Δοκιμάζουμε το Hyundai Kona N, το οποίο με ένα κουμπί φτάνει τα 290 άλογα όντας το ισχυρότερο προσθιοκίνητο B-SUV του κόσμου και αναρωτιόμαστε: Απόλαυση, υπερβολή ή μήπως και τα δύο;
Το λιώνεις στην πίστα για άπειρα χιλιόμετρα επί 5 χρόνια και έχεις εγγύηση
Εσείς τι λέτε; Έχουν νόημα τα «καυτά» SUV; Και σε τελική ανάλυση Hyundai Kona N με 280 άλογα ή φθηνότερο Ford Puma ST με 200 άλογα;
Μαζί με τη μόδα των SUV, ήρθε και αυτή των σπορ SUV και έχοντας το know how του τμήματος Ν (ναι, το σπορ παρακλάδι της κορεατικής φίρμας όπου επικεφαλής είναι ο πρώην «ιθύνων νους» της BMW M) εκεί στη Hyundai είπαν να το… τερματίσουν δημιουργώντας το ισχυρότερο προσθιοκίνητο B-SUV στον κόσμο. Πως; Γυρνώντας την πλάτη στις τάσεις εξηλεκτρισμού και στην περιβαλλοντική κορεκτίλα της εποχής και στριμώχνοντας το μοτέρ και τα περισσότερα μηχανικά μέρη του αλήτικου i30 N στο αμάξωμα του Hyundai Kona.
Όπως είναι φυσικό, το Kona N διαφοροποίησε αισθητά την εικόνα του για μπει στη γκάμα των μοντέλων «Ν». Το σχετικό σχεδιαστικό μενού περιλαμβάνει, κυψελωτή μάσκα, πρησμένους θόλους, σπορ προφυλακτήρες με μεγάλες εισαγωγές, πίσω διαχύτη και δύο θεόρατες μπούκες εξατμίσεων, χαμηλωμένη απόσταση από το έδαφος, πίσω αεροτομή, κόκκινες γραμμές χαμηλά στο αμάξωμα και κόκκινες δαγκάνες για τα τεράστια δισκόφρενα, που βγάζουν μάτι πίσω από τις 19άρες σφυρήλατες σκουρόχρωμες ζάντες των 19 ιντσών. Το Hyundai Kona N είναι εκρηκτικό και φροντίζει να περνάει το σχετικό μήνυμα με το καλημέρα, ειδικά στο γαλάζιο χρώμα του πολέμου, όπως το μοντέλο δοκιμής. Και από τιμή; Τα 42.990 ευρώ είναι πολλά, αλλά σε τελική ανάλυση αποτυπώνουν τη μοναδικότητα και τις top επιδόσεις του μοντέλου, τον πλήρη εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας, το στάνταρ αυτόματο κιβώτιο, αλλά και την 5ετή εγγύηση χωρίς όριο χιλιομέτρων ακόμα και για χρήση στην πίστα.
O 2λίτρος turbo κινητήρας στη Performance έκδοση αποδίδει 280 ίππους, αλλά με το πάτημα ενός κουμπιού και για 20 δλ. τα δίνει όλα με +10 άλογα και κατάλληλη λειτουργία του κιβωτίου για top επιδόσεις.
Το μοτέρ που ξέρουμε από το ανανεωμένο i30 N έχει μπει κάτω απ΄το καπό του Kona N: 2ίλιτρο, τετρακύλινδρο, turbo άμεσου ψεκασμού και απόδοση 290 ίππων με τη λειτουργία του N Grin Shift: Πατώντας το σχετικό κόκκινο κουμπί του πολέμου στο τιμόνι για 20 δλ., ο οδηγός παίρνει το max από τον κινητήρα (+10 άλογα), κάτι που όμως μπορεί να το αξιοποιήσει ξανά μετά από 40 δλ. ανάπαυλας. Το πιο ενδιαφέρον είναι πως χάρη στην τεχνολογία Flat Power η ροπάρα των 392 Nm παραμένει σταθερή σε μεγάλο εύρος στροφών (2.100 - 4.700 σ.α.λ.). Η Hyundai αποφάσισε να μην υπάρξει χειροκίνητη επιλογή στο κιβώτιο και έτσι τοποθετείται αποκλειστικά το νέο σπορ N DCT 8άρι διπλού συμπλέκτη αυτόματο κιβώτιο, που προσφέρεται ως εναλλακτική του χειροκίνητου στο i30 N. Το Kona N στην πράξη δεν είναι απλώς εκρηκτικό. Οι επιδόσεις του (ειδικά με επιλεγμένο το Sport ή το ακραίο N πρόγραμμα λειτουργίας) θυμίζουν καταιγίδα: Με 6,0 δλ. για το 0-100 που είναι το φετίχ των βενζινοκέφαλων όλου του κόσμου, με 2,5 δλ για 60-100 και με 3,2 δλ. για το 80-120, το Kona N βάζει φωτιά στο δρόμο. Μάλιστα με τη λειτουργία N Power Shift, που συνοδεύει το N DCT κιβώτιο (εμπλέκεται όταν το Kona N επιταχύνει με την πεταλούδα γκαζιού ανοιχτή πάνω από το 90%), η επιτάχυνση είναι αδιάλειπτη μιας και δεν υπάρχει η παραμικρή μείωση της ροπής στο ανέβασμα σχέσης.
