Δεν χρειάζεται μόνο ο άνθρωπος νερό για να ζήσει, αλλά κι ο κινητήρας σου θέλει τα κατάλληλα υγρά για να αντέξει στο πέρασμα του χρόνου και να μην βγάλει προβλήματα που θα σου κοστίσουν ένα σκασμό λεφτά.
Σίγουρα έχεις ακούσει την έκφραση: «Του βάζω μόνο βενζίνη και φεύγω». Πράγματι, ένα αυτοκίνητο θέλει καύσιμα για να κινηθεί, αλλά δεν είναι το μόνο υγρό που πρέπει να έχει το όχημα για να δουλεύει σωστά. Υπάρχουν αλλά 4+1 ζωτικής σημασίας υγρά που απαιτεί ο κινητήρας για να συνεχίσει να λειτουργεί με ασφάλεια και αξιόπιστα. Αν αφήσεις κάποιο από αυτά στη μοίρα του, υπάρχει τεράστια πιθανότητα να προκαλέσεις τεράστιαζημιά στο αυτοκίνητο και, επομένως, καλό είναι να μην αγνοείς τις προειδοποιητικές λυχνίες στο ταμπλό ή τον οπτικό έλεγχο που πρέπει να γίνεται τακτικά. Βέβαια πρέπει να γνωρίζεις ότι δεν φτάνει μόνο να συμπληρώνεις ή να αλλάζεις τα συγκεκριμένα υγρά, αλλά να χρησιμοποιείς προϊόντα με τις σωστές προδιαγραφές, αφού αλλιώς υπάρχει επίσης ο κίνδυνος να προκληθεί κοστοβόραζημιά. Γι αυτό καλό είναι, αν δεν είσαι σίγουρος ότι μπορείς να κάνεις τις εργασίες μόνος σου, να επισκεφτεί κάποιον επαγγελματία. Πάμε να τα δούμε!
Πρόκειται για το «αίμα» του κινητήρα και είναι ίσως το πιο βασικό συστατικό για την εύρωστηλειτουργία του. Λιπαίνει τα κινούμενα μέρη ώστε να μην φθείρονται από την τριβή και βοηθάει εν μέρη να παραμένει η θερμοκρασία σε φυσιολογικά επίπεδα, ενώ συμβάλλει στη μείωση της συσσώρευσης βρωμιάς από παλαιότερα λάδια. Για να ελέγξεις τη στάθμη, βρες το δείκτη λαδιού στον κινητήρα, ο οποίος συνήθως έχει πιο έντονο χρώμα (κίτρινο, πορτοκαλί κ.τ.λ.) και τράβηξε το έξω. Καθάρισε το με ένα στουπί ή πανί, βάλε το ξανά στην οπή και αφαίρεσε το. Κοίταξε που βρίσκεται η στάθμη σύμφωνα με τις ενδείξεις high and low και ανάλογα πράξτε. Ιδανικά θέλεις να είναι ανάμεσα στα δυο άκρα και πάνω από τη μέση. Για να το συμπληρώσεις, βρες το καπάκι λαδιού, συνήθως κι αυτό έχει έντονο χρώμα ή την εικόνα ενός δοχείου λαδιού πάνω του και γέμισε αργά με λάδι, το οποίο είσαι σίγουρος ότι έχει τις κατάλληλεςπροδιαγραφές για το κινητήρα σου. Έλεγχε συχνά τη στάθμη με το δείκτη λαδιού ώστε να μην το παρακάνεις.
Αντιψυκτικό υγρό
Το αντιψυκτικό ή παραφλού είναι ακόμη ένας ζωτικής σημασίας υγρό, μιας κι εμποδίζει την υπερθέρμανση του κινητήρα. Βασικά είναι νεροδιάλυτα χημικά, τα οποία έχουν ειδική σύσταση ώστε να αντέχουν σε ένα μεγάλο φάσμα θερμοκρασιών που ξεκινάει συνήθως από τους -15 βαθμούς και φτάνει έως τους 145 βαθμούς Celsius. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, μπορεί να προστεθεί μόνο νερό στο σύστημα, αλλά αυτό θα πρέπει να αφαιρεθεί και να αλλαχτεί με αντιψυκτικό το συντομότερο δυνατό, ώστε να αποφευχθούν προβλήματα στο ψυγείο. Ο έλεγχος της στάθμης είναι αρκετά εύκολος, μιας και το δοχείο που φιλοξενεί το συγκεκριμένο υγρό φέρει εξωτερικά σημάδια που δείχνει το μέγιστο και το ελάχιστο σημείο και πρέπει να γίνεται μόνο όταν ο κινητήρας είναι κρύος. Η τάπα πλήρωσης συνήθως φέρει τη λέξη «coolant» και ίσως ένα σύμβολο θερμόμετρου.
Υγρό φρένων
Το υγρόφρένων είναι μέρος του υδραυλικού συστήματος που ενισχύει την πίεση που ασκείς στο πεντάλ του φρένου. Χωρίς σωστή στάθμη, τα φρένα σου θα επηρεαστούν σοβαρά και θα γίνουν πολύ λιγότεροαποτελεσματικά. Μιας και τα υγράφρένων δεν είναι ίδια για όλα τα αυτοκίνητο και συνήθως χρειάζονται ολική αλλαγή αν υπάρχει μείωση της στάθμης, καλό είναι να εμπιστευτεί κάποιον ειδικό για την αναπλήρωση ώστε να μην βρεθείς προ εκπλήξεως στο δρόμο.