Πολυτέλεια άνευ ορίων και «ατελείωτη» αυτονομία. Αυτή η Mercedes μπορεί να αποπλανήσει στο μονοπάτι του ηλεκτρισμού μερικούς από τους πιο θερμούς υποστηρικτές της βενζίνης.
Ας είμαστε ειλικρινείς, η Mercedes-Benz δεν είναι η πρώτη μάρκα που μπήκε στην κούρσα της ηλεκτροκίνησης η οποία έχει ξεκινήσει εδώ και μία 5ετία. Όμως, από τη στιγμή που το αποφάσισε, το κάνει σοβαρά, …επαγγελματικά, όπως γνωρίζει εδώ και παραπάνω από 130 χρόνια. Και απόδειξη είναι το μοντέλο που δοκιμάζουμε εδώ, η νέα Mercedes EQS.
Θα μπορούσαμε να γράφουμε για ώρες για τις wow τεχνολογίες της, για το πόσο ψαγμένη είναι σε για κάθε λεπτομέρειά της, για τις οθονάρες στο εσωτερικό, για τις 15 εντυπωσιακές καινοτομίες της ή για τα -και εμείς δεν ξέρουμε πόσα- πράγματα που μας έκαναν εντύπωση (κάνε κλικ εδώ και βρες μερικά από τα ειδικά άρθρα για αυτήν). Θα προσπαθήσουμε, ωστόσο, να περιοριστούμε σε αυτά που προέκυψαν από τα 10.083 λεπτά που ήμασταν πίσω από το τιμόνι της…
Το πιο αεροδυναμικό αυτοκίνητο στον κόσμο
Δεν θα αναλύσουμε τι είναι η αεροδυναμική αντίσταση, ο συντελεστής οπισθέλκουσας ή η μετωπική επιφάνεια που επηρεάζουν την αεροδυναμική ενός αυτοκινήτου. Όμως θα αναφέρουμε ότι η EQS έχει συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,20, νούμερο το οποίο είναι κορυφαίο και θα το καταλάβετε παρατηρώντας απλά την φωτογραφία του EV1 της GM (Cd: 0,19) ή του Honda Insight του 1999 (Cd: 0.25). Στην πράξη η αεροδυναμική αυτή σχεδίαση προσφέρει δύο πλεονεκτήματα: πρώτον η EQS είναι απίστευτα ήσυχη όταν ρολάρει στον αυτοκινητόδρομο, και δεύτερον η κατανάλωση (σ.σ. πάλι στον αυτοκινητόδρομο -σημείο στο οποίο «πονάνε» τα ηλεκτρικά) επίσης περιορίζεται σημαντικά.
Τώρα από εκεί και πέρα το ότι η εμφάνιση είναι εντυπωσιακή, ότι το black panel ως μάσκα έχει 188 φωτιζόμενα αστέρια, ότι τα LED φώτα εκτός από όμορφα σε σχεδίαση είναι και έξυπνα γιατί φωτίζουν τον επερχόμενο κίνδυνο (π.χ. ένα ζώο που πετάχτηκε στη λωρίδα σου), ότι από το πλάι φαίνεται το τεράστιο μεταξόνιο αλλά κρύβεται το μήκος, είναι πράγματα που φαίνονται και στις φωτογραφίες. Στη δική μας ματιά η νέα EQS είναι ένα από τα εντυπωσιακότερα σχήματα που κυκλοφορούν στην άσφαλτο που εκπέμπουν την πολυτέλεια και την υψηλή τεχνολογία που χαρακτηρίζει την Mercedes.
Η Hyperscreen εκτείνεται από άκρη σε άκρη και εντυπωσιάζει.
Η EQS τοποθετείται ανάμεσα στην κανονική και την long version της S-Class, ήτοι έχει μήκος 5,22 μέτρα και πατάει στην πλατφόρμα EVΑ (για τα ηλεκτρικά οχήματα). Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει το κεντρικό τούνελ μετάδοσης ανάμεσα στους πίσω επιβάτες και άρα αυτοί εκτός από βασιλικά από πλευράς ποιότητας υλικών, κάθονται αρχοντικά και στο κομμάτι της άνεσης, αν και το πάτωμα -λόγω μπαταριών- είναι λίγο ψηλό και έτσι η γωνία που σχηματίζεται στα γόνατα κάπως μικρή.
Από πλευράς ποιότητας ταιριάζει η λέξη «αψεγάδιαστη», γιατί κάθε υλικό που ακουμπάς αποκαλύπτει μια πολυτελή κατασκευή.
Και μπροστά όμως θα ταξιδέψεις προεδρικά. Τα καθίσματα είναι σούπερ άνετα και ρυθμίζονται προς όλες τις κατευθύνσεις, έχουν λειτουργία μασάζ (σ.σ. δεν την απενεργοποιήσαμε ποτέ παρά δοκιμάσαμε όλα τα προγράμματα λειτουργίας), ενώ όλα τα λεφτά είναι -τι άλλο- η Hyperscreen και το τελευταίας γενιάς MBUX. Τώρα, κάποιοι ίσως αναρωτηθείτε μήπως οι τρεις αυτές οθόνες δεν είναι εργονομικές αλλά ένα μέσο εντυπωσιασμού από την Mercedes, όμως εμείς θα απαντήσουμε ξεκάθαρα: Όχι, είναι απόλυτα εργονομικές, δεν σου «λείπουν» οι διακόπτες, βρίσκεις αμέσως αυτό που θες και δεν σου αποσπούν την προσοχή. Φυσικά η ευκρίνεια και η ταχύτητα απόκρισης είναι κορυφαίες (8 CPU cores, 24 GB RAM και 46,4 GB μνήμη RAM ανά δλ. είναι αυτά), ενώ για να σας περιγράψουμε την ΑΙ του συστήματος θα σας περιγράψουμε το εξής σκηνικό που μας συνέβη: ενώ οδηγούσαμε, ο συνοδηγός είχε βάλει να βλέπει μια ταινία στην οθόνη ακριβώς μπροστά του. Εμείς, την ώρα που οδηγούσαμε πήγαμε να ξεκλέψουμε μερικές ματιές στην οθόνη του, όμως το σύστημα μας κατάλαβε από την κίνηση των ματιών και αμέσως έσβησε την οθόνη του συνοδηγού! Τα πάντα για την ασφάλεια, τόσο έξυπνο είναι το σύστημα…
Πολύ καλές οι επιδόσεις που εξασφαλίζουν οι ηλεκτροκινητήρες, αν και η αυτονομία είναι περισσότερο το δυνατό χαρτί της EQS.
