- Οι κατασκευαστές εστιάζουν στην ταχύτητα φόρτισης μέχρι το 80%
- Από το 80 στο 100% η ταχύτητα φόρτισης είναι πολύ πιο αργή
- Έχεις λιγότερα χιλιόμετρα αυτονομία στο 80%, αλλά φορτίζεις πιο γρήγορα
- Έτσι οι οδηγοί έχουν υπόψιν την καλύτερη ταχύτητα φόρτισης αλλά και τη χαμηλότερη αυτονομία
Οι κατασκευαστές εστιάζουν στην ταχύτητα φόρτισης μέχρι το 80%
Έχεις προσέξει ότι όλοι οι κατασκευαστές όταν διαφημίζουν την ταχύτητα φόρτισης δεν μιλάνε για «γέμισμα» αλλά για το 80%; Δεν το κάνουν μόνο γιατί είναι πιο γρήγορο, αλλά γιατί περιμένουν και εσύ να φορτίζεις μέχρι το 80%. Γιατί;
Η ταχύτητα φόρτισης καθορίζεται από δύο παράγοντες. Τη χωρητικότητα ενέργειας της μπαταρίας σε kWh και την ισχύ με την οποία φορτίζεται, σε kW. Έτσι, θεωρητικά μια μπαταρία 50kWh που φορτίζει με ισχύ 50kW, θέλει μία ώρα για να φορτίσει. Όμως το πράγμα δεν είναι τόσο απλό. Το σύστημα φόρτισης είναι έξυπνο και ο φορτιστής «μιλάει» με το αυτοκίνητο για να ρυθμίσει την ισχύ φόρτισης, που έτσι προσαρμόζεται ανάλογα με το αυτοκίνητο και τις προδιαγραφές, αλλά και την κατάσταση της μπαταρίας.
Από το 80 στο 100% η ταχύτητα φόρτισης είναι πολύ πιο αργή
Έτσι η έμφαση δίνεται στη φόρτιση από το 0-80%, όπου και ο φορτιστής δουλεύει στη μέγιστη ισχύ που επιτρέπει η προδιαγραφή του αυτοκινήτου. Και αυτό το νούμερο είναι που διαφημίζεται. Από τη μία γιατί το 80% είναι αρκετό για να κάνει τους περισσότερους ανθρώπους να αισθανθούν πως η μπαταρία είναι (σχετικά) «γεμάτη», και από την άλλη γιατί από το 80% και μετά η φόρτιση πρέπει να γίνει αργά για να προστατευθεί η μπαταρία. Τόσο αργά που μπορεί να διπλασιαστεί ο συνολικός χρόνος φόρτισης.
Έχεις λιγότερα χιλιόμετρα αυτονομία στο 80%, αλλά φορτίζεις πιο γρήγορα
Σαφώς, 20 μονάδες κάτω από το «φουλ» είναι απώλεια στην αυτονομία. Πώς μπορεί να θες να θυσιάσεις το πιο πολύτιμο χαρακτηριστικό ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου; Είναι απλό. Αλλο να φορτίζεις για 40 λεπτά, και άλλο για μιάμιση ώρα. Ειδικά όταν η διαφορά στο χρόνο έχει να κάνει μόνο για το τελευταίο 20%. Αυτό φυσικά δεν θα στο πουν οι κατασκευαστές, αφού αν μειώσεις την αυτονομία στο 80%, τα νούμερα δεν ακούγονται τόσο καλά. Αυτός είναι και ο λόγος να προσπαθείς πάντα για τη μεγαλύτερη μπαταρία που αντέχει η τσέπη σου. Όσο μαθαίνεις να ζεις με το ηλεκτρικό σου όμως, τόση μεγαλύτερη αξία παίρνει η ταχύτητα φόρτισης, έναντι της αυτονομίας.
Έτσι οι οδηγοί έχουν υπόψιν την καλύτερη ταχύτητα φόρτισης αλλά και τη χαμηλότερη αυτονομία
Εδώ είναι και το ζουμί της υπόθεσης. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θέλουν τους οδηγούς τους να κάνουν λίγη δουλειά για αυτά. Αντίθετα με τα θερμικά που δουλεύουν για εσένα και το μόνο που περιμένουν από τον οδηγό τους είναι να βρει ένα από τα πολλά βενζινάδικα και να βάλει καύσιμο σε 5 λεπτά, τα ηλεκτρικά θέλουν μελέτη. Μελέτη που έχει να κάνει κυρίως με το ότι τα 5 λεπτά δεν φτάνουν για να «γεμίσεις». Αν κάθε φορά μετράς τις στάσεις σου με βάση το 100%, χάνεις κάθε προνόμιο από την προσπάθεια του κατασκευαστή για γρήγορη φόρτιση (μέχρι το 80%). Προσαρμόζεις λοιπόν τη φόρτιση στο 80%, κάνεις χρήση της ταχύτητας φόρτισης που μπορεί να έχει το αυτοκίνητό σου, μειώνεις το χρόνο στάσης για φόρτιση, και απλά ζεις με λίγο μικρότερη αυτονομία.
Εσύ τι κάνεις όμως; Αξίζει η 20% λιγότερη αυτονομία για ταχύτερη φόρτιση; Ή το πας μέχρι 100% και ας χρειαστεί αντί για καφέ, να σταματήσεις για σπλινάντερο;