Το Kona N στην πράξη δεν είναι απλώς εκρηκτικό. Οι επιδόσεις του (ειδικά με επιλεγμένο το ακραίο N πρόγραμμα λειτουργίας) θυμίζουν καταιγίδα!
Από την άλλη, τα σκασίματα και ο ήχος από τις φασαριόζικες εξατμίσεις με επιλεγμένα τα «ανήθικα» προγράμματα λειτουργίας τονίζουν τις συγκινήσεις και την οδηγική έξαψη. Στις χαμηλές στροφές ο κινητήρας δεν είναι τόσο λυσσαλέος, αλλά το αυτόματο κιβώτιο είναι σφιχτά κλιμακωμένο και εξαιρετικό από κάθε άποψη καλύπτοντας τα όποια κενά, ενώ τα paddles στο τιμόνι κάνουν απολαυστικά τα ανεβοκατεβάσματα σχέσεων στη χειροκίνητη λειτουργία του κιβωτίου, όπου οι σχέσεις παραμένουν στον κόφτη.
Στο θέμα της κατανάλωσης, τα πράγματα είναι αρκετά ρευστά και εξαρτώνται άμεσα από το πόσο μπορεί ο οδηγός να αντισταθεί στο πειρασμό, να πατήσει το γκάζι τέρμα. Αν οδηγείς το Kona N, όπως του αρμόζει πρέπει να είσαι προετοιμασμένος για συνεχείς ανεφοδιασμούς. Εμείς σε μεικτές συνθήκες με γρήγορη, αλλά και συγκρατημένη οδήγηση, είδαμε μια μέση κατανάλωση κοντά ανάμεσα στα 13,0-14,0 λτ/100 χλμ.. Όταν βρεθήκαμε σε ανοιχτούς δρόμους επιλέξαμε eco mode και με αυτοσυγκράτηση η κατανάλωση έπεσε ακόμα και κάτω από 8,0 λτ/100 χλμ..
Στιβαρό, ευρύχωρο και καλοφτιαγμένο το εσωτερικό του Kona N.
Το εσωτερικό του Kona N διατηρεί τη στιβαρότητα και το δέσιμο των απλών εκδόσεων, αλλά διαθέτει δύο χαρακτηριστικές σπορτίφ λεπτομέρειες: Τα μπάκετ καθίσματα και το τιμόνι. Τα πρώτα είναι εντυπωσιακά και προσφέρουν πολύ καλή πλευρική στήριξη χωρίς μάλιστα να κουράζουν. Το τιμόνι έχει χοντρή στεφάνη και πολλά κουμπιά μεταξύ των οποίων και 3… μαγικά. Τα δύο τραπεζοειδή γαλάζια είναι για την επιλογή προγράμματος λειτουργίας μέσω του N Grin Control (Eco, Normal και Sport με το αριστερό, άμεση πρόσβαση στο αγωνιστικό N και το εξατομικευμένο N με το δεξιά). Το κόκκινο στρογγυλό κουμπί είναι για το N Grin Shift που για 20 δλ. ξεζουμίζει κινητήρα και κιβώτιο.
Ξεχωρίζουν τα μπάκετ καθίσματα και τα 3 μαγικά κουμπιά στο τιμόνι: Δυο γαλάζια για άμεση πρόσβαση στα προγράμματα οδήγησης και ένα κόκκινο για το overboost.
Από εκεί και πέρα, ο οδηγός μπροστά του έχει έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25ΆΆ, ενώ η κεντρική οθόνη αφής είναι επίσης 10,25ΆΆ. Από την τελευταία ο οδηγός μπορεί να κάνει αμέτρητες εξατομικευμένες ρυθμίσεις. Μάλιστα στην τελευταία, εκτός από τις αμέτρητες εξατομικευμένες μικρορυθμίσεις σε όλες τις παραμέτρους λειτουργίας μαζί και της ανάρτησης, ο οδηγός έχει πρόσβαση και σε πληθώρα πληροφοριών τηλεμετρίας που θα χρησιμέψουν στη χρήση εντός πίστας (χρονομέτρηση, δείκτης φορτίων G κτλ.). Φυσικά, το Kona N διαθέτει στάνταρ όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες συνδεσιμότητας και ασφάλειας, ενώ χωροταξικά διατηρεί τα καλά χαρακτηριστικά της γενιάς του, με άνετη καμπίνα για 4 επιβάτες και χώρο αποσκευών 361 λτ..
