Το ολοκαίνουργιο DS 4 έρχεται να αποτελέσει μια εναλλακτική premium οικογενειακή επιλογή με μοναδική αισθητική, crossover χρηστικότητα και υπερσύγχρονες τεχνολογίες. Δοκιμάζουμε τη diesel έκδοση και αξιολογούμε αν μπορεί να σταθεί απέναντι από το γερμανικό κατεστημένο.
Με όπλο τη μοναδικότητα!
Στο άκουσμα της φράσης «premium μικρομεσαίο» τα μοντέλα που σου έρχονται αρχικά στο νου προέρχονται από την Γερμανία. Mercedes, BMW και Audi είναι οι κύριοι πρωταγωνιστές (A-Class, Σειρά 1 και A3 αντίστοιχα), όμως ανάμεσά τους σφήνα μπαίνει μια μάρκα από την Γαλλία, η DS. Πρόκειται για την πολυτελή μάρκα του ομίλου Stellantis και όπως και τα υπόλοιπα μοντέλα της η DS εστιάζει στην μοναδικότητα και την καινοτομία, τον avant-garde χαρακτήρα, την προηγμένη τεχνολογία και τις πολλές δυνατότητες εξατομίκευσης. Παρακάτω δοκιμάζουμε το νέο DS 4, που εκ πρώτης όψεως, αλλά και «διαβάζοντας» τον εξοπλισμό του έχει τα φόντα να διαφοροποιηθεί. Ενδεικτικά έχει μεγάλη απόσταση από το έδαφος, σύστημα Night Vision, αλλά και ανάρτηση που διαβάζει με κάμερα τις ανωμαλίες του δρόμου…
Τον καλύτερο εαυτό του, το DS 4, τον δείχνει στον ανοιχτό δρόμο και στα ταξίδια. Η ποιότητα κύλισής του είναι σπουδαία.
Αρκεί μια ματιά για να διαπιστώσεις πως το DS 4 υλοποιεί στο έπακρο το όραμα της γαλλικής φίρμας για κάτι μοναδικό και ξεχωριστό στην κατηγορία συνδυάζοντας στοιχεία από τα Coupé-SUV και τα κλασσικά μικρομεσαία hatchback. Με μήκος 4,40, πλάτος 1,83 και ύψος 1,47 μέτρα, το DS 4 «στέκεται» 19 εκατοστά από το έδαφος και έχει ως βάση βάση τη γνωστή –και από το νέο Citroen C4- πλατφόρμα EMP2. Αυτό όμως που «μετράει» είναι η εικόνα του, που ταράζει τα λίγο-πολύ αδιάφορα δεδομένα της κατηγορίας. Το γνωστό κλισέ «θυμίζει γλυπτό» βρίσκει απόλυτη εφαρμογή στην προχωρημένη αισθητική του DS 4. Από μπροστά είναι εντυπωσιακό, χωρίς το υπόλοιπο αμάξωμα να υστερεί στο ελάχιστο με αποτέλεσμα το σύνολο να μην περνά φυσικά απαρατήρητο. Στη μάσκα κυριαρχούν τα επιθετικά φώτα στην άκρη του καπό με προβολείς τεχνολογίας DS Matrix LED Vision, που αποτελούνται από 150 LED στοιχεία. Ακολουθούν την κίνηση και προσαρμόζονται στις συνθήκες, με προεκτάσεις που φτάνουν χαμηλά στον προφυλακτήρα χαρίζοντας στο DS 4 μια ξεχωριστή φωτεινή υπογραφή. Στο κέντρο δεσπόζει η μεγάλη εξάγωνη γρίλια της DS, που ενώνεται με τα φώτα και την κεντρική εισαγωγή αέρα μέσω των χρωμιωμένων DS Wings. Στο πλάι, οι αναδυόμενες και αεροδυναμικές χειρολαβές έρχονται σε πλήρη αρμονία με το σύνολο, ενώ στην ουρά τη διαφορά κάνει η έντονη κλίση του παρμπρίζ, το οποίο σκεπάζεται από αεροτομή και οι πλευρές του αποτελούν συνέχεια της γραμμής της οροφής. Η κριτική επιτροπή του 37ου Festival Automobile International απένειμε το βραβείο του Ομορφότερου Αυτοκινήτου για το 2022. Τυχαίο;
Το DS 4, εκτός τις λοιπές εξοπλιστικές εκδόσεις και την Performance Line της δοκιμής είναι διαθέσιμο και σε έκδοση Cross με προφανή SUV προσανατολισμό, χαρακτηριστικά πλαστικά προστατευτικά και ποδιές. Οι τιμές για το νέο DS 4 δεν έχουν ανακοινωθεί ωστόσο το σίγουρο είναι πως η αρχική κιόλας έκδοσης θα έρχεται με πλούσιο βασικό εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας.
