Τους τελευταίους μήνες οι τιμές των καυσίμων έχουν πάρει την ...ανηφόρα. Για μία ακόμη φορά λοιπόν, η αναζήτηση νέων, εναλλακτικών και οικονομικών καυσίμων είναι στην επικαιρότητα. Υπάρχουν 3 επιλογές, diesel, lpg και cng. Ποιο από τα τρία τελικά συμφέρει περισσότερο;
Diesel: To πιο ακριβό από τα τρία
Το πετρέλαιο κίνησης ή όπως είναι ευρέως γνωστό σε όλους ως diesel, για πολλές δεκαετίες είχε την μερίδα του λέοντος, όσον αφορά την οικονομική μετακίνηση. Συνέφερε και συμφέρει αυτούς που κάνουν πολλά χιλιόμετρα με το αυτοκίνητό τους, πλέον όμως χάνει πολλούς υποστηρικτές, κυρίως λόγω της κατεύθυνσης που έχει χαράξει η ΕΕ προς την μείωση των ρύπων και του διοξειδίου του άνθρακα, που ίσως μακροπρόθεσμα επιφέρει περιβαλλοντικούς φόρους. Στα θετικά του είναι το γεγονός πως μπορείς πολύ εύκολα να το βρεις σε κάθε πρατήριο, ωστόσο όταν έρθει η ώρα να βάλεις το χέρι στην τσέπη για να πληρώσεις τα λίτρα του φουλαρισμένου ρεζερβουάρ, όλα τα παραπάνω πάνε περίπατο αφού με την μέση τιμή του στο 1,53 ευρώ ανά λίτρο έρχεται πολύ πιο ακριβό απ΄ ότι τα δύο αέρια που θα δούμε παρακάτω.
LPG: Πληρώνεις λίγα και δεν έχεις τα προβλήματα του diesel
Το υγραέριο φαίνεται ότι διεκδικεί με αξιώσεις τον τίτλο του πρωταθλητή οικονομίας στον τομέα των οικονομικών καυσίμων. Άλλωστε, Με την μέση τιμή του να είναι περίπου στο 0,89 ευρώ, είναι σαφώς πιο οικονομικό από το diesel, ενώ υπάρχουν και ικανοποιητικές επιλογές αυτοκινήτων με εργοστασιακό κι υγραερίου, τα οποία τα συναντούμε στον Όμιλο της Renault τόσο μέσω των γαλλικών μοντέλων, αλλά και αυτών της Dacia. Μάλιστα κάνοντας χρήση και της βενζίνης χάρη στα δύο ρεζερβουάρ που έχουν η αυτονομία αυξάνεται ακόμα περισσότερο. Ένα ακόμα προτέρημα της αεριοκίνησης, που βρίσκουμε τόσο στα μοντέλα LPG, όσο και στα CNG που θα δούμε παρακάτω, είναι πως σε σχέση με το diesel προσφέρει όλα τα οφέλη του βενζινοκινητήρα, δηλαδή χαμηλό θόρυβο και κραδασμούς, υψηλή ισχύ με μεγάλο εύρος λειτουργίας, χωρίς τα αρνητικά του πετρελαίου.
CNG: Οικονομικό, αλλά το βρίσκεις δύσκολα
Πρόκειται για το πιο οικολογικό καύσιμο και συνάμα οικονομικό. Είναι πιο ακίνδυνο από το υγραέριο γιατί είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και διασπείρεται σε περίπτωση διαρροής, αποτρέποντας «εκρηκτικές» συγκεντρώσεις. Κυρίως όμως διαθέτει χαμηλή κατανάλωση, που μέχρι πρότινος την συνδύαζε και με χαμηλή τιμή. Τους τελευταίους μήνες αυξήθηκε δραματικά φτάνοντας το 1,15 ευρώ το κιλό. Το βασικό του όμως μειονέκτημα είναι το περιορισμένο δίκτυο ανεφοδιασμού, αφού υπάρχουν μόνο 14 πρατήρια σε όλη την Ελλάδα από τα οποία 8 στην Αττική. Αυτό απαιτεί είτε τη διαμονή του ιδιοκτήτη του οχήματος κοντά σε κάποια από αυτά τα πρατήρια, είτε τον καλό προγραμματισμό στον ανεφοδιασμό προκειμένου να μην αναγκάζεται να κινεί το αυτοκίνητό του καταναλώνοντας βενζίνη. Υπάρχουν μάρκες αυτοκινήτων που κατασκευάζουν αυτοκίνητα με κινητήρα που καίει φυσικό αέριο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η VW, η Skoda, η SEAT, ενώ αεριοκίνητη έκδοση με CNG έχει και το Fiat Panda.
Τελικά ποιο συμφέρει περισσότερο;
Έχοντας υπόψη, ότι το diesel σύντομα οδεύει προς το τέλος του, η επιλογή των δύο αερίων φαντάζει η καλύτερη. Λόγω όμως του ότι το CNG είναι δυσεύρετο, το LPG μάλλον είναι καλύτερο.