Από τη μία έχει στέισον βάγκον αμάξωμα που δεν αρέσει στον κόσμο. Από την άλλη είναι 4κίνητη και έχει αυξημένη απόσταση από το έδαφος, σχεδόν σαν SUV, που αρέσει στον κόσμο. Η Skoda Octavia της δοκιμής συνδυάζει δύο αντίθετα πράγματα σε ένα. Εσείς τι λέτε; Ποιο είναι πιο δυνατό; Το Γιν ή το Γιανγκ;
Τα στέισον βάγκον εδώ στην Ελλάδα έχουν την ρετσινιά της νεκροφόρας. Τι και αν στην Ευρώπη πουλάνε κατά κόρον (7 στέισον προς 3 «κούρσες» είναι η αναλογία), εδώ δεν έχει εκτιμηθεί η πρακτικότητα και η ευρυχωρία τους. Και δεν πρόκειται στις επόμενες γραμμές να τα εξάρουμε για να σας αλλάξουμε γνώμη. Από την άλλη έχουμε τα SUV που -όπως και στην Ευρώπη- είναι τα πλέον δημοφιλή μοντέλα. Ακόμη και αν ο μέσος χρήστης τους σπάνια θα πατήσει χώμα ή όταν θα το κάνει η διαδρομή θα είναι «ευκολάκι»… Τυχαίο άλλωστε που τα περισσότερα SUV που πωλούνται είναι δικίνητα;
Και έτσι, μετά τις παραπάνω παραδοχές - προβληματισμούς μας ερχόμαστε στην περίπτωση της Skoda Octavia Scout της δοκιμής. Εμφανισιακά, κακά τα ψέματα παραμένει στέισον βάγκον. Ναι, έχει μαύρα προστατευτικά περιμετρικά του αμαξώματος, ναι είναι σαφώς πιο ψηλή από την κανονική, όμως είναι ικανές αυτές οι διαφορές να σας κάνουν να την δείτε πιο θετικά; Για εμάς το κατάφεραν ως ένα μικρό βαθμό, αισθανθήκαμε δηλαδή πως βγάζει έναν δυναμισμό και περιπετειώδη χαρακτήρα στο μάτι, δεν θα διαφωνήσουμε όμως και με την αντίθετη άποψη. Γιατί το σημαντικό της έκδοσης αυτής είναι η τετρακίνηση και οι εκτός δρόμου ικανότητές της.
Σε χωματόδρομο χωρίς έντονες ανωμαλίες, το Octavia Scout θα ανταπεξέλθει ευχάριστα στον γρήγορο ρυθμό οδήγησης.
Είναι αντίστοιχες οι off-road δυνατότητές της Octavia Scout ενός SUV; Καλύτερες ενός 2κίνητου -υπό προϋποθέσεις- θα τολμήσουμε να απαντήσουμε, εξηγώντας σας ότι θα σταματήσετε σε δύσβατα μονοπάτια λόγω της μικρότερης συγκριτικά απόστασης από το έδαφος και των γωνιών προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής (15,8/ - / 14,4 μοίρες). Ok, το αμάξωμα έχει σηκωθεί 15 χιλιοστά (στα 161 χλστ. συνολικά) και σίγουρα η νέα, 6ης γενιάς 4κίνηση είναι πολύ αποτελεσματική, όμως η κοτρόνα είναι κοτρόνα, και το νεροφάγωμα νεροφάγωμα. Έτσι, εμείς θα σχολιάσουμε ότι σε ένα ήπιο χωματόδρομο θα κινηθείτε πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά, και πιο ευχάριστα (ναι, θα καταφέρεις και να υπερστρέψεις λίγο) γιατί το τιμόνι έχει σωστή πληροφόρηση (προτιμάμε την επιλογή Normal και όχι Sport) και η ανάρτηση απορροφά καλά τις ανωμαλίες χωρίς να είναι πλαδαρή. Ό,τι πρέπει με άλλα λόγια για light off-roading, και πάντα με το οδηγικό προφίλ στην επιλογή «off road» όπου αλλάζει η επέμβαση των ESP και ABS.
Το νέο σύστημα τετρακίνησης είναι σύμφωνα με την Skoda πιο αποτελεσματικό και ελαφρύ από το προηγούμενο. Δυο ομοαξονικοί, υγροί, πολύδισκοι συμπλέκτες, με ηλεκτροϋδραυλική λειτουργία, φροντίζουν να μοιράζουν αυτόματα τη ροπή στους τέσσερις τροχούς.
Στην άσφαλτο από την άλλη η Octavia Scout είναι ευθύβολη, σταθερή και άνετη στον αυτοκινητόδρομο, όπως τουλάχιστον μας το απέδειξε στα 1.500+ χιλιόμετρα που κάναμε μαζί της. Εκεί μάλιστα θα προτιμήσετε την σπορ ρύθμιση της ανάρτησης DCC γιατί και οι κλίσεις θα είναι μικρότερες και οι ταλαντώσεις λιγότερες. Στην πόλη τέλος, το μήκος των 4,7 μέτρων θα θέσει περιορισμούς, παρά τον εξαιρετικά αναλογικά μικρό κύκλο στροφής (10,4μ.).
Κάτω από το καπό της Octavia Scout οι επιλογές είναι η εξής μία: ένας 2λιτρος TDI με σύστημα AdBlue που αποδίδει 200 άλογα και συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο (DSG7). Τον βρήκαμε αρκετά πολιτισμένο για diesel (έχει ελάχιστο θόρυβο και κραδασμό), σβέλτο σε επιδόσεις και ρεπρίζ (σημειωτέον αποδίδει 400 Nm ροπής από τις 1.750 έως τις 3.500 σ.α.λ.), και οικονομικό καθώς η μέση κατανάλωση είναι γύρω στα 7,5 λτ./100 χλμ.. Στον αυτοκινητόδρομο φυσικά το νούμερο αυτό θα πέσει στα 6,5 λτ./10 χλμ., εφόσον κινείσαι κάτω από τα όρια ταχύτητας ή θα είναι πάλι στα 7,5 λίτρα, αν κινηθείς με τις ταχύτητες που ταιριάζουν στον μοντέλο, δηλαδή μέσες ωριαίες στα 110-120 χλμ./ώρα..
Ο 2λιτρος diesel εκτός από οικονομικός και πολιτισμένος είναι καλός σε επιδόσεις χάρη στα 200 άλογα και 400 Nm ροπής από χαμηλά.
Η Skoda Octavia Scout είναι ένα αυτοκίνητο για αυτούς που ξέρουν τι ψάχνουν. Τα 42.100¤ φαίνονται πολλά στο πρώτο άκουσμα, αν προσθέσεις όμως τις παραμέτρους diesel κινητήρας, 200 άλογα, 4κίνηση, αυτόματο κιβώτιο και τεράστιοι χώροι τότε θα ανακαλύψεις ότι είναι φθηνότερη πρόταση από ένα αντίστοιχο οικογενειακό SUV. Για κάποιους ίσως αποτελέσει μια πιο προσιτή εναλλακτική του A4 Allroad αν και εμείς θεωρούμε πως υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο μοντέλων και δεν απευθύνονται στο ίδιο κοινό. Σίγουρα, έχει ένα δύσκολο εμπορικό μονοπάτι να ακολουθήσει…