Η καμπίνα του DS 4 χαρακτηρίζεται από το μινιμαλιστικό σχεδιασμό και διαθέτει σαφέστατη premium επιρροή. Πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η στάνταρ οθόνη αφής 10 ιντσών, που είναι άριστα ενσωματωμένη στο ταμπλό.
Στην καμπίνα του DS 4 συναντάς ένα πολύ ξεχωριστό και μίνιμαλ ντιζάιν, 2 ψηφιακές οθόνες, top ποιότητα κατασκευής, εξαιρετικό φινίρισμα, μαλακό-αφρώδες πλαστικό στο πάνω μέρος του ταμπλό, αλλά και μια ιδιότυπη εργονομία. Έτσι για παράδειγμα οι -σε σχήμα διαμαντιού- διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα είναι τοποθετημένοι ψηλά στην πόρτα, στη γραμμή του παραθύρου, ενώ το κουμπί ρύθμισης των καθρεφτών είναι στο ταμπλό πίσω από το τιμόνι. Από εκεί και πέρα, η κεντρική οθόνη αφής 10 ιντσών (το infotainment DS Iris λειτουργεί επίσης με φωνητικές εντολές ή χειρονομίες) είναι άριστα ενσωματωμένη στο ταμπλό και έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Το ίδιο και οι κομψοί φυσικοί διακόπτες κάτω από αυτήν για άμεση πρόσβαση στο μενού του συστήματος κλιματισμού. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι… αόρατοι αεραγωγοί του συστήματος εξαερισμού DS Air: Oι κεντρικοί αεραγωγοί έχουν τοποθετηθεί ψηλά και οι γρίλιες κατεύθυνσης δε φαίνονται!
Η οθόνη πίσω από το τιμόνι έχει ρόλο πίνακα οργάνων. Το στροφόμετρο στο αριστερό μέρος έχει τη μορφή λεπτής κάθετης μπάρας και δεν είναι ευδιάκριτο.
Από εκει και πέρα άλλα έξτρα ή στάνταρ στοιχεία εξοπλισμού που ξεχωρίζουν είναι μεταξύ άλλων οι επενδύσεις από δέρμα και Alcantara, οι λεπτομέρειες από ξύλο ή ανθρακονήματα, το Head Up Display επαυξημένης πραγματικότητας, το ηχοσύστημα 690 Watt της Focal με 14 ηχεία, τα ηχομονωτικά κρύσταλλα στα πλαϊνά παράθυρα και η διχρωμία στην καμπίνα.
Η καμπίνα επιβατών του νέου DS 4 δεν είναι μόνο εντυπωσιακή σε design, αλλά και πρακτική προσφέροντας άνετους χώρους ακόμα και για 5 ενήλικες. Οι πίσω έχουν 13 εκατοστά «αέρα» για τα γόνατα, ενώ το καλό πλάτος και το σχεδόν επίπεδο πάτωμα θα κάνουν άνετη τη μετακίνηση και ενός τρίτου, που θα κάτσει στη μέση. Η γραμμή της οροφής κλέβει πόντους από το χώρο για κεφάλια, αλλά όπως και να έχει σε καμία περίπτωση δε νιώθεις στριμόχωρα. Μεγάλος και με κανονικό σχήμα ο βαθύς χώρος αποσκευών που έχει όγκο 439 λτ. Στα θετικά και η ύπαρξη αρκετών θηκών μια μικροαντικείμενα, ενώ το box ανάμεσα στα μπροστινά καθίσματα είναι κλιματιζόμενο.
