Η CUPRA καταθέτει τα σπορ διαπιστευτήριά της ως ανεξάρτητη μπράντα με δυο προτάσεις που ηλεκτρίζουν τόσο μεταφορικά, όσο και κυριολεκτικά. Δοκιμάζουμε τo «καυτό» Formentor με τα 310 παραδοσιακά άλογα και το Leon με τα 245 υβριδικά. Και ναι, περνάμε πολύ καλά!
Και εγένετο CUPRA λοιπόν. Σκέτο, χωρίς SEAT, αφού οι Ισπανοί προχώρησαν στη δημιουργία μιας ανεξάρτητης σπορ μπράντας και όχι μόνο για λόγους επικοινωνίας, αλλά για να δείξουν πως μπορούν να παίξουν μπάλα με το σύστημα των M-Division, Mercedes-AMG, Audi Sport, Ν-division κτλ., που σχεδιάζουν και κατασκευάζουν σπορ, αλλά και αγωνιστικές προτάσεις ανεξάρτητα από τη «μαμά» εταιρεία. Ενθουσίαζαν -και όχι άδικα- τα πάλαι ποτέ μοντέλα της SEAT που συνοδευόντουσαν από το μαγικό CUPRA (από τις λέξεις Cup Racing), έβαζαν «φωτιά» στα χρονόμετρα και στις καρδιές, αφήνοντας το δικό τους ιδιαίτερο αποτύπωμα στη βίβλο της σπορ μετακίνησης. Τι γίνεται όμως στο σήμερα; Δυο χρόνια μετά τη δημιουργία από τη SEAT της υπο-μάρκας CUPRA δοκιμάζουμε δύο δείγματα «γραφής» της: Το Formentor και το Leon. Και παιδιά μην αρχίσετε τα διάφορα στα σχόλια. Δε μιλάμε φυσικά για συγκριτικό τεστ, αλλά για μια διπλή δοκιμή δύο μοντέλων που έχουν ως κοινό παρανομαστή την υπογραφή της CUPRA. Από εκεί και πέρα καμία σχέση, τόσο από πλευράς αμαξώματος (οικογενειακό crossover το Formentor, τυπικό 5θυρο οικογενειακό το Leon), όσο και συστήματος κίνησης (υβριδικό της πρίζας το Leon των 245 ίππων, βενζινοκαύτης ολκής το Formentor με τα 310 άλογα). Στην γκάμα των μοντέλων υπάρχουν φυσικά και άλλες εκδόσεις, καθώς για παράδειγμα το Formentor προσφέρεται με το υβριδικό σύστημα του Leon και το Leon μεταξύ άλλων με 300 άλογα στους μπροστινούς τροχούς.
Εμφάνιση: Βγάζει μάτι το Formentor
Tα 4.452 χλστ. του Formentor βροντοφωνάζουν πως το εν λόγω μοντέλο είναι το πρώτο αυτόνομο για την CUPRA αποτελώντας μια ξεχωριστή σχεδιαστική οντότητα. Ξεχωρίζει και -κακά τα ψέματα- τραβάει τα βλέμματα. Το Formentor είναι εντυπωσιακό αυτοκίνητο. Με αιχμηρό μπροστινό μέρος, πολλές ακμές, τονισμένους ώμους και κουπέ στυλ στο τελείωμα της οροφής είναι κάτι ανάμεσα σε SUV και στέισον, που όμως φωνάζει το σπορ του χαρακτήρα. Ειδικά στο χρώμα του μοντέλου της δοκιμής απλά δεν περνάει απαρατήρητο. Κάτι που δεν είναι σίγουρο για το by CUPRA Leon και όχι γιατί είναι 52 χλστ. μικρότερο σε μήκος με ίδιο όμως μεταξόνιο, αλλά γιατί οι γραμμές του και οι αναλογίες του είναι γνωστές από τα απλά Leon. Εντάξει, υπάρχουν διαφορές με πρώτη και καλύτερη φυσικά το… διαβολικό σήμα της CUPRA στο χρώμα του χαλκού, αλλά επίσης ο σπορ προφυλακτήρας και η μάσκα, οι 