Τα υβριδικά ξεχωρίζουν και αξίζουν. Ας δούμε γιατί.
Αξίζουν τα υβριδικά;
(12/6/2015)
Εσείς όταν ακούτε υβριδικό σκέφτεστε κάτι τελείως διαφορετικό από τα άλλα αυτοκίνητα; Καλά κάνετε, γιατί τα υβριδικά ξεχωρίζουν και αξίζουν.
Η ανάγκη για χαμηλούς ρύπους και μειωμένη κατανάλωση έχει γίνει επιτακτική. Έτσι, πολλοί κατασκευαστές στράφηκαν στη λύση των υβριδικών τα οποία φαίνεται πως έχουν μέλλον μπροστά τους Ας δούμε όμως γιατί ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα, συμβατικά μοντέλα.
5. Στα υβριδικά τα συστήματα μείωσης της κατανάλωσης υπήρχαν πριν περάσουν στα άλλα αυτοκίνητα. Μιλάμε από απλές λύσεις όπως η σχεδίαση τμημάτων του αυτοκινήτου για μείωση της αντίστασης από τον αέρα, μέχρι το σύστημα start/stop που σβήνει το μοτέρ στο φανάρι, ή τα συστήματα που φορτίζουν την μπαταρία όταν το αυτοκίνητο κυλάει χωρίς γκάζι ή φρενάρει. Όλη η τεχνολογία που βλέπουμε τώρα να έρχεται να «κόψει» κατανάλωση στα συμβατικά, υπάρχει στα υβριδικά εδώ και χρόνια και σήμερα βρίσκεται ρυθμισμένη στο «φουλ» ώστε να πετύχει την χαμηλότερη δυνατή κατανάλωση.
4. Μερικά υβριδικά μπορούν να κινούνται χωρίς καθόλου καύσιμα. Σαφώς τα χιλιόμετρα που μπορούν να κάνουν έτσι είναι λίγα, όμως είναι τα πιο σημαντικά. Στο σταμάτα ξεκίνα της πόλης που το αμάξι καίει (και ταλαιπωρείται), τα υβριδικά το πάνε με τον ηλεκτροκινητήρα μόνο μειώνοντας δραστικά την κατανάλωση. Όταν ανοίξει ο δρόμος ο βενζινοκινητήρας παίρνει μπρος και φορτίζει η μπαταρία ξανά. Σε πλήρη αντίθεση με κάθε άλλη τεχνολογία καυσίμου, τα υβριδικά κόβουν την κατανάλωση εκεί που κανείς άλλος δεν μπορεί. Στην πόλη.
3. Τα υβριδικά έχουν το μεγαλύτερο όφελος στην κατανάλωση όταν προσαρμόσεις την οδήγησή σου στα μέτρα τους. Αυτό σημαίνει πως μαθαίνεις ακριβώς πότε πας ηλεκτρικά, πότε με βενζίνη, πότε και με τα δύο, πότε φορτίζεις με το γκάζι και πότε με το φρένο, και πότε εκμεταλλεύεσαι την μπαταρία για να έχεις ισχύ και πότε οικονομία. Από τη στιγμή που το πετύχεις αυτό, η κατανάλωση γίνεται ιδιαίτερα χαμηλή, χαμηλότερη ακόμη και από αυτή που ανακοινώνεται από τον κατασκευαστή.
2. Τα υβριδικά έχουν τις χαμηλότερες δυνατές απώλειες από τριβές. Αυτό μπορεί να ακούγεται… τετριμμένο όμως η διαφορά που κάνει είναι τεράστια. Η τριβή με τον αέρα μειώνεται με αεροδυναμικά βοηθήματα (ή ολόκληρη τη σχεδίαση, όπως στο Prius), η τριβή της μετάδοσης μειώνεται με λιγότερα κινούμενα μέρη και χρήση υλικών στα σημεία επαφής, ενώ η τριβές στον κινητήρα μειώνονται με τη χρήση ενός τελείως διαφορετικού βενζινοκινητήρα.
1. Τα υβριδικά δεν είναι απλά ένας βενζινοκινητήρας με ένα ηλεκτρικό μοτέρ. Ίσα ίσα, ο βενζινοκινητήρας αυτός δεν έχει καμία σχέση με οτιδήποτε άλλο υπάρχει σε συμβατικό αυτοκίνητο. H Toyota έχει δύο μοτέρ βενζίνης για τα υβριδικά της που πέραν του καυσίμου δεν μοιάζουν σε τίποτα με τα υπόλοιπα. Ο τρόπος λειτουργίας τους είναι τέτοιος ώστε να μειώνει όλο το φορτίο που προκαλεί υψηλή κατανάλωση. Δηλαδή στις χαμηλές στροφές το μοτέρ είναι «ψόφιο» περνώντας το «βάρος» στον ηλεκτροκινητήρα. Το ίδιο και στις ψηλές. Εκεί δηλαδή που θα «έκαιγε» για να τραβήξει, το αποφεύγει τελείως. Είναι τέτοιο, ώστε το σύνολο να καίει το λιγότερο δυνατό.
Πόσο λιγότερο; Λιγότερο από οτιδήποτε κινείται αποκλειστικά με καύσιμο, όποιο καύσιμο κι αν είναι αυτό. Το υβριδικό Yaris, για παράδειγμα, με 3,5 λτ./100χλμ, είναι σχεδόν 10% πιο οικονομικό από το ντίζελ, 55% πιο οικονομικό από τη βενζίνη, και 33% πιο οικονομικό από ένα Panda CNG, παρότι το Yaris είναι και μία κατηγορία μεγαλύτερο και 20 άλογα πιο ισχυρό.
Τα υβριδικά είναι και το μέλλον. Όλες οι εταιρείες πρέπει μέχρι το 2021 να περιορίσουν τις εκπομπές ρύπων τους στα 95 γρ./χλμ. Πρόσφατα ο πρόεδρος του VW Group εξήγησε ότι αυτό απαιτεί τεράστιες επενδύσεις. 100 εκατομμύρια ευρώ για κάθε γραμμάριο πιο κάτω, κάτι που δείχνει πόσο δύσκολο είναι να επιτευχθεί ο στόχος του να έχει κάθε εταιρεία μέσο όρο 95 γρ./χλμ εκπομπές για όλα τα αυτοκίνητά της.
Εσείς τι λέτε; Τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι το μέλλον; Θα περιμένατε από αυτά κάτι παραπάνω ή είστε ικανοποιημένοι από την εξέλιξή του;