Η καμπίνα επιβατών του νέου DS 4 δεν είναι μόνο εντυπωσιακή σε design, αλλά και πρακτική προσφέροντας άνετους χώρους και μεγάλο πορτ-μπαγκάζ (439 λτ.).
Απλά επαρκείς επιδόσεις, αλλά μεγάλη οικονομία από τον 1,5 BlueHDi των 130 ίππων και των 300 Νm ροπής. Σταθερή αξία το εξαιρετικό αυτόματο κιβώτιο EAT8.
Το DS 4 της δοκιμής μας ήταν εφοδιασμένο με τον εξαιρετικό και υπερσύγχρονο 1,5 BlueHDi πετρελαιοκινητήρα, που αποδίδει 130 άλογα με 300 Nm ροπής και συνδυάζεται με σύστημα επιλεκτικής κατάλυσης με υγρό εξάτμισης AdBlue για να εξουδετερώνει τα καρκινογόνα NOx. Xάρη στην πλούσια ροπή του, αλλά και το στάνταρ 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο, ο κινητήρας κινεί επαρκώς το βαρύ ομολογουμένως DS 4, που σίγουρα δε βάζει φωτιά στο δρόμο. Πάντως τα προσπεράσματα γίνονται σβέλτα και ποτέ δε θα νιώθεις «κρεμασμένος», ειδικά αν έχεις επιλέξει το Sport πρόγραμμα λειτουργίας που οξύνει την απόκριση στο πάτημα του γκαζιού. Από την άλλη όμως, ο ιδιαίτερα πολιτισμένος πετρελαιοκινητήρας στην πράξη είναι αρκετά οικονομικός με τη μέση κατανάλωση σε όλη τη δοκιμή να είναι γύρω από τα 7 λτ./100 χλμ. Με την επιλογή ECO μάλιστα και προσεκτική οδήγηση, η κατανάλωση μπορεί να πέσει και κάτω από τα 6,5 λτ./100 χλμ., εξαιρετική τιμή για ένα πολυτελές οικογενειακό μικρομεσαίο μοντέλο.
Ακόμα και στις στροφές, το DS 4 θα βρει τρόπο να σε γοητεύσει, κυρίως με την αποτελεσματικότητα και τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, καθώς και με την ψυχραιμία που δείχνει το σύνολο ακόμα και όταν το παρακάνεις.
Καθισμένος στην αναπαυτική και πανοραμική θέση οδήγησης, το πρώτο που εκτιμάς στο DS 4 είναι η ήσυχη και εξαιρετικά ποιοτική κύλιση. Όλα είναι προσανατολισμένα στην άνεση, από την ανάρτηση που στρογγυλεύει μαεστρικά κάθε ανωμαλία μέχρι το εξαιρετικό αυτόματο κιβώτιο και την επιλογή των ελαστικών: 215/65 R17. Το 65 μεταφράζεται σε υψηλό προφίλ, άρα μπόλικο «ψωμί», που επικουρεί την απόσβεση των ανωμαλιών από τη μια, ενώ από την άλλη, και σε συνθήκες πίεσης, εξασφαλίζει απόλυτα ήρεμες και προοδευτικές αντιδράσεις.
Τα ελαστικά έχουν μπόλικο «ψωμί», το οποίο μπορεί να μην ευνοεί την αμεσότητα επικουρεί όμως την απόσβεση των ανωμαλιών και εξασφαλίζει απόλυτα ήρεμες και προοδευτικές αντιδράσεις.
Η άλλη όψη του νομίσματος είναι βέβαια η μέτρια αμεσότητα στις εντολές από το καλό σε αίσθηση και ακρίβεια τιμόνι, που σε συνδυασμό με την τονισμένη κλίση λόγω της διαδρομής της ανάρτησης και των 190 χλστ. από το έδαφος, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για το κτίσιμο ενός σπορτίφ προφίλ. Όμως, το DS 4 ας είμαστε ειλικρινείς δεν έχει εξ΄αρχής σκοπό να κυνηγήσει το απόλυτο πέρασμα σε μια ορεινή διαδρομή. Ακόμα όμως και σε μια τέτοια χρήση θα βρει τρόπο να σε γοητεύσει, κυρίως με την αποτελεσματικότητα και τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, καθώς και με την ψυχραιμία που δείχνει το σύνολο ακόμα και όταν στρίψεις με παραπάνω χιλιόμετρα από ότι η φύση της στροφής επιτρέπει. Θα γύρει, θα ακουμπήσει στην ανάρτηση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα αντιδράσει άτσαλα ή θα υποστρέψει έντονα χάρη και στην εξαιρετική λειτουργία του ESP. Παράλληλα, τα δυνατά φρένα με 37,4 μέτρα ακινητοποίησης από τα 100 χλμ./ώρα, έρχονται να συμπληρώσουν ιδανικά την αίσθηση ασφάλειας.
Σε κάθε περίπτωση τον καλύτερο εαυτό του, το DS 4, τον δείχνει στον ανοιχτό δρόμο και στα ταξίδια. Η πολύ καλή μόνωση κρατά τους περισσότερους θορύβους εκτός καμπίνας -μόνο κάποια db που παράγονται από το diesel μοτέρ σε υψηλές στροφές θα παρεισφρήσουν- και τους επιβαίνοντες ατσαλάκωτους ακόμα και μετά από ένα πολύωρη οδήγηση. Και φυσικά με 190 χλστ. από το έδαφος οι κακοτεχνίες της καθημερινότητας ή ένας χωματοδρόμος αν χρειαστεί αντιμετωπίζονται με μοναδική ευκολία!
Το σύστημα DS Night Vision εντοπίζει πεζούς και ζώα σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού από 200 μέτρα μακριά.
Το DS 4 δεν δικαιολογεί τον premium προσανατολισμό του μόνο από την πολυτέλεια και την μοναδικότητα που το χαρακτηρίζουν, αλλά και από την εφαμορφή καινοτόμων τεχνολογιών για τα δεδομένα της κατηγορίας. Για παράδειγμα, η (έξτρα) ενεργή ανάρτηση DS Active Scan Suspension χρησιμοποιεί κάμερα για να σκανάρει την επιφάνεια του οδοστρώματος, προσαρμόζοντας κατάλληλα τη σκληρότητα της ανάρτησης ανεξάρτητα σε κάθε τροχό. Επιπλέον, το σύστημα DS Night Vision εντοπίζει πεζούς και ζώα σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού από 200 μέτρα μακριά, με τη βοήθεια κάμερας υπέρυθρης ακτινοβολίας, παρουσιάζοντας τους πιθανούς κινδύνους στον οδηγό μέσω του ψηφιακού πίνακα οργάνων ή ως προειδοποίηση στο παρμπρίζ.
Η ενεργή ανάρτηση DS Active Scan Suspension χρησιμοποιεί κάμερα για να σκανάρει την επιφάνεια του οδοστρώματος, προσαρμόζοντας κατάλληλα τη σκληρότητα της ανάρτησης ανεξάρτητα σε κάθε τροχό.
Από την άλλη, ο εξοπλισμός περιλαμβάνει συστήματα και λειτουργίες ημι-αυτόνομης οδήγησης (αυτονομία επιπέδου 2). Πιο συγκεκριμένα το DS Drive Assist 2.0 έχει ενεργό cruise control με δυνατότητα διακοπής και επανεκκίνησης σε μποτιλιάρισμα, διατηρεί το αυτοκίνητο στη μέση της λωρίδας, ρυθμίζει την ταχύτητα πριν από στροφές ή ανάλογα με τις συστάσεις της σήμανσης, ελέγχει τα τυφλά σημεία, ενώ επιτρέπει και ημι-αυτόνομη προσπέραση. Ειδικά για τo DS 4 Cross υπάρχει και το σύστημα Advanced Traction Control για καλύτερη πρόσφυση σε χιόνι ή λάσπη.
Βασισμένο στην avant garde σχεδίαση και στο εντυπωσιακό design, στο τεχνολογικό του υπόβαθρο και στο premium ύφος του, το νέο DS 4 αποτελεί μια άκρως ενδιαφέρουσα εναλλακτική απέναντι στο γερμανικό κατεστημένο για όσους θέλουν να ξεχωρίσουν. Εν αναμονή των τιμών του πάντα, οι οποίες θεωρούμε ότι θα ορίζουν μια πρόταση με ιδιαίτερη αξία.