19άρες ζάντες, οι δαγκάνες των φρένων που γράφουν CUPRA (Brembo στο Formentor), ο πίσω ψευδοδιαχύτης και οι «τυφλές» απολήξεις εξάτμισης (υπάρχει κρυμμένη μια κανονική διπλή στο αριστερά μέρος). Διαφορά υπάρχει όμως και στην τιμή, η οποία στην περίπτωση του Formentor προκύπτει μετά από -τι άλλο- μπόλικους φόρους. Έτσι το μοντέλο της δοκιμής με τα 310 άλογα το στάνταρ 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και την τετρακίνηση 4Drive διατίθεται από 47.590 ευρώ. Το CUPRA Leon με τα 245 υβριδικά άλογα είναι διαθέσιμο από 38.990 ευρώ, ενώ προσφέρετα και σε στέισον Sportοurer έκδοση αμαξώματος (από 39.990 ευρώ).χ
Tα 4.452 χλστ. του Formentor βροντοφωνάζουν πως το εν λόγω μοντέλο είναι το πρώτο αυτόνομο για την Cupra αποτελώντας μια ξεχωριστή σχεδιαστική οντότητα
Παρόμοιο σε ποιότητα και design με αυτό του Leon είναι το ταμπλό του Formentor. Τη διαφορά κάνουν τα κουμπιά για εκκίνηση και επιλογής προγράμματος στο τιμόνι, αλλά και η οθόνη των 12 ιντσών.
Σε αντίθεση με το περιτύλιγμα, η καμπίνα των δύο μοντέλων δεν διαφέρει σημαντικά. Ουσιαστικά καθόλου με το ταμπλό να χαρακτηρίζεται από ευθείες καθαρές γραμμές, υλικά από το πάνω ράφι, προσεγμένο φινίρισμα και μπόλικη ψηφιακή τεχνολογία. Η περίπτωση του Formentor έχει μια ακόμα πιο σπορ προσέγγιση, όπως τονίζει η παρουσία του start button στο τιμόνι, ενώ έχει και πιο μεγάλη στάνταρ κεντρική οθόνη με διαγώνιο 12 ιντσών (10 ιντσών στο Leon) για το σύστημα infotainment, που πάντως απαιτεί αρκετή εξοικείωση. Κρίμα γιατί έχει πολλές δυνατότητες και κορυφαία συνδεσιμότητα. Αντιθέτως τα δύο μοντέλα μοιράζονται ουσιαστικά τον ίδιο εντυπωσιακό ψηφιακό πίνακα οργάνων με τις πολλές δυνατότητες διαμόρφωσης. Σίγουρα η αγαπημένη μας ήταν αυτή που το στροφόμετρο κυριαρχεί στο κέντρο.
Ποιοτικό, χωρίς φλυαρίες και πλήρως ψηφιοποιημένο το ευρύχωρο και πρακτικό εσωτερικό του Cupra Leon. Η κεντρική οθόνη είναι 10 ιντσών, ενώ το σήμα στο τιμόνι βγάζει μάτι.
Κοινό επίσης χαρακτηριστικό των δύο μοντέλων είναι τα μονοκόμματα μπάκετ καθίσματα, με το σήμα της CUPRA, την εξαιρετική στήριξη και τον προσδιορισμό μιας χαμηλής θέσης οδήγησης, ακόμα και στην περίπτωση του Formentor, το οποίο εξ ορισμού «κάθεται» υψηλότερα από ότι το Leon. Και χωροταξικά όμως τα δυο μοντέλα είναι κοντά σε ό,τι έχει να κάνει με την φιλοξενία των επιβατών με μπόλικο «αέρα» για τα γόνατα και ικανοποιητικό για τα κεφάλια, όπου το Formentor ξεχωρίζει. Ο χώρος αποσκευών όμως του Leon είναι μικρός (270 λτ.) όχι μόνο απέναντι στα 420 λτ. του Formentor (μέτριος για μικρομεσαίο crossover) με την μπαταρία να κλέβει αρκετά λίτρα.
Εκρηκτικό το Cupra Formentor με τα 310 άλογα. Από την άλλη, το Cupra Leon PHEV με τα 245 άλογα δε μένει πίσω στις ρεπρίζ, κυρίως όμως δεν χρειάζεται συχνούς ανεφοδιασμούς.
Σύγκρουση κόσμων κάτω από τα μπροστινά καπό. Τα 310 άλογα και τα 400 Nm ροπής του Formentor προέρχονται με… παραδοσιακό τρόπο από την καύση βενζίνης στον 2λιτρο TSI. Αντίθετα, τα 245 άλογα και τα 400 Nm επίσης ροπής στο Leon έρχονται από το συνδυασμό 1,4 ΤSI και ηλεκτροκινητήρα. Κοινός τόπος είναι η παρουσία κιβωτίου διπλού συμπλέκτη (7 σχέσεων στο Formentor και 6 στο Leon), αλλά και συστήματος επιλογής οδηγικού προφίλ. (Comfort, Sport, CUPRA και εξατομικευμένο με το Formentor να έχει και off road επιλογή). Η επιλογή της λειτουργίας CUPRA είναι και στις δύο περιπτώσεις όλα τα λεφτά. Όχι μόνο γιατί ο ήχος μέσα στην καμπίνα από αδιάφορος γίνεται με τεχνητό τρόπο τέτοιος που θυμίζει θυμωμένο V8, αλλά και γιατί οι επιδόσεις τιμούν το όνομα CUPRA.
Το προσθιοκίνητο «by Cupra» Leon συγκριτικά δεν μπορεί να ακολουθήσει τους ρυθμούς, την πρόσφυση και τη μηχανική αίσθηση του Formentor. Από την άλλη όμως είναι το πιο… Cupra plug-in μικρομεσαίο υβριδικό.
Χάρη και στην τετρακίνηση, το Formentor εκτοξεύεται κυριολεκτικά σαν ρουκέτα (0-100 σε 4,8 δλ.) σε σχέση με το επίσης γρήγορο Leon (0-100 σε 6,5 δλ.), το οποίο όμως χάρη στην… ηλεκτρική ροπή του σχεδόν είναι ισάξιο στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις. Δεν κάνει όμως σκασίματα από την εξάτμιση, δεν έχει τη μηχανική λειτουργία , ούτε και τα ερεθιστικά στιγμιαία ανεβάσματα στροφών στα κατεβάσματα των σχέσεων, αλλά ούτε και την αμεσότητα του κιβωτίου του Formentor. Από την άλλη, έχει το πλεονέκτημα της δυνατότητας για κίνηση με μηδενική κατανάλωση για έως 40-45 πραγματικά χιλιόμετρα (η μπαταρία φορτίζει σε απλή πρίζα σε 5 ώρες και όπως κάθε PHEV από τον κινητήρα ή με ανάκτηση ενέργειας) κυρίως όμως μιας μέσης κατανάλωσης στα 6,5 λτ./100 χλμ.. Καμία σχέση με τα 14,5 λτ./100 χλμ. του Formentor, που αν παρασυρθείς ξεπερνάει εύκολα και τα 20 λτ./100 χλμ…
Χωρίς πολλά λόγια, το τετρακίνητο Formentor με τα 310 άλογα έχει ατόφιο σπορ DNA μέσα του όντας ένα πολύ «ψαγμένο» μηχανολογικά σπορ μοντέλο στοιχείο που αναδεικνύεται στο έπακρο με τη σχετική λειτουργία.
Χωρίς πολλά λόγια, το τετρακίνητο Formentor με τα 310 άλογα έχει ατόφιο σπορ DNA μέσα του όντας ένα πολύ «ψαγμένο» μηχανολογικά μοντέλο επιδόσεων στοιχείο που αναδεικνύεται στο έπακρο με τη σχετική λειτουργία. Η ανάρτηση σφίγγει (με το εξατομικευμένο πρόγραμμα η απόσβεση προσφέρει 15 ρυθμίσεις, ενώ ρυθμιζόμενο είναι και το ESP), το τιμόνι γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρον, το κιβώτιο συγκλονίζει μαζί και ο ήχος, ενώ η τετρακίνηση δίνει περισσότερη ζωντάνια στο πίσω μέρος με τον άξονα πολλαπλών συνδέσμων. Βέβαια η άνεση πάει περίπατο. Σαν αποτέλεσμα όμως μπορείς να κουβαλήσεις μπόλικα χιλιόμετρα μέσα στη στροφή, το μπροστινό είναι άμεσο και δεν καταλαβαίνει από υποστροφή, ενώ η τάση του πίσω μέρους να ανοίγει την τροχιά του προσφέρει μια όμορφη ισορροπία, αλλά και μια ζηλευτή δυνατότητα να ρυθμίζεις τη συμπεριφορά με το γκάζι. Με δυο λόγια, αποτελεσματικότητα, αίσθηση και ασφάλεια συνδυάζονται με… CUPRA τρόπο, ενώ οι «φρενάρες» πραγματικά είναι το κάτι άλλο από όλες τις απόψεις.
Το προσθιοκίνητο «by Cupra» Leon συγκριτικά δεν μπορεί να ακολουθήσει τους ρυθμούς, την πρόσφυση και τη μηχανική αίσθηση του Formentor.
Το προσθιοκίνητο «by CUPRA» Leon συγκριτικά δεν μπορεί να ακολουθήσει τους ρυθμούς, την πρόσφυση και τη μηχανική αίσθηση του Formentor. Από την άλλη όμως είναι το πιο… CUPRA plug-in μικρομεσαίο υβριδικό. Έχει σπορ αίσθηση και καταφέρνει να κρύψει το έξτρα βάρος από την μπαταρία, χωρίς να νιώθεις στη στροφή το βάρος να σε τραβάει προς την υποστροφή. Στρίβει πειστικά, έχει ωραίο ήχο στη λειτουργία CUPRA (βασικά γίνεται ίδιος με του Formentor), η πίσω ανάρτηση (επίσης πολλαπλών συνδέσμων) είναι «ζωντανή» και φρενάρει ακόμα πιο αποτελεσματικά, αν και η αίσθηση υστερεί λόγω της αρχικής νεκρής διαδρομής λόγω της ανάκτησης ενέργειας από το φρενάρισμα. Το θέμα είναι πως θα δεις το οδηγικό ποτήρι. Με τη ματιά του σπορ χάτσμπακ είναι μάλλον μισοάδειο. Με τη ματιά του plug-in μικρομεσαίου είναι παραπάνω από μισογεμάτο!
Tα 4.452 χλστ. του Formentor βροντοφωνάζουν πως το εν λόγω μοντέλο είναι το πρώτο αυτόνομο για την Cupra αποτελώντας μια ξεχωριστή σχεδιαστική οντότητα.
Οι προτάσεις της CUPRA είναι τόσο κοντά, αλλά και τόσο μακριά μεταξύ τους. Το σκληροπυρηνικό Formentor με τα 310 άλογα είναι εντυπωσιακό δείγμα γραφής και δυνατοτήτων από το σπορ παρακλάδι της SEAT. Το ίδιο και το Leon με τα 245 υβριδικά άλογα που όμως δεν είναι εξίσου συναρπαστικό τόσο σε εμφάνιση, όσο και οδηγική αίσθηση. Αν ήταν να επιλέξουμε ανάμεσα στα δυο για πρεσβευτή της CUPRA, αυτό θα ήταν χωρίς αμφιβολία το Formentor!
Το CUPRA Leon καταφέρνει να συνδυάσει σε μεγάλο βαθμό επιδόσεις και sport αίσθηση με την χαμηλή κατανάλωση & τον πράσινο χαρακτήρα του!