Οι τεχνολογικές εξελίξεις στον κλάδο της αυτοκίνησης είναι αλματώδεις και σύμφωνα με τον υπεύθυνο του Σχεδιαστικού Κέντρου της Volvo Trucks, σε μια 10ετία τα φορτηγά που θα κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους θα διαφέρουν σημαντικά με τα υπάρχοντα. Όχι όμως τόσο όσο φαντάζεστε…
«Με την πρόοδο στη εξέλιξη νέων τεχνολογιών που αφορούν στον κλάδο των φορτηγών, να επιταχύνεται συνεχώς, σε μια 10ετία από τώρα θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε οχήματα με σημαντικότατες διαφορές σε σχέση με τα υπάρχοντα οχήματα».Η παραπάνω δήλωση ανήκει στον Rikard Orell, Design Director της Volvo Truck Corporation και τον ιθύνοντα νου πίσω από το «Concept Truck 2020» που έχει εξελίξει η σουηδική εταιρεία.Το εν λόγω πρόγραμμα της Volvo Trucks οραματίζεται ένα μέλλον για τις διεθνείς οδικές μεταφορές όπου τα φορτηγά οχήματα θα είναι σημαντικά αυξημένα σε μήκος, θα ελέγχονται από αυτόματο πιλότο, θα κινούνται ασταμάτητα σε κονβόι με ελάχιστη απόσταση μεταξύ των οχημάτων σε κλειστούς «πράσινους» ύπερ-αυτοκινητόδρομους που θα συνδέουν μεταξύ τους τις πέντε ηπείρους.Αυτός είναι και ο στόχος που έχει θέσει η ομάδα του κ. Orell, ο οποίος υποστηρίζει πως δεν απέχει και τόσο πολύ καθώς ένα μεγάλο μέρος της απαιτούμενης τεχνολογίας σε αυτά τα μελλοντικά υπερ-φορτηγά, είναι ήδη διαθέσιμη.Μια από τις βασικότερες ιδέες, τις οποίες επεξεργάζεται το πρόγραμμα «Concept Truck 2020», αφορά στην ασύρματη «σύνδεση» μιας σειράς φορτηγών σε ένα κονβόι οχημάτων. Τα συγκεκριμένα οχήματα θα μπορούν να παραμένουν πολύ κοντά το ένα στο άλλο (ελάχιστες δυνατές αποστάσεις ασφαλείας) ενώ κινούνται με μέσες ωριαίες ταχύτητες 90 χλμ./ώρα, χάρη σε ειδικά εξελιγμένα συστήματα cruise-control, όπως τα βαγόνια μιας αμαξοστοιχίας.Για την εξυπηρέτηση των εν λόγω οδικών «συρμών», θα έχουν εξελιχθεί ειδικές λωρίδες στο οδικό δίκτυο, όπου τα φορτηγά θα κινούνται σε δικούς τους ρυθμούς, ανεξάρτητους από αυτούς της ροής των υπολοίπων οχημάτων.Με αυτόν τον τρόπο θα διασφαλιστεί η σημαντική αύξηση της οδικής ασφάλειας με ταυτόχρονη μείωση της μέσης κατανάλωσης καυσίμου και κατ’ επέκταση του συνολικού λειτουργικού κόστος του δρομολογίου. Επιπρόσθετα θα μειωθούν οι χρόνοι των δρομολογίων.Σε ότι αφορά στο εσωτερικό των μελλοντικών φορτηγών, το πρόγραμμα «Concept Truck 2020» έχει δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα και στην εξέλιξη του εσωτερικού των μελλοντικών φορτηγών καθώς και των παροχών πως τον οδηγό.Το «κλασικό» ταμπλό και η κεντρική κονσόλα του οχήματος έχουν αντικατασταθεί από μια ευρεία οθόνη αφής, όπου ο οδηγός μπορεί να ελέγξει όλες τις λειτουργίες του οχήματος. Παράλληλα νέες λύσεις προτείνονται αναφορικά με την χωροταξική διαρρύθμιση του χώρου πίσω από τις θέσεις του οδηγού και του συνοδηγού καθώς και νέοι τύποι καθισμάτων.Τέλος δεν πρέπει να παραλείψουμε την δραστική επίδραση της τεχνολογίας σε ότι αφορά στα ηλεκτρονικά συστήματα του ενός μελλοντικού φορτηγού. Σε ένα τέτοιο όχημα οι πλευρικοί καθρέπτες θα έχουν αντικατασταθεί από κάμερες που θα προβάλουν τις ενδείξεις τους στην κεντρική οθόνη, ενώ σημαντικές αναμένονται και οι αεροδυναμικές μεταβολές στην σχεδίαση του πίσω τμήματος στο αμάξωμα των μελλοντικών βαρέων φορτηγών.