Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους
Στην Ελλάδα το κόστος των διοδίων ορίζεται ανά τμήμα και όχι ανά χιλιόμετρο

Στην Ελλάδα το κόστος των διοδίων ορίζεται ανά τμήμα και όχι ανά χιλιόμετρο

Ακριβά ελληνικά χιλιόμετρα

6.872 Επισκέψεις στο άρθρο (7/6/2015)

Το κόστος των διοδίων στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους διαμορφώνεται «ανά ζώνη» και όχι ανά χιλιόμετρο. Πόσο δίκαιο είναι αυτό και πόσο κοστίζουν τα διόδια σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Είμαστε ακριβοί ή φθηνοί;

Στη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη υπάρχουν έντεκα σταθμοί διοδίων. Δηλαδή για μία διαδρομή 500 περίπου χιλιομέτρων πρέπει να σταματάς κάθε 45 χιλιόμετρα. Μήπως αυτό, να σταματάς δηλαδή κάθε λίγο και λιγάκι, είναι λίγο ενοχλητικό; Και επιπλέον, πόσο δίκαιος είναι ο τρόπος καταβολής των διοδίων;
Στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους πληρώνεις διόδια ανά «ζώνη», δηλαδή για ένα τμήμα του αυτοκινητοδρόμου και όχι ανά χιλιόμετρο. Δηλαδή αν μπεις στον αυτοκινητόδρομο, διανύσεις 3 χιλιόμετρα και ξαναβγείς, θα πληρώσεις τα ίδια με αυτόν που διάνυσε ολόκληρη τη ζώνη. 
Κάτι αντίστοιχο δηλαδή και με την Αττική Οδό. Είτε κάνεις το κομμάτι Αθηνών-Λαμίας – Κόμβος Κηφισιά, είτε το Ελευσίνα-Μαρκόπουλο, 2,80 ευρώ θα πληρώσεις. Πόσο δίκαιο είναι αυτό;
Αντίθετα, στην γειτονική Ιταλία συμβαίνει κάτι άλλο. Δεν πληρώνεις στην είσοδο του αυτοκινητοδρόμου, αλλά στην έξοδο. Μπαίνεις π.χ. στην Ανκόνα, και πληρώνεις στο Μιλάνο, χωρίς να κάνεις στάση, χωρίς καθυστερήσεις και ταλαιπωρία. Πληρώνεις, δηλαδή, τα χιλιόμετρα που έχεις διανύσει.
Βέβαια, υπάρχουν και άλλες περιπτώσεις. Κάποιες φαίνονται άδικες, κάποιες άλλες ειδυλλιακές. Στην Αυστρία π.χ. δεν υπάρχουν διόδια αλλά η πληρωμή για τη χρήση των αυτοκινητοδρόμων γίνεται με βινιέτες, στίκερς δηλαδή τα οποία κολλάς στο παρμπρίζ και που έχουν χρονική ισχύ, ανεξάρτητων των χιλιομέτρων που διανύεις. Αυτό δεν ακούγεται και τόσο λογικό. 
Στη Γερμανία από την άλλη, δεν είναι μόνο που ότι το όριο ταχύτητας στην Autobahn είναι τα 250 χλμ./ώρα, αλλά και το ότι δεν πληρώνεις καν διόδια! Τουλάχιστον αυτό ισχύει για τα επιβατικά, μιας και τα φορτηγά πρέπει να πληρώσουν. Εκεί δηλαδή, η χρήση του αυτοκινητοδρόμου είναι «δωρεάν», καθώς τα έσοδα καλύπτονται από αλλού.
Στη χώρα μας, όμως συμβαίνει το αντίθετο. Λόγω… έλλειψης οικονομικών πόρων, πρέπει να προ-πληρώσεις! Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Κορίνθου-Πατρών. Παρότι δεν πληροί τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες για το τι εστί Αυτοκινητόδρομος, έχει διόδια. Εσείς πως αισθάνεστε που πρέπει να προ-πληρώνετε κάτι; Μήπως μας δουλεύουν;
Και έπειτα είναι το κόστος των διοδίων ανά χιλιόμετρο. Νομίζετε ότι είμαστε ακριβοί ή πιο φθηνοί σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη; Εδώ, λοιπόν, να σημειώσουμε πως το κόστος των διοδίων ποικίλλει από χώρα σε χώρα στην Ευρώπη. Είμαστε περίπου στα ίδια με τη γειτονική Ιταλία, ακριβότεροι από τη Γερμανία, και λίγο πιο φθηνοί από την Ισπανία. Και λέμε περίπου, γιατί και εδώ στην Ελλάδα, το κόστος των διοδίων διαφέρει από αυτοκινητόδρομο σε αυτοκινητόδρομο. 
Στην Εγνατία συγκεκριμένα το κόστος/χλμ. για ένα επιβατικό είναι 0,023 ευρώ (με τους υπάρχοντες σταθμούς διοδίων), ενώ στην Νέα Οδό και στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου το κόστος/χλμ. είναι 0,06 ευρώ, που είναι αντίστοιχο με την Ευρώπη. Βέβαια, υπάρχουν και ειδικές περιπτώσεις όπως η Γέφυρα στο Ρίο την οποία για να περάσεις πρέπει να δώσεις 13,2 ευρώ… 
Και μετά το κόστος, έρχεται η ποιότητα που λαμβάνει ο οδηγός. Ok, έστω ότι δεν είμαστε πολύ ακριβότεροι σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Τι γίνεται όμως με την ποιότητα του οδοστρώματος και των υποδομών; Π.χ. σε τι κατάσταση βρίσκονται τα parking; 
Στο σημείο αυτό, να παραδεχθούμε πως έχει γίνει αρκετή βελτίωση, αφού τόσο τα parking, όσο οι τουαλέτες δημοσίας χρήσης έχουν αρκετά καλή εικόνα. Αντίστοιχα με τις ευρωπαϊκές, όπου σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα πρέπει να… ρίξεις κέρμα για να τις χρησιμοποιήσεις. 
Το οδόστρωμα όμως; Είναι αντίστοιχο ευρωπαϊκών προδιαγραφών; Σίγουρα έχει γίνει βελτίωση σε σχέση με τοπ παρελθόν, όμως συγκρίνοντας το ελληνικό οδικό δίκτυο με αυτό των αναπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών, όπως της Γερμανίας και της Ιταλίας, έχουμε αρκετό δρόμο ακόμη…
Εσείς, λοιπόν, τι λέτε. Πως σας φαίνεται ο τρόπος πληρωμής των διοδίων και πως κρίνετε το κόστος για τις παροχές που σας παρέχονται και την ποιότητα του οδοστρώματος; 

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »

Toyota
KIA VANS IAA