ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους
Από ποια μέρη αποτελείται μια εξάτμιση;
2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Από ποια μέρη αποτελείται μια εξάτμιση;

3.095 Επισκέψεις στο άρθρο (20/11/2023)

- Το ταξίδι ξεκινά από την πολλαπλή εξαγωγής
- Αισθητήρες καυσαερίων & μετά ο καταλύτης
- Το καζάνι της εξάτμισης που «κόβει» τη φασαρία
- Η απόληξη που άλλα την έχουν κρυφή & άλλα έχουν πάνω από 2

Εξάτμιση δεν είναι μόνο η «μπούκα» στον πίσω προφυλακτήρα

Το σύστημα της εξάτμισης είναι από τα σημαντικότερα μέρη σε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, καθώς μέσω αυτού πραγματοποιείται η «εκπνοή» του μοτέρ.

Όμως οι περισσότεροι πιστεύουν ότι εξάτμιση είναι μόνο αυτή η σωλήνα που εξέχει κάτω από τον πίσω προφυλακτήρα ενώ αν τους ρωτήσεις τι ακριβώς κάνει, πιθανότατα θα σου απαντήσουν… «θόρυβο»! Λάθος σε όλα.
 

Τα μέρη μιας εξάτμισης

Πολλαπλή εξαγωγής
Η πολλαπλή εξαγωγής είναι το πρώτο μέρος του συστήματος της εξάτμισης από το οποίο «ταξιδεύουν» τα καυσαέρια του κινητήρα. Σε κάθε κύλινδρο του κινητήρα είναι βιδωμένος ένας σωλήνας για να βγαίνουν τα καυσαέρια (από τη βαλβίδα εξαγωγής). Στην πολλαπλή ουσιαστικά ενώνονται οι σωλήνες κάθε κυλίνδρου σε έναν κεντρικό σωλήνα. Πολλές φορές, κυρίως σε βελτιωμένες κατασκευές, η πολλαπλή εξαγωγής αναφέρεται ως «χταπόδι» και πρόκειται για μια βελτιωμένη πολλαπλή που προσφέρει καλύτερη έξοδο των καυσαερίων.

Αισθητήρας λάμδα
Πάνω στην πολλαπλή θα βρούμε τουλάχιστον έναν αισθητήρα καυσαερίων. Ο γνωστός αισθητήρας λάμδα, ο οποίος ουσιαστικά «διαβάζει» τα καυσαέρια και στέλνει μήνυμα στον εγκέφαλο για να ρυθμίζει ιδανικά την αναλογία οξυγόνου και καυσίμου στο καύσιμο μείγμα. Ανάλογα τον κινητήρα μπορεί να υπάρχουν και άλλοι αντίστοιχοι αισθητήρες στο σύστημα της εξάτμισης.

Καταλύτης
Ο καταλύτης είναι το «φίλτρο» του συστήματος της εξάτμισης. Τα καυσαέρια περνούν μέσα από αυτόν και συγκρατούνται πολλές βλαβερές ουσίες, απελευθερώνοντας μόνο υδρατμούς και διοξείδιο του άνθρακα. Ανάλογα τον κινητήρα μπορούν να υπάρχουν και δύο καταλύτες.

Σιγαστήρας εξάτμισης (τελικό εξάτμισης)
Εκτός από τον καταλύτη, υπάρχει τουλάχιστον ένα ακόμη «καζανάκι» στο σύστημα της εξάτμισης το οποίο μάλιστα είναι και μεγαλύτερο σε διαστάσεις. Πρόκειται για τον σιγαστήρα του συστήματος εξάτμισης, ο οποίος μάλιστα έχει πολλά ακόμα ονόματα (σιλανσιέ, καζανάκι, «τελικό» ή και σκέτο «εξάτμιση»). Το συγκεκριμένο καζάνι αποτελεί όπως λέει και το όνομά του τον σιγαστήρα του συστήματος, καθώς χωρίς αυτό, οι κινητήρες θα έκαναν πολύ περισσότερη φασαρία. Είναι αρκετά εύκολο να εντοπίσεις ένα αυτοκίνητο με χαλασμένο ή αλλαγμένο σιγαστήρα, καθώς θα ακούγεται από 100άδες μέτρα μακριά. Σε πολλά αυτοκίνητα υπάρχουν παραπάνω από ένα σιγαστήρες στο σύστημα εξάτμισης.

Σωλήνας εξάτμισης & απόληξη
Όλα τα παραπάνω μέρη ενώνονται μεταξύ τους μέσω του σωλήνα της εξάτμισης, που ξεκινά από την ένωση της πολλαπλής και καταλήγει στην απόληξη της εξάτμισης, ή αλλιώς «μπούκα», κάτω από τον πίσω προφυλακτήρα.

Ανάλογα τον κινητήρα και συστήμα εξαγωγής των καυσαερίων μπορούν να υπάρχουν και άλλα μέρη, ενώ μπορούν να υπάρχουν περισσότερα από ένα από τα προαναφερθέντα (2ος καταλύτης, 2ο καζάνι εξάτμισης, 2 ή και περισσότερα τελικά εξάτμισης κλπ.


Σχεδιάγραμμα ενός τυπικού συστήματος εξάτμισης.
2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Σχεδιάγραμμα ενός τυπικού συστήματος εξάτμισης.

FORD
NEXEN VRAVEIO