Βενζίνη σούπερ... δηλητηριώδης!
Καταργήθηκε στην Ελλάδα το 2002. Ακόμα όμως επιβαρύνει την υγεία μας. Πώς δημιουργήθηκε η βενζίνη με μόλυβδο; Γιατί επικράτησε παρότι γνωρίζαμε ότι υπήρχε «καθαρότερη» εναλλακτική;
Το πρόβλημα της κρουστικής καύσης
Προκειμένου να δούμε γιατί αρχίσαμε να βάζουμε μόλυβδο στην βενζίνη, πρέπει να γυρίσουμε πίσω, στο 1911. Είναι η χρονιά που η Cadillac κυκλοφορεί το Model 30, το πρώτο μοντέλο εξοπλισμένο με μίζα. Το Model 30 έχει έναν επαναστατικό για την εποχή κινητήρα. Αποδίδει 40 ίππους από 4.200 κ.εκ., διπλάσια ιπποδύναμη σε σχέση με το «χρυσό στάνταρ» της εποχής, το Ford Model T. Αγγίζει δε την τελική ταχύτητα των 72 χιλιομέτρων την ώρα. Αντιμετωπίζει όμως ένα σημαντικό πρόβλημα.
Ο νέος κινητήρας συμπιέζει το καύσιμο πολύ περισσότερο σε σχέση με άλλους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Το καύσιμο αδυνατεί να «αντέξει» στην συμπίεση. Το αποτέλεσμα είναι να αναφλέγεται πριν δώσει σπινθήρα το μπουζί. Αυτό μεταφράζεται σε κρουστική καύση, ή αλλιώς «πειράκια».
Η κρουστική καύση είναι επιβλαβής για τον κινητήρα. Με την πρόωρη ανάφλεξη του καυσίμου ο κινητήρας υπερθερμαίνεται και, σε περίπτωση που ο κινητήρας βαράει «πειράκια» για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορεί να οδηγήσει στην ολική καταστροφή του. Επίσης, η κακή καύση που προκαλείται ως αποτέλεσμα μειώνει και την απόδοση του κινητήρα.
Τα καλά νέα είναι πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την κρουστική καύση αλλάζοντας το καύσιμο που καταναλώνει ο κινητήρας. Με την χρήση πρόσθετων, μπορούμε να αυξήσουμε τον αριθμό οκτανίων, επομένως και την αντίσταση του καυσίμου σε πρόωρη ανάφλεξη. Ο λόγος που τα σπορ αυτοκίνητα χρησιμοποιούν αποκλειστικά βενζίνη υψηλών οκτανίων είναι για να μπορεί το καύσιμο να ανταπεξέλθει στις υψηλές σχέσεις συμπίεσης που αναπτύσσονται στους θαλάμους καύσης.
Η Cadillac Model 30, το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής εξοπλισμένο με μίζα.