3 χρόνια από το πρώτο lockdown. Οι αλλαγές στη ζωή μας, στη καθημερινότητά μας, στις σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους, στην εργασία, σε… όλα άπειρες. Τι έχεις εσύ να θυμάσαι και ποιες οι σημαντικότερες στο τομέα «αυτοκίνητο»;
3 χρόνια covid-19, 3 χρόνια μετά το πρώτο lockdown
23 Μαρτίου 2020 οι ελληνικές αρχές ανακοινώνουν το 1ο lockdown. Ένα λουκέτο που άλλαξε τη ζωή μας και ο καθένας έχει να θυμάται πολλά για κάθε έκφανση της κοινωνικο-οικονομικής δραστηριότητάς του.
Θα θέλαμε να μάθουμε τι είναι αυτό που έχει αποτυπωθεί στη μνήμη σας περισσότερο (π.χ. για πολλούς από την δική μας ομάδα είναι η απόλυτη ησυχία το βράδυ αλλά και η απομάκρυνση από τον διπλανό μας), στις επόμενες γραμμές όμως θα προσπαθήσουμε να θυμηθούμε και να καταγράψουμε τα σημαντικότερα που άλλαξαν στον τομέα του αυτοκινήτου.
Ψηφιοποίηση και τα πάντα on-line
Στο σχολείο, στην εργασία, στις συναλλαγές με το κράτος, η ψηφιοποίηση ήταν από τις σημαντικότερες αλλαγές. Από τις θετικές κιόλας. Και ο κλάδος του αυτοκινήτου έδειξε αμέσως γρήγορα αντανακλαστικά. Από το πρώτο κιόλας lockdown μπορούσες:
να αγοράσεις αυτοκίνητο on-line
να κάνεις service… ανέπαφα στο αυτοκίνητό σου
να περιηγηθείς ψηφιακά σε ένα αυτοκινητιστικό μουσείο ή σε μια εικονική έκθεση αφού τα showrooms ήταν κλειστά.
Ο covid και τα lockdown έφεραν μία ακόμη σημαντική αλλαγή που είναι το τέλος των Εκθέσεων. Διεθνείς εκθέσεις όπως αυτές στο Παρίσι, στη Φρανκφούρτη ή στη Γενεύη ακυρώθηκαν και μάλιστα δεν ξαναπραγματοποιήθηκαν. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάστηκαν σε νέους τρόπους προβολής και επικοινωνίας των προϊόντων τους μέσω του διαδικτύου, ανάμεσα σε αυτές και οι digital Εκθέσεις.
Το AutoΤρίτη μάλιστα ήταν το πρώτο αυτοκινητιστικό μέσο που διοργάνωσε ψηφιακή έκθεση, και μέχρι και σήμερα οι Digital Εκθέσεις αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του. Αυτήν την περίοδο για παράδειγμα «τρέχει» η Έκθεση «Καίνε τα Μισά» όπου θα βρείτε τα αυτοκίνητα με τα οποία θα εξοικονομήσετε έως 3.000 ευρώ το έτος από το κέρδος στην κατανάλωση.
Αυξήθηκαν οι χρόνοι αναμονής, τέλος το customisation
Ο Covid έφερε την έλλειψη σε ημιαγωγούς (τσιπάκια) και αυτό προκάλεσε καθυστερήσεις στην αλυσίδα παραγωγής. Οι καθυστερήσεις αυτές μάλιστα δεν ομαλοποιήθηκαν ποτέ, υπάρχουν (σε μικρότερο βαθμό) μέχρι και σήμερα, αν και σε αυτό συνέβαλλαν και άλλοι παράγοντες όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία (σ.σ. εδώ πάντως μπορείτε να βρείτε τα ετοιμοπαράδοτα μοντέλα στην ελληνική αγορά σήμερα).
Ωστόσο, η έλλειψη των ημιγωγών οδήγησε σε ένα νέο καθεστώς αγοράς στο οποίο το customization… «πέθανε». Οι εταιρείες πλέον φτιάχνουν συγκεκριμένα εξοπλιστικά πακέτα και ο καταναλωτής έχει να επιλέξει ανάμεσα σε αυτά και μόνο. Π.χ. πλέον ακόμη και ηλιοροφή είναι δύσκολο να βρεις ως διαθέσιμη extra επιλογή σε πολλά μοντέλα.
Το σκαμπανέβασμα των τιμών
Covid και lockdown είχαν ως αποτέλεσμα την μείωση της ζήτησης άρα και την μείωση των τιμών. Πράγματι, πριν 3 χρόνια μπορούσες να βρεις ευκαιρίες, όμως πλέον τα πράγματα είναι διαφορετικά. Αφενός η ζήτηση έχει αυξηθεί, αφετέρου οι εταιρείες έχουν ακριβύνει υπερβολικά τις τιμές τους, σε βαθμό που σε βάζει σε σκέψεις. Το κάνουν λόγω προστίμων ρύπων, για να βγάλουν τα «σπασμένα» του covid, ή όντως έχουν ακριβύνει τόσο οι πρώτες ύλες; Το ότι παρουσιάζουν κέρδη είναι άξιο απορίας πάντως, και το γεγονός ότι τα αυτοκίνητα έχουν ακριβύνει υπαρκτό.
Το πρώτο κρούσμα στην Ελλάδα επιβεβαιώθηκε στις 26 Φεβρουαρίου 2020, ενώ ο πρώτος θάνατος από COVID-19 ήταν στις 12 Μαρτίου. Μετά την επιβεβαίωση των τριών πρώτων θανάτων, οι αρχές εξέδωσαν προληπτικές οδηγίες και συστάσεις, ενώ από την 23η Μαρτίου και μετά ανακοίνωσαν αυστηρούς περιορισμούς. Η νέα κατάσταση που διαμορφώθηκε είχε πρωτοφανείς επιπτώσεις σε κάθε πτυχή της ζωής και καθημερινότητάς μας, στην ψυχολογία μας, στις σχέσεις με τον συνάνθρωπο.
Στο παρακάτω βίντεο, 10 λεπτά πριν το lockdown, θυμόμαστε την άδεια από αυτοκίνητα Αθήνα.