Από τα συμβατικά, στα υβριδικά και ως τα ηλεκτρικά, ο συνδυασμός ηλεκτροκινητήρα, μπαταρίας και μοτέρ βενζίνης γίνεται με κάθε πιθανό τρόπο.
Είναι μια γεννήτρια το ίδιο με ένα μοτέρ;
Κοιτάς για υβριδικό και καλά κάνεις. Κοιτάς για τις τεχνολογικές διαφορές, και κάνεις ακόμη καλύτερα. Πως όμως σου φαίνεται η διαφορά ο κινητήρας βενζίνης του αυτοκινήτου σου, είτε να κινεί τους τροχούς, είτε απλά να φορτίζει τη μπαταρία;
Το υβριδικό σύστημα που μάθαμε να καταλαβαίνουμε περιλαμβάνει έναν βενζινοκινητήρα που πριν την μετάδοση στους τροχούς (και αντί για κιβώτιο ταχυτήτων) περιλαμβάνει ένα ηλεκτρικό μοτέρ και τη μπαταρία του. Αυτό το μοτέρ είτε λειτουργεί ως δεύτερος κινητήρας, βοηθώντας, είτε ως φορτιστής για να κρατήσει τη μπαταρία γεμάτη.
Έτσι ο βενζινοκινητήρας μπορεί να κινεί εξΆολοκλήρου το αυτοκίνητο, να το κινεί με τη βοήθεια του ηλεκτρικού μοτέρ, ή να φορτίζει τις μπαταρίες, που μπορεί επίσης να φορτίζουν με την κύλιση των τροχών.
Αυτό το σύστημα έχει επεκταθεί με την προσθήκη πρίζας, που φορτίζει την μπαταρία, στα λεγόμενα plug-in, τα υβριδικά πρίζας, στα ελληνικά. Όμως σε κάθε περίπτωση ο κινητήρας είναι συνδεδεμένος με τους τροχούς.
Αυτό αλλάζει σε μοντέλα της Nissan, της Renault και της Mazda, ενώ το έχουμε δει και σε μοντέλα της BMW και παλιότερα της Chevrolet. Παρότι τα ίδια συστατικά βρίσκονται κάτω από το καπό, το μοτέρ βενζίνης δεν είναι συνδεδεμένο με τους τροχούς. Η κίνηση προέρχεται μόνο από τον ηλεκτροκινητήρα, με τον βενζινοκινητήρα να λειτουργεί ως γεννήτρια που φορτίζει την μπαταρία. Μιλάμε για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που δεν εξαρτάται από την πρίζα, αλλά κουβαλάει τον φορτιστή μαζί του. Απλά ο φορτιστής καίει βενζίνη.
Το επόμενο τέτοιο μοντέλο θα είναι το κορυφαίο SUV της Renault, το Rafale, που με αυτή την τεχνολογία θα έχει επιδόσεις και οικονομία που αλλιώς δεν θα μπορούσε να φτάσει. Είναι ξεκάθαρο πως σε αυτά τα μεγέθη, η τεχνολογία αυτή υπερέχει. Δεν μιλάμε πλέον για υβριδικά, αλλά για ηλεκτρικά με range-extension, όπως έχουν ονομαστεί στο παρελθόν, όταν περιλαμβάνουν γεννήτρια.
Η ιδέα υπάρχει στα περισσότερα ηλεκτρικά λεωφορεία (και τα τρόλλεϋ), και φυσικά τα τρένα, εδώ και πολλά χρόνια.
Όμως η οδήγηση ενός τέτοιου αυτοκινήτου δεν μοιάζει με αυτή ενός υβριδικού. Το γκάζι και οι στροφές του κινητήρα δεν πάνε μαζί. Όποιος έχει οδηγήσει ένα σκούτερ με μεταβλητό χρονισμό, ξέρει πως ακούγεται.
Και λοιπόν; Αν η απόδοση και οι επιδόσεις είναι καλύτερες από κάθε άλλη «μικτή» τεχνολογία, πειράζει αν το μοτέρ βενζίνης αντί για κινητήρας είναι γεννήτρια; Τι λες; Εσύ πως βλέπεις αυτή την τεχνολογία;