Το εικονιζόμενο Kia EV6 και το Hyundai IONIQ5 είναι τα πρώτα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα του ομίλου Hyundai, που βασίστηκαν στην τεχνολογικά προηγμένη πλατφόρμα E-GMP.
E-GMP: H πλατφόρμα για τα ηλεκτρικά Hyundai και Kia
Τα ηλεκτρικά της Hyundai και της Kia βασίζονται σε μια νέα high-tech πλατφόρμα , που ονομάζεται E-GMP και ενσωματώνει μια σειρά από καινοτομίες και τεχνολογίες.
Πίσω από αυτό αρκτικόλεξο E-GMP (Εlectric-Global Modular Platform) κρύβεται η νέα EV πλατφόρμα του γκρουπ Ηyundai. Είναι τα… θεμέλια όλων των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων με τα σήματα τόσο της Hyundai, όσο και της Kia. Τα πρόσφατα λανσαρισμένα και στη χώρα μας, Hyundai IONIQ 5 και Kia EV6, είναι 2 μόνο από 23 νέα ηλεκτρικά μοντέλα του Hyundai Group, που θα παρουσιαστούν μέχρι το 2025 και τα οποία θα υποστηρίζονται από την E-GMP. Μάλιστα, μέχρι το 2025 το Hyundai Group έχει στόχο τις 1.000.000 πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων. Ποια είναι όμως τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης πλατφόρμας, η οποία είναι σχεδιασμένη αποκλειστικά για EV οχήματα; Τι ξεχωριστό έχει;
Η E-GMP μεγιστοποιεί τους εσωτερικούς χώρους χάρη στο μεγάλο μεταξόνιο, τους μικρούς προβόλους του αμαξώματος, καθώς και στην προηγμένη μπαταρία.
Η E-GMP έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει βελτιωμένα δυναμικά χαρακτηριστικά. Αυτό διασφαλίζεται από την κατάλληλη κατανομή βάρους μεταξύ των δύο αξόνων, καθώς και στο χαμηλό κέντρο βάρους χάρη στην τοποθέτηση των μπαταριών χαμηλά. Η υιοθέτηση ηλεκτρικών κινητήρων υψηλής απόδοσης (έως 600 άλογα) βελτιώνει σημαντικά τις επιδόσεις των αυτοκινήτων. Τα μοντέλα υψηλών επιδόσεων θα επιταχύνουν από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε λιγότερα από 3,5 δευτερόλεπτα και θα έχουν τελική ταχύτητα 260 χλμ./ ώρα.
Η πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων στα μεσαία και μεγάλα μοντέλα και ο πρώτος παγκοσμίως ενσωματωμένος άξονας μετάδοσης κίνησης (IDA) που συνδυάζει ρουλεμάν και ημιαξόