προκαλείται από την κύλιση του οχήματος, σχετίζεται με την ποιότητα της ασφάλτου και βέβαια τη διάσταση και το είδος των ελαστικών. Τέλος, σημαντικότατος παράγοντας είναι η αεροδυναμική του αυτοκινήτου.
Διαφορές ανά κατηγορία
Μαζί με τα καλύτερα από τις 5 κατηγορίες που σας παρουσιάζουμε, σας παραθέτουμε και δημοφιλείς προτάσεις από τις υπόλοιπες κατηγορίες. Παράλληλα, στον πίνακα υπάρχει ένα μικρομεσαίο υβριδικό (Toyota Prius 1,5), καθώς και μερικά αυτοκίνητα με πετρελαιοκινητήρα.
Όπως φαίνεται από τον πίνακα, τα υψηλότερα επίπεδα θορύβου παράγονται από αυτοκίνητα μικρού κυβισμού, ενώ η ιπποδύναμη δεν παίζει σημαντικό ρόλο, αφού το Golf TSI των 157 δυναμομετρημένων ίππων έχει τα ίδια επίπεδα θορύβου με το Ηyundai Accent 1,4 των 103 -επίσης δυναμομετρημένων- ίππων, με 5η ταχύτητα.
Όσον αφορά στα πετρελαιοκίνητα, ο θόρυβος στο ρελαντί είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο σε παραπλήσιας ιπποδύναμης βενζινοκίνητες εκδόσεις τους, ενώ το υβριδικό Prius είναι το πιο ήσυχο αυτοκίνητο στο ρελαντί ανεξαρτήτως κατηγορίας.
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΘΟΡΥΒΟΥ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
dB ρελαντί
dB 5η στα 100 χλμ./ώρα
Hyundai Atos Prime
48,6
67,7
Fiat Grande Punto 1,4 8V
45,3
67,4
VW Beetle 1,6
48,5
68,0
Toyota Avensis 1,8
45,3
66,4
Toyota RAV4 2,0 5d
45,6
67,2
Citroen C2 1,4
45,5
70,0
Mitsubishi Colt 1,3
48,3
70,0
VW Golf TSI 1,4 140PS
45,5
70,6
Hyundai Accent 1,4
46,1
70,6
Toyota Corolla 1,6
45,7
67,6
BMW 316
47,5
66,7
Ford Focus ST
48,8
69,3
Daihatsu Terios 1,5
46,6
70,6
Opel Meriva 1,4
45,7
67,9
Renault Scenic 1,6
45,5
68,9
Αυτοκίνητα με πετρελαιοκινητήρα
Toyota RAV4 2,2 D4D
53,4
70,3
Kia Picanto 1,1 Turbo Diesel
51,3
69,7
SsangΥong Kyron 2,0 TD
51,7
67,7
Nissan Pathfinder 2,5 D
53,0
69,7
Hyundai Tucson 2,0 CRDI
52,5
69,4
Alfa Romeo Crosswagon Q4 1,9 JTD
53,5
69,7
Υβριδικό
Toyota Prius
43,1
67,8 (D)
Μονάδα μέτρησης θορύβου (dB)
Μονάδα μέτρησης της στάθμης θορύβου είναι το Decibel (dB). Σύμφωνα με τους επιστήμονες, το τελευταίο όριο της ανθρώπινης αντοχής είναι 140 dB, ενώ οι συνεχείς θόρυβοι των 120 dB προκαλούν μόνιμη ζημιά στην ανθρώπινη υγεία. Για να καταλάβουμε καλύτερα τα ποσοστά θορύβου και τις διαφορές μεταξύ τους, παραθέτουμε μερικές μετρήσεις θορύβου από καθημερινές δραστηριότητες.
ΕΝTAΣΗ ΘΟΡΥΒΩΝ
• Ψίθυρος 20 dB
• Ομιλία 30 dB
• Κατοικίες χωρίς πολύ κυκλοφορία 40 dB
• Ήσυχος δρόμος 50 dB
• Επιβατικό αυτοκίνητο 60 dB
• Κλάμα παιδιού 80 dB
• Θορυβώδης δρόμος 80 dB
• Σταθμός λεωφορείων 90 dB
• Βαρύ φορτηγό 93 dB
• Δισκοπρίονο 105 dB
• Μοτοσικλέτα χωρίς σιγαστήρα 120 dB
• Απογείωση αεροπλάνου 110-120 dB
Πώς γίνεται η μέτρηση;
Η μέτρηση θορύβου σε κάθε αυτοκίνητο γίνεται με τη βοήθεια ειδικού οργάνου σε ήσυχο περιβάλλον και εφ' όσον όλα τα συστήματα (κλιματισμός, ηχοσύστημα κ.λ.π.) είναι απενεργοποιημένα. Το όργανο τοποθετείται ανάμεσα στα κεφάλια των εμπρός επιβατών, ενώ ανάλογα με τη μέτρηση αναγράφεται και η αντίστοιχη ένδειξη του οργάνου.
Η μέτρηση θορύβου περιλαμβάνει μέτρηση στο ρελαντί, μέτρηση με τη δεύτερη ταχύτητα στον κόφτη, μέτρηση με 4η στα 100 χλμ./ώρα, μέτρηση με 5η στα 100 χλμ./ώρα, μέτρηση με 5η στα 120 χλμ./ώρα και μέτρηση με 5η στα 140 χλμ./ώρα. Σε αυτοκίνητα που διαθέτουν 6τάχυτο κιβώτιο, η μέτρηση με 4η ταχύτητα δε γίνεται, αλλά γίνεται με 5η, ενώ οι υπόλοιπες μετρήσεις γίνονται με 6η (αντί για 5η στα 5τάχυτα).
Οι διαστάσεις των ελαστικών
καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό
τον θόρυβο που προέρχεται από
την κύλιση του αυτοκινήτου και που γίνεται αισθητός στο εσωτερικό.
Ο αεροδυναμικός συντελεστής του κάθε αυτοκινήτου, έχει και εκείνος σημαντικό μερίδιο ευθύνης στα επίπεδα θορύβου που εισέρχονται στην καμπίνα των επιβατών.