Αξίζει να πάρει παράταση η απαγόρευση μη ηλεκτρικών, όπως στην Αγγλία;
- Το 2035 (5 χρόνια μετά) πάνε οι Βρετανοί την απαγόρευση συμβατικών
- Ο λόγος είναι ότι ο κόσμος δεν έχει λεφτά για ηλεκτρικά
- Η αγγλική κυβέρνηση λέει πως το κάνει για κοινωνικούς λόγους, όμως μάλλον γίνεται λόγω εκλογών
- Οι αγοραστές χαίρονται μα οι μάρκες δεν θα έχουν καινούργια βενζίνης-diesel μετά το 2030
Το 2035 (5 χρόνια μετά) πάνε οι Βρετανοί την απαγόρευση συμβατικών
Έπιασε η γκρίνια. Ο κόσμος δεν θέλει να πιεστεί για ηλεκτρικό με τις απαγορεύσεις και ήδη η πρώτη κυβέρνηση λύγισε. Είναι όμως έτσι η κατάσταση, μήπως οι κοινωνικοί λόγοι της απόφασης κρύβουν κάτι άλλο, και τελικά μήπως η ζημιά έχει ήδη γίνει;
Πολλοί υποστηρίζουν πως η απαγόρευση των συμβατικών και υβριδικών, γενικά οτιδήποτε με κινητήρα εσωτερικής καύσης, δεν είναι ο σωστός τρόπος να κινηθεί η αγορά προς τα ηλεκτρικά. Και σίγουρα ένα όριο όπως το 2035 (στην Ευρώπη, ήταν 2030 για την Μ. Βρετανία), είναι μάλλον πολύ νωρίς.
Ο λόγος είναι ότι ο κόσμος δεν έχει λεφτά για ηλεκτρικά
Όμως τα όρια τέθηκαν από τις κυβερνήσεις και το 2035 είναι πλέον η χρονιά που τα αυτοκίνητα που θα έρθουν στην αγορά θα πρέπει να είναι μόνο ηλεκτρικά. Η Μ. Βρετανία ήταν πιο αισιόδοξη και κατέβασε το δικό της όριο στο 2030. Βλέπεις όταν η απόφαση πάρθηκε, «οι αγελάδες ήταν παχιές», το κόστος ζωής πιο υποφερτό, και πιο σημαντικά, τα επιτόκια χαμηλά. Γιατί με αυτά τα επιτόκια δανείζονται οι επιχειρήσεις για να επενδύσουν και να κάνουν υποδομές, όπως αυτές που χρειάζονται για να μπορέσουν τα ηλεκτρικά να λειτουργήσουν.
Η αγγλική κυβέρνηση λέει πως το κάνει για κοινωνικούς λόγους, όμως μάλλον γίνεται λόγω εκλογών
Με τα επιτόκια στα ύψη, τις επενδύσεις παγωμένες και την αγορά αυτοκινήτου να πιέζεται, ειδικά στα (ακριβά) ηλεκτρικά, το 2030 έγινε 2035 στην Μ. Βρετανία. Η κυβέρνηση το έντυσε σε ένα κουκούλι κοινωνικής πολιτικής, πως δεν θέλει να βάλει τους πολίτες να αγοράζουν ακριβά ηλεκτρικά επειδή εκείνη τους το επιβάλλει, αλλά να έχουν την άνεση χρόνου να το κάνουν γιατί το θέλουν οι ίδιοι. Και ξέρει η κυβέρνηση πως η κοινή γνώμη γενικά θα ικανοποιηθεί με τη μετάθεση της απαγόρευσης στο μέλλον.
Όμως αυτό που ξεχνάμε εδώ στην Ελλάδα είναι πως στην Μ. Βρετανία έχουν εκλογές σε λίγους μήνες, οι φόροι καλπάζουν και οι κοινωνικές ελαφρύνσεις είναι ελάχιστες, οπότε οτιδήποτε μπορεί να «κερδίσει» τον κόσμο, ειδικά όταν συμφέρει όλες τις πλευρές, είναι «εύκολη» πολιτική.
Οι αγοραστές χαίρονται μα οι μάρκες δεν θα έχουν καινούργια βενζίνης-diesel μετά το 2030
Το πρόβλημα φυσικά είναι αλλού. Η ζημιά μάλλον έχει ήδη γίνει. Γιατί μια τέτοια καθυστέρηση μπορεί να σημαίνει πως μπορείς να αγοράσεις στην Μ. Βρετανία ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, για ακόμη 5 χρόνια μετά το 2030, όμως με δεδομένο ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κάνει τα σχέδιά τους αναλόγως, δεν θα υπάρχει τότε αυτοκίνητο μη ηλεκτρικό για να αγοράσει κανείς.
Και αυτό είναι το μεγάλο ζήτημα. Ακόμη και να ακολουθήσουμε εμείς ή όλη η Ευρώπη, αυτή τη στιγμή, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να έχουν πιεστεί όσο ποτέ να κάνουν τη μετάβαση, δεν υπάρχει τρόπος να αλλάξουν τώρα τα σχέδιά τους. Ο σχεδιασμός γίνεται σε βάθος 10-20 ετών, και ήδη η εκτέλεση αυτών των σχεδίων έχει ξεκινήσει. Τι θα περιμένουμε να κάνουν τώρα; Αν κρατήσουν συμβατικά αυτοκίνητα στην παραγωγή, αυτά θα είναι παλιά, ή θα πρέπει να είναι Euro7, με τεράστιο κόστος.
Αρα και να μετατεθεί η απαγόρευση, και να χαιρόμαστε που το καταφέραμε, τι αυτοκίνητα θα αγοράσουμε που να καίνε βενζίνη ή πετρέλαιο, όταν δεν θα υπάρχει κανένα στην παραγωγή; Μήπως η ζημιά έγινε ήδη, και τώρα πρέπει να τρέξουμε να ετοιμαστούμε για ηλεκτρικό αντί να το αναβάλουμε;