Αν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι αντικείμενα μιας χρήσης γιατί να μην μπορείς να αλλάζεις μπαταρία εύκολα, γρήγορα και κυρίως οικονομικά;
Αλλαγή μπαταρίας σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όπως στο τηλεκοντρόλ;
Είναι σίγουρο πως, όπως όλοι μας, άλλαξες μπαταρίες στα ηλεκτροκινούμενα παιχνίδια που είχες ως παιδί. Και αν έχεις σήμερα μικρά παιδιά είναι σίγουρο πως αντικαθιστάς τις μπαταρίες στα δικά τους παιχνίδια. Και όχι μόνο. Υπάρχουν τηλεκοντρόλ, φακοί, ρολόγια και άλλα πράγματα που χρειάζονται τις μπαταρίες για να λειτουργήσουν και που η διάρκεια ζωής τους είναι μεγαλύτερη των μπαταριών, ακόμα και των επαναφορτιζόμενων.
Αν είσαι άνω των 40 θα θυμάσαι σίγουρα τα κινητά με αφαιρούμενες μπαταρίες. Και όταν η μπαταρία τα... «έφτυνε» αγόραζες νέα και κρατούσες το ίδιο τηλέφωνο. Αυτό άλλαξε όταν οι κατασκευαστές κινητών αποφάσισαν πως οι συσκευές αυτές είναι μια χρήσης και άρχισαν την παραγωγή κινητών με ενσωματωμένη τη μπαταρία, χωρίς ο χρήστης να έχει πρόσβαση σε αυτό. Όταν «πεθάνει» πρέπει να αλλάξεις και κινητό γιατί δε σε συμφέρει να πληρώσεις για να βάλεις νέα μπαταρία.
Το ίδιο συμβαίνει και με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αν τα «φτύσει» η μπαταρία να εύχεσαι να είναι ακόμα μέσα στην εγγύηση. Σε αντίθετη περίπτωση το κόστος είναι τόσο μεγάλο που η αγορά μιας νέας πηγής ενέργειας δεν είναι ουσιαστική επιλογή. Μιλάμε για ποσά που ξεπερνούν τα 20 χιλιάρικα ή αν προτιμάτε σχεδόν το ήμισυ της αξίας του αυτοκινήτου.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αρχίσουν να εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να παρουσιάζουν στους αγοραστές την αναμενόμενη διάρκεια ζωής των πακέτων μπαταριών στα ηλεκτρικά μοντέλα τους. Πόσους κύκλους φόρτισης θα αντέξουν πριν πέσουν κάτω από το 70% της χωρητικότητας, που θεωρείται ως το ελάχιστο για χρήση σε αυτοκίνητα; Πόσα χιλιόμετρα θα διανύσει κανείς σε αυτούς τους κύκλους; Πάνω από όλα, πόσο θα κοστίσει σε αυτούς τους πελάτες η τοποθέτηση νέων μπαταριών στα αυτοκίνητά τους;
Οι μπαταρίες έχουν συνήθως εγγύηση 8 ετών ή από 150.000 -200.000 χλμ. (εξαίρεση οι Toyota/Lexus που δίνουν 11 χρόνια ή 1.000.000 χλμ.). Τι γίνεται αν σκοπεύω να κρατήσω το αυτοκίνητό μου για περισσότερο; Τι θα συμβεί αν όλα τα άλλα εξαρτήματα είναι αρκετά καλά ώστε να συνεχίσει να λειτουργεί επ΄ αόριστον;
Γιατί να μην υπάρχει μια υπηρεσία που αντί να φορτίζεις τη μπαταρία σου, να έχεις την επιλογή να την αλλάξεις με μια φορτισμένη σε μια διαδικασία μερικών λεπτών και όχι ωρών που διαρκεί η κανονική φόρτιση (είναι γνωστό πως η ταχυφόρτιση «ξεπατώνει» την μπαταρία).
Επίσης γιατί στη θέση μιας τεράστιας μπαταρίας να μην μπορεί να μπει μια μικρότερη; Αν δε χρειάζεται να ταξιδέψεις μακριά θα μπορούσες να έχεις μικρότερη μπαταρία, που θα έκανε το αυτοκίνητο πιο ελαφρύ και πιο αποδοτικό.
Η κατασκευάστρια μπαταριών CATL προσφέρει ήδη στην Κίνα την υπηρεσία EVOGO για αλλαγή άδειας με φορτισμένη μπαταρία. Το ίδιο και η κατασκευάστρια ηλεκτρικών αυτοκινήτων ΝΙΟ. Και στις δύο περιπτώσεις μιλάμε για συγκεκριμένα μοντέλα αυτοκινήτων. Μια λύση θα ήταν μια κοινή μπαταρία για όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Δυστυχώς, από το σενάριο αυτό είμαστε πιο μακριά από εκείνο των συνθετικών καυσίμων.
Εσύ τι λες; Θα καλοέβλεπες τα ηλεκτρικά αν δεν είχες το άγχος για τη μπαταρία; Και σε τελική πώς θα σου φαινόταν μια υπηρεσία που θα σου εξασφαλίζει πάντα γεμάτη και σε καλή κατάσταση μπαταρία για το ηλεκτρικό σου; Κάτι σαν... μπαταριάδικο, αντίστοιχο με το βενζινάδικο, όπου θα έπαιρνες μια γεμάτη μπαταρία, αφήνοντας εκεί για γέμισμα εκείνη που θα είχες αδειάσει.