Για δοκιμή είχαμε στη διάθεσή μας την κορυφαία έκδοση EQS 580 η οποία διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες μόνιμου μαγνήτη σε κάθε άξονα συνολικής ιπποδύναμης 523 ίππων και ροπής 855 Nm. Στο πάτημα του δεξιού πεντάλ αυτοί παρέχουν ωμή δύναμη και άμεση επιτάχυνση στο 2,6 τόνων αμάξωμα και αυτό αποτυπώνεται στα νούμερα των μετρήσεων. Το 0-100 ολοκληρώνεται σε 4,2 δλ., και τα 130 σε 6,4 δλ., όμως από εκεί και πέρα η ηλεκτρική της φύση φανερώνεται, τα g επιτάχυνσης είναι πιο ομαλά και τα 200 χλμ./ώρα έρχονται σε 15,5 δλ.. Φυσικά, και η τελική ταχύτητα έχει περιοριστεί στα 210 χλμ./ώρα, έτσι ώστε οι μπαταρίες να μην αδειάσουν με μιας, αλλά να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της μεγάλης αυτονομίας.
Οι χειρολαβές κρύβονται μέσα στο αμάξωμα, προφανώς για μέγιστη αεροδυναμική. Αυτή η τάπα όμως που βρίσκεται από την αριστερή μεριά κάτω από την μπροστινή κολόνα κρύβει ένα άλλο μυστικό: Είναι για να γεμίζεις το νερό των υαλοκαθαριστήρων. Η αιτία έχει να κάνει με το φίλτρο HEPA και τον καθαρισμό του αέρα στην καμπίνα.
Και ερχόμαστε στο δεύτερο σημαντικό πλεονέκτημα της EQS, την αυτονομία. Ο συνδυασμός εξαιρετική αεροδυναμική και μεγάλη χωρητικότητα μπαταριών (107,8 kW ωφέλιμη) μπορούν να δώσουν έως και 668 χιλιόμετρα με μία φόρτιση. Αναφορικά με αυτή, στον 22άρη φορτιστή που θα έχετε στο γκαράζ σας θα φορτίσετε πλήρως σε 5 ώρες, ενώ σε έναν φορτιστή των 200 kWh θα πάρετε μέσα σε 15 λεπτά 300 χιλιόμετρα. Διόλου άσχημα.
Στο δρόμο η EQS εντυπωσιάζει με τον τρόπο που απορροφά τις ανωμαλίες, τον μικρό κύκλο στροφής και την απουσία θορύβων όταν ταξιδεύει. Από τα πιο αθόρυβα οχήματα που έχουμε δοκιμάσει.
Κλείνουμε με την οδική συμπεριφορά. Πόσο S-Class είναι στο δρόμο; Πολύ! Πάρα πολύ! Πρώτα από όλα, αυτό που μας έκανε εντύπωση είναι ότι οδηγάς και δεν ακούς τίποτα. Η EQS είναι ένα από τα πιο ήσυχα μοντέλα που έχουμε μετρήσει και αυτό οφείλεται στον αεροδυναμικό σχεδιασμό της. Ενδεικτικά, στα 100 χλμ./ώρα ο θόρυβος στην καμπίνα είναι 61 ντεσιμπέλ, από τα κορυφαία νούμερα που έχουμε μετρήσει, ενώ στα 130 χλμ./ώρα είναι μόλις 64 db. Έπειτα είναι η αερανάρτηση, που δουλεύει τέλεια και δεν αφήνει καμία λακκούβα να ενοχλήσει τους επιβάτες. Τρίτον το τιμόνι έχει την πληροφόρηση και ταχύτητα που γνωρίζουμε από τα μοντέλα της Mercedes, ενώ τα φρένα χρειάζονται αρκετή εξοικείωση γιατί η επιβράδυνση όταν αφήνεις το γκάζι είναι έως 5 m/s² (ή σε αναγωγή έως 290 kW). Πέμπτον, η τετραδιεύθυνση μας εντυπωσίασε και δεν δυσκολευτήκαμε στα υπόγεια των Mall, ενώ τέλος στους γρήγορους ρυθμούς -παρόλο που κανείς ιδιοκτήτης της δεν θα την πάει γρήγορα σε στροφές- κατάφερε να ανταποκριθεί.
Αν θέλετε να ρίξετε μια ματιά στο μέλλον της αυτοκίνησης, κάντε το με την EQS. Εμείς θα κρατήσουμε την εξαιρετική αεροδυναμική, την πληθώρα των τεχνολογιών της και την μεγάλη αυτονομία της. Ααα, και αν αναρωτιέστε πόσο κοστίζει, σημειώστε 163.250 ευρώ. Αν και νομίζουμε σε αυτή την λίγκα τα χρήματα δεν παίζουν και πολύ σημασία…