Το μπλοκέ διαφορικό τιθασεύει μαεστρικά την υποστροφή, ενώ ο «ζωντανός» πίσω άξονας με τους πολλαπλούς συνδέσμους βοηθά την τοποθέτηση και τονίζει τη συμμετοχικότητα.
Με το που κάτσεις στην επιθετική θέση οδήγησης, νιώσεις το ολοζώντανο μπροστινό σύστημα, πατήσεις το γκάζι και αρχίσεις να… εκτοξεύεσαι, κάθε δεύτερη σκέψη και ενδοιασμός για το πόσο συνετό είναι πάντρεμα ενός compact SUV αμαξώματος με ένα σκασμό άλογα και αγωνιστικά συστήματα οδήγησης, πάει περίπατο. Στο λεπτό ξεχνάς πως είσαι καβάλα σε ένα μικρό SUV με 280 άλογα και έχεις την αίσθηση που πλησιάζει αυτή ενός καυτού χάτσμπακ. Εντάξει συγκριτικά, το κέντρο βάρους είναι υψηλότερο και η κλίση πιο αισθητή (στις sport+ επιλογές τουλάχιστον), αλλά τόσο η αμεσότητα και η πληροφόρηση του μπροστινού, όσο και η ετοιμότητα του πλαισίου να αντιμετωπίσει ακόμα και μια άκρως επιθετική οδήγηση, δίνουν το στίγμα της σπορ φιλοσοφίας του Kona N. Καλοδεχούμενο σαφώς και το ελεγχόμενο διαφορικό, το οποίο τιθασεύει με μαεστρία την υποστροφή, αν το παρακάνεις με το γκάζι έχοντας στριμμένους τους τροχούς. Σύμμαχοι και τα 4 τεράστια αεριζόμενα δισκόφρενα, που έχουν εξαιρετική απόδοση, αίσθηση και διάρκεια.
Όταν το Κona N βρεθεί σε μια στριφτερή διαδρομή ή ακόμα και στην πίστα, μεταμορφώνεται σε μια πολεμική μηχανή.
Αν το προκαλέσεις, το πίσω μέρος του Kona N έχει την τάση να ελαφρώνει, στοιχείο που σε έναν συνειδητοποιημένο οδηγό θα τονίσει το βαθμό της απόλαυσης. Αν ξέρεις τι αγοράζεις, πρέπει ξέρεις και πώς να το οδηγείς. Έτσι δεν είναι;
Πάντως στο Kona N μην περιμένεις την τυπική SUV άνεση και ευχρηστία. Το Kona N έχει μεγάλο κύκλο στροφής και είναι σκληρό, παρά τη σοφή επιλογή για τα -ειδικά εξελιγμένα- Pirelli P Zero με 40άρι προφίλ (235/40 R19) σε σχέση με το 35άρι (235/35 R19) του i30 N. Ακόμα και στη normal ρύθμιση, η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση (με πολλαπλούς συνδέσμους πίσω) δεν δείχνει καθόλου ενδοτική στις ανωμαλίες -φαντάσου στη Sport+ ρύθμιση- και χρειάζεται προσοχή στις κακοτοπιές των ελληνικών δρόμων. Διατηρώντας μέρος του SUV χαρακτήρα του, το Kona Na προσφέρει και τέσσερα προγράμματα οδήγησης που αφορούν σαθρές επιφάνειες (Snow, Mud, Sand, Deep Sand), αλλά για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας, ποιος θα πάει εκτός δρόμου με ένα σπορ SUV; To Kona N πάντως έχει τον τρόπο να σε προδιαθέτει για ασταμάτητα ανεβοκατεβάσματα σε βουνίσιες φιδίσιες διαδρομές, αλλά και ατελείωτα γυρολόγια σε πίστα!
Τα σκασίματα και ο ήχος από τις φασαριόζικες εξατμίσεις με επιλεγμένα τα «ανήθικα» προγράμματα λειτουργίας τονίζουν τις συγκινήσεις και την οδηγική έξαψη
¶κρως ενδιαφέρον το Kona N, μιας και το ειδικό αυτό μοντέλο της Hyundai «παντρεύει» με επιτυχία τον σπορ, σχεδόν αγωνιστικό, χαρακτήρα με τις χάρες ενός compact SUV. Βολίδα σε επιδόσεις και οδηγοκεντρικό, συμμετοχικό και αποτελεσματικό, ξεχωριστό και αξιόπιστο, το Kona N στοχεύει σε ένα ειδικό κοινό, που πρέπει να ξέρει τι θέλει, αλλά και να μπορεί να δώσει το ανάλογο τίμημα.