Διαβάστηκε από 33741αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:9/12/2008
Στις συγκρίσεις για το κόστος χρήσης, τα συμπεράσματα θα σας ξαφνιάσουν σχετικά με το πόσο ασύμφορο είναι να κρατάτε αυτοκίνητο πάνω από 5 χρόνια.
H οικονομική κρίση που διανύουμε έχει κάνει ορισμένους διστακτικούς στο να αλλάξουν το παλαιό τους
αυτοκίνητο με ένα καινούργιο. Στην πραγματικότητα όμως τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά.
Το παλαιό αυτοκίνητο θα απαιτήσει, σύμφωνα με μία έρευνα που πραγματοποιήσαμε, έως και 7.000 ευρώ ή και περισσότερα σε ορίζοντα 5ετίας, σε σχέση με ένα αντίστοιχο καινούργιο αυτοκίνητο.
Είναι σίγουρο ότι αρκετοί από εσάς δεν προχωράτε σε αντικατάσταση του παλαιού σας αυτοκινήτου με ένα καινούργιο, εξαιτίας του επιπλέον ποσού που απαιτείται (τιμή καινούργιου μείον τιμή παλαιού ως μεταχειρισμένο). Πόσοι από εσάς όμως έχετε υπολογίσει το κόστος χρήσης κάθε περίπτωσης, δηλαδή τις δαπάνες μέσα στα επόμενα 5 χρόνια για βενζίνη, συντήρηση, πιθανές βλάβες, ΚΤΕΟ και οδική βοήθεια; Το Αuto Tρίτη, το μόνο περιοδικό που δημοσιεύει θέματα με τα οποία γλιτώνετε χρόνο και χρήμα, πραγματοποίησε μία έρευνα για το κόστος χρήσης ενός παλαιού αυτοκινήτου 5ετίας και ενός αντίστοιχου καινούργιου. Όπως αποδεικνύεται, εάν προχωρήσετε στην αγορά καινούργιου αυτοκινήτου και δεν κρατήσετε το παλαιό, πέρα από τα οφέλη που συνεπάγεται η κατοχή ενός σύγχρονου μοντέλου (ειδικά σε τομείς όπως η ασφάλεια, η οδική συμπεριφορά και ο εξοπλισμός), θα βγείτε κερδισμένοι ακόμη και με ένα ποσόν που κυμαίνεται -για παράδειγμα για μία Mercedes C180- από 3.500 έως 7.000 ευρώ περίπου (τα 7.000 ευρώ συμπεριλαμβάνουν και μία πιθανή βλάβη κιβωτίου ταχυτήτων στο παλαιό). Τα οφέλη στο κόστος χρήσης, στην περίπτωση του καινούργιου, προέρχονται από το γεγονός, ότι στις περισσότερες περιπτώσεις τα service γίνονται πιο αραιά σε σχέση με το παλαιό. Επίσης το κόστος των πρώτων service είναι μικρότερο, ενώ, αντίθετα, μετά τα 5 χρόνια ακριβαίνουν, αφού έρχεται η ώρα αντικατάστασης κάποιων εξαρτημάτων. Επίσης, όπως θα διαπιστώσετε, η κατανάλωση των σύγχρονων μοντέλων είναι αρκετά μικρότερη από ένα παλαιότερο. Για ένα παλαιό, επίσης, θα χρειαστείτε επιπλέον χρήματα για αντικατάσταση του καταλύτη, για οδική βοήθεια (στα καινούργια συνήθως προσφέρεται δωρεάν για κάποια χρόνια), για τον έλεγχο ΚΤΕΟ κ.ά. Ένα καινούργιο αυτοκίνητο θα αλλάξει ελαστικά μία μόνο φορά σε διάστημα 5 ετών, δηλαδή τον 3ο χρόνο, ενώ το παλαιό σας αυτοκίνητο (5ετίας) θα πρέπει να αλλάξει μέσα σε 5 έτη ελαστικά 2 φορές, στον 6ο και 9ο χρόνο. Σημειώστε ακόμη, ότι ένα αυτοκίνητο 5ετίας έχει περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσει βλάβες, τις οποίες θα πληρώσετε από την τσέπη σας, αφού η εγγύηση θα έχει λήξει τι περισσότερες φορές. Αντίθετα, στα καινούργια η πιθανότητα αυτή είναι μικρότερη και καλύπτεται για όλο ή μεγάλο μέρος της 5ετίας από εγγύηση. Τα παραδείγματά μας αφορούν σε 5 δημοφιλείς κατηγορίες αυτοκινήτων, ενώ τα 10 μοντέλα που συμπεριλάβαμε (2 ανά κατηγορία) προέρχονται από την ίδια εταιρεία και βρίσκονται σαφώς ψηλά σε πωλήσεις στη χώρα μας.
Τι γλιτώνεις από την αγορά καινούργιου αυτοκινήτου;
Στο θέμα που ακολουθεί σας παρουσιάζουμε το κόστος χρήσης που ορίζει ένα αυτοκίνητο για τα επόμενα 5 χρόνια (καινούργιο και παλιό) όσον αφορά στη συντήρησή του και στην κατανάλωσή του, ενώ κοινά στοιχεία όπως τα τέλη κυκλοφορίας και η ασφάλιση δε συμπεριλαμβάνονται. Παράλληλα διενεργούμε και ένα είδος σύγκρισης μεταξύ παλιού και καινούργιου, ώστε να ξέρετε τι παραπάνω παίρνετε, ρίχνοντας περισσότερο βάρος στον εξοπλισμό τους. Όπως θα δείτε, σε όλες τις περιπτώσεις τα νέα μοντέλα ορίζουν σημαντικά μικρότερο κόστος συντήρησης, κάτι που λαμβάνει ακόμα περισσότερη έκταση, αν το παλαιό παρουσιάσει κάποια σημαντική βλάβη. Τέλος, και με βάση ένα μέσο όρο χιλιομέτρων (περίπου 120.000 χλμ.), στα οποία ο καταλύτης του οχήματός μας χρειάζεται αντικατάσταση, το κόστος εκείνου επιβαρύνει ένα αυτοκίνητο που διανύει το 7ο έτος χρήσης του.
Για τον καθορισμό του κόστους από την κατανάλωση καυσίμου έχουμε βασιστεί στις εργοστασιακές τιμές μέσης κατανάλωσης και θεωρούμε ότι το αυτοκίνητο διανύει 15.000 χλμ. το χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι σε πραγματικές συνθήκες η κατανάλωση είναι πολύ μεγαλύτερη άρα και το όφελος σε ένα καινούργιο μοντέλο είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που αναφέρουμε
Ο υπολογισμός της κατανάλωσης έγινε σύμφωνα με τη μέση τιμή αμόλυβδης βενζίνης που ανακοινώνει το Υπ. Ανάπτυξης (25/11/2008 στα 0,905 ευρώ/λίτρο).
Ο υπολογισμός για την οδική βοήθεια προέρχεται από προσφορά της EΛΠΑ που ισχύει για αυτοκίνητα έως 2.500 κιλών (του 2000 και αργότερα) και ορίζει ετήσιο κόστος 100 ευρώ. Σε ορισμένες εταιρείες προσφέρεται δωρεάν οδική βοήθεια κάποιων ετών και με βάση αυτό, έχει υπολογιστεί το κόστος για τα εναπομείναντα χρόνια μέχρι την 5ετία.
Όλες οι τιμές των ανταλλακτικών είναι ενδεικτικές.
Η τιμή του ΚΤΕΟ (που αναφέρεται στους
πίνακες) αφορά στην τιμή των δημόσιων Κ.Τ.Ε.Ο, εφ' όσον ο έλεγχος είναι εμπρόθεσμος.
Το κόστος είναι 40 ευρώ ή -με έκδοση κάρτας καυσαερίων (ετήσια)- ανέρχεται στα 50 ευρώ. Το αντίστοιχο κόστος σε ιδιωτικό Κ.Τ.Ε.Ο της Autovision ανέρχεται στα 42 και 12 ευρώ αντίστοιχα. Σε ορίζοντα 5ετίας το καινούργιο αυτοκίνητο θα ελεγχθεί από το Κ.Τ.Ε.Ο μία φορά (στα 4 χρόνια), ενώ το παλαιότερο θα επισκεφθεί 3 φορές περισσότερες το Κ.Τ.Ε.Ο (ανά δύο χρόνια δηλ. στο 6ο, 8ο και 10ο έτος).
Η κάρτα καυσαερίων είναι ετήσια και
κοστίζει 10 ευρώ για την απόκτησή της. Στα νέα αυτοκίνητα για τον πρώτο χρόνο
κυκλοφορίας τους δεν απαιτείται.