Το νέο Cupra Formentor πετάει το γάντι στις αυτόματες εκδοχές του premium Audi Q3 Sportback και του best seller Nissan Qashqai. Ποιο από τα τρία αυτά ξεχωριστά SUV αξίζει να αγοράσεις;
Το Formentor είναι το πρώτο αυτοτελές μοντέλο της Cupra, η οποία προέκυψε ως πολυτελές-σπορ παρακλάδι της mainstream SEAT. Πως τα καταφέρνει η νέα αυτόματη «βασική» έκδοση του μοντέλου απέναντι σε ένα ξεκάθαρα premium (Audi Q3 Sportback) και ένα παραδοσιακό mainstream μοντέλο-ηγέτη της κατηγορίας (Nissan Qashqai); Κοινός τόπος ο ξεχωριστός χαρακτήρας των μοντέλων, τα αυτόματα συστήματα μετάδοσης και η απόδοση των βενζινοκινητήρων τους. Το Nissan Qashqai είναι το πιο προσιτό ανάμεσα στα τρία μοντέλα με κόστος για την αυτόματη-ήπια υβριδική έκδοση Premium με τα 158 άλογα από 30.790 ευρώ. Το Audi Q3 Sportback στην αυτόματη έκδοση 35 TFSI S-Tronic συνδυάζεται ήπια υβριδικό σύστημα και κοστίζει από 39.000 ευρώ, ενώ το Formentor, μετά την προσθήκη του αυτόματου κιβωτίου (βρίσκεται στη λίστα προαιρετικού εξοπλισμού), από 32.290 ευρώ. Αξιοσημείωτο είναι πως παρά τη διαφορά τιμής υπέρ του Nissan Qashqai δεν υπάρχει κάποια ουσιαστική έλλειψη εξοπλισμού. Απεναντίας, το ιαπωνικό μοντέλο είναι πλήρες, ενώ δεδομένες και στα τρία μοντέλα είναι οι σουίτες ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας και άνεσης.
To Audi Q3 Sportback και το Cupra Formentor ξεχωρίζουν λόγω της κουπέ λογικής στη σχεδίασή τους.
To Audi Q3 Sportback και το Cupra Formentor ξεχωρίζουν λόγω της κουπέ λογικής στη σχεδίασή τους. To γερμανικό premium μοντέλο (4.500 χλστ. σε μήκος) δείχνει πολύ πλατύ, χαμηλό και έτοιμο να «χιμήξει» στο δρόμο. Το Formentor (4.450 χλστ.) δείχνει ακόμα πιο αιχμηρό και επιθετικό χάρη στις αιχμηρές του γωνίες, στους τονισμένους ώμους και στις αθλητικές του αναλογίες. Φωνάζει πως δεν πρόκειται για ένα ακόμα συνηθισμένο καθημερινό C-SUV, αλλά για μια πιο ιδιαίτερη κατασκευή με «έξω από το κουτί» σχεδίαση. Από την άλλη, το 3ης γενιάς Nissan Qashqai (4.425 χλστ.) σχεδιαστικά δείχνει πιο ήπιων τόνων, έχοντας ακολουθήσει το δρόμο της εξέλιξης σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, έχοντας όμως ελκυστικό και πολύ μοντέρνο στυλ, χάρη στα φουτουριστικά φώτα του και στη V-Motion μάσκα.
Το 3ης γενιάς Nissan Qashqai σχεδιαστικά δείχνει πιο ήπιων τόνων, έχοντας όμως ελκυστικό και πολύ μοντέρνο στυλ, χάρη στα φουτουριστικά φώτα του και στη V-Motion μάσκα.
Τοπ επίπεδο ποιότητας και ξεκάθαρη premium υλοποίηση στην καμπίνα του Q3 Sportback, όπως φαίνεται από τις επιλογές, την ποικιλία και τα ταιριάσματα των υλικών.
H εικόνα στο εσωτερικό του Q3 Sporback είναι ξεκάθαρα premium, αν και το γερμανικό μοντέλο ακολουθεί την λογική της συγκρατημένης σχεδίασης με ευχάριστο και σύγχρονο διάκοσμο, που όμως δεν εκφράζει κάτι το ιδιαίτερο. Η ποιότητα κατασκευής πάντως είναι συγκλονιστική, με την ένθεση υλικού τύπου «αλκαντάρα» στο ταμπλό να κερδίζει τις εντυπώσεις, όπως και οι ψηφιακές οθόνες σε πίνακα οργάνων και ταμπλό.
Η νέα γενιά του Qashqai έκανε πολλά βήματα μπροστά και μπορεί να σταθεί χωρίς κόμπλεξ απέναντι ακόμα και στο πολύ ακριβότερο Q3 Sportback, έχοντας πολύ προσεγμένα υλικά, άριστη συναρμογή και πολύ καλό φινίρισμα
Η νέα γενιά του Qashqai έκανε πολλά βήματα μπροστά και μπορεί να σταθεί χωρίς κόμπλεξ απέναντι ακόμα και στο πολύ ακριβότερο Q3 Sportback, έχοντας πολύ προσεγμένα υλικά, άριστη συναρμογή και πολύ καλό φινίρισμα. To μοντέλο της δοκιμής είναι διαθέσιμο από τη μεσαία έκδοση Premium στην οποία υπάρχει στάνταρ κεντρική έγχρωμη οθόνη αφής 8ΆΆ για τον έλεγχο του infotainment, αλλά και αυτόματος διζωνικός κλιματισμός.
H καμπίνα του Formentor, τέλος, δεν λες ότι έχει premium βλέψεις ή προσανατολισμό, ωστόσο ικανοποιεί απόλυτα με την ποιότητα κατασκευής της. Είναι η πιο οδηγοκεντρική και διαθέτει την πιο σπορτίφ θέση οδήγησης. Στο πάνω μέρος του ταμπλό και των πορτών θα συναντήσουμε μαλακά υλικά, ενώ σε κάθε περίπτωση το πρώτο πράγμα που σε κερδίζει στην καμπίνα είναι η μεγάλη οθόνη αφής των 10 ιντσών.
To συρόμενο πίσω κάθισμα του Q3 Sportback προσθέτει πολλούς πόντους πρακτικότητας.
Χωροταξικά, και τα 3 μοντέλα εκμεταλλεύονται στο έπακρο τις πληθωρικές τους βασικές διαστάσεις για να προσφέρουν την άνετη φιλοξενία σε μια οικογένεια. Έτσι διαθέτουν μπόλικο αέρα για τα γόνατα των πίσω επιβατών, μέτρηση στην οποία υπερτερεί κατάτι το Audi Q3 Sportback, το συρόμενο πίσω κάθισμά του οποίου το καθιστά και εξαιρετικά πρακτικό, κάτι που δεν είναι και το πιο συνηθισμένο για ένα μοντέλο με κουπέ στυλ. Το Nissan Qashqai ξεχωρίζει για το φάρδος της καμπίνας του, κάτι που σημαίνει πως 3 άτομα θα βολευτούν πίσω με μεγαλύτερη άνεση. Το Qashqai έχει και το μεγαλύτερο χώρο αποσκευών με 504 λτ. έναντι 410 του Q3 Sportback και 450 του Cupra Formentor. Τo τελευταίο και παρά την κουπέ σχεδίαση έχει το μεγαλύτερο «αέρα» για τα κεφάλια των πίσω επιβατών.
Το Nissan Qashqai προσφέρει το μεγαλύτερο χώρο αποσκευών (504 λτ.).
Τη χαμηλότερη κατανάλωση εμφανίζει το Nissan Qashqai χάρη στο αποτελεσματικό ήπια υβριδικό σύστημα που ενσωματώνει ο 1,3 turbo κινητήρας των 158 ίππων. Το X-Tronic κιβώτιο είναι εξαιρετικό για τα δεδομένα των CVT (συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης).
Σε επίπεδο κινητήρων, κοινό χαρακτηριστικό είναι το σύγχρονο υπόβαθρό τους και η εφαρμογή υπερτροφοδότησης με άμεσο ψεκασμό. Ο 1,5 TFSI του Q3 Sportback είναι 4κύλινδρος και ενσωματώνει σύστημα απενεργοποίησης των δυο κυλίνδρων (CoD), αλλά και ήπια υβριδικό σύστημα όταν συνδυάζεται με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη S-tronic. Η απόδοσή του είναι 150 ίπποι με 250 Nm ροπής. Ήπια υβριδικός, αλλά συνδυασμένος με X-Tronic κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέση, είναι και ο 1,3 λτ.turbo 4κύλινδρος κινητήρας του Qashqai των 158 ίππων και των 270 Nm ροπής. Από την άλλη, το Formentor χρησιμοποιεί το ίδιο κινητήριο σύνολο και κιβώτιο με το Q3 Sportback, χωρίς όμως ήπια υβριδικό σύστημα.
Τις πιο δυναμικές επιδόσεις και την πιο αιχμηρή σχεδίαση προσφέρει το Cupra Formentor, που έχει τον ίδιο κινητήρα και κιβώτιο με το Q3 SB, χωρίς όμως ήπια υβριδικό σύστημα.
Στην πράξη, το ελαφρύτερο Formentor χάρη και στο άμεσο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη είναι σαφώς πιο σπιρτόζικο με καλύτερες επιδόσεις και περισσότερο μπριο. Είναι όμως και το μοντέλο με την πιο τσιμπημένη κατανάλωση, αφού η μέση τιμή της είναι γύρω από τα 9 λτ./100 χλμ. Το 12-βολτο ήπια υβριδικό σύστημα του Nissan Qashqai, δε βοηθά μόνο την κατανάλωση (με 8,0 λτ./100 χλμ. είναι η χαμηλότερη της παρέας), αλλά στις χαμηλές ταχύτητες σε συνδυασμό με την ροπή τονίζει και την ελαστικότητα, κάτι που γίνεται αισθητό στην οδήγηση. Αισθητή όμως είναι και η ποιότητα λειτουργίας του X-tronic κιβωτίου, το οποίο δεν έχει σχέση με τα άλλα CVT κιβώτια. Ακόμα και με τέρμα το γκάζι, η βελόνα του στροφόμετρου δεν μένει καρφωμένη λίγο πριν τον κόφτη, αλλά πέφτει σαν να γίνεται κανονική αλλαγή σχέσης, ενώ ταυτόχρονα δεν έχεις τόση φασαρία και βουητό, όση σε ένα κλασσικό CVT. Δεν έχει την αμεσότητα, το κιβωτίου των Q3 SB & Formentor, αλλά το X-Tronic θα καλύψει τους περισσότερους και ειδικά επί αυτού για το οποίο προσφέρεται: Ομαλότητα λειτουργίας, ευκολία χρήσης και άνεση, ειδικά μέσα στην κίνηση της πόλης.
Αντίστοιχες επιδόσεις και χαρακτηριστικά ευρωστίας προσφέρει και ο TFSI του Q3, με το γερμανικό μοντέλο να είναι αργότερο από το Formentor όντας 142 κιλά βαρύτερο. Χάρη όμως στο 48V ήπια υβριδικό σύστημα είναι πιο οικονομικό με τη μέση κατανάλωση να είναι γύρω από τα 8,5 λτ./100 χλμ. Στις υψηλές στροφές, όπως και στην αντίστοιχη.. ισπανική εφαρμογή του, έχει ένα «γρέζι», χωρίς ο ήχος να είναι ιδιαίτερα ευχάριστος με το κιβώτιο να κερδίζει τα εύσημα και σε αυτήν την περίπτωση.
Premium χαρακτηριστικά προσφέρει η κύλιση του Nissan Qashqai: Χαμηλός θόρυβος, εξαιρετική ηχομόνωση και «σιδέρωμα» των κακοτεχνιών από την ανάρτηση.
Το Audi Q3 Sportback είναι άκρως αποτελεσματικό και αρκετά «ζωντανό» στις περισσότερες των περιπτώσεων, με το στιβαρό του πλαίσιο να εμπνέει την απαραίτητη σιγουριά στον οδηγό να στρίψει με ακόμα και σε πιο πιεσμένες συνθήκες, χάρη στο γρήγορο τιμόνι με 2,1 στροφές και στα κορυφαία σε αποτελεσματικότητα, φρένα. Αυτό όμως που κάνει το Q3 Sportback να ξεχωρίζει είναι η υψηλή ποιότητα κύλισης με τη σφιχτή ανάρτηση να «απομονώνει» τις περισσότερες ανωμαλίες από το εσωτερικό του και παράλληλα να προσφέρει υψηλά επίπεδα άνεσης.
Το Cupra Formentor, που είναι το πιο ευέλικτο στην πόλη, θα σε αποζημιώσει με το ταπεραμέντο του και την αποτελεσματικότητα του σε έναν επαρχιακό δρόμο.
Premium χαρακτηριστικά προσφέρει όμως και η κύλιση του Nissan Qashqai. Εξαιρετική άνεση (καλύτερη και από του Q3 SB με τη sport ανάρτηση), χαμηλός θόρυβος, πειστική πρόσφυση, ουδέτερη συμπεριφορά, δυνατά φρένα, αλλά και κορυφαία επίδοση για τα οικογενειακά SUV στη δοκιμή αποφυγής κινδύνου (77 χλμ./ώρα). Ανεβάζοντας ρυθμό, το τιμόνι παραμένει γεμάτο σε αίσθηση και η συμπεριφορά εξακολουθεί να είναι προβλέψιμη με διακριτική παρέμβαση από το ESP και χαρακτηριστική σταθερότητα στον ανοιχτό δρόμο με πολύ χαμηλά επίπεδα θορύβου. Στην πόλη, η ευελιξία δεν είναι το φόρτε του, όμως μιας και δεν χρειάζεσαι τέρμα γκάζι, απολαμβάνεις μεταξένια λειτουργία, ευκολία και άνεση.
Από την άλλη, το Formentor που είναι το πιο ευέλικτο στην πόλη, θα σε αποζημιώσει με το ταπεραμέντο του και την αποτελεσματικότητα του σε έναν επαρχιακό δρόμο. Χάρη στο σφιχτό set-up, θα μπεις γρήγορα και άφοβα στη στροφή, ενώ το τιμόνι θα περάσει άμεσα τις εντολές χωρίς το Formentor να ανοίξει τροχιά και χωρίς αισθητά φαινόμενα κλίσεων. Το Formentor συμμετέχει ενεργά σε όλη την οδηγική διαδικασία, αν και στο τέλος σε αφήνει με ένα ανεκπλήρωτο αίσθημα γιατί θα ήθελες μερικά ακόμα άλογα και ένα ακόμα πιο σκληροπυρηνικό σύνολο όπως έχεις συνηθίσει από τα αρχικά CUPRA.
Το Audi Q3 Sportback ξεχωρίζει από την υψηλή ποιότητα κύλισης, με την ανάρτηση να «απομονώνει» τις περισσότερες ανωμαλίες από το εσωτερικό του και να προσφέρει υψηλά επίπεδα άνεσης.
Cupra Formentor 1,5 TSI DSG7 + Σχεδίαση, ποιοτική και hi-tech καμπίνα, funtodrive οδική συμπεριφορά, επιδόσεις-κιβώτιο, στάνταρ εξοπλισμός, ευελιξία στην πόλη, 4ετής εγγύηση - Πλάτος καμπίνας, «τσιμπημένη» κατανάλωση
Nissan Qashqai 1,3T 158 PS Hybrid X-Tronic +Kινητήρας-τράβηγμα από χαμηλά, ευρυχωρία-ποιότητα-χαμηλός θόρυβος καμπίνας, οδική συμπεριφορά και ποιότητα κύλισης, συγκρατημένη κατανάλωση - Λίγοι χώροι στην κεντρική κονσόλα, βουητό στην επιτάχυνση (συγκριτικά)
Τι επιλέγουν οι τρείς οδηγοί του AutoΤρίτη; O Fun to Drive οδηγός θα προτιμήσει το Formentor που έχει πιο δυναμικά χαρακτηριστικά. Διαθέτει πιο σφιχτό set-up, άμεσο και ακριβές τιμόνι, καθώς και στιβαρό μπροστινό σύστημα. O Value For Money οδηγός σίγουρα θα επιλέξει το Nissan Qashqai, καθώς έχει την καλύτερη τιμή, με πλήρη εξοπλισμό, premium αύρα και 3ετή εγγύηση, έναντι 2 που προσφέρει το Q3 SB. Το Formentor πάντως έχει την καλύτερη εγγύηση (4 χρόνια). O Hi-Tech οδηγός θα ενθουσιαστεί περισσότερο από την καμπίνα του Audi Q3 Sportback, καθώς προσφέρει ένα digital διάκοσμο, με μεγάλη και ποιοτική οθόνη αφής, καθώς και ψηφιακό πίνακα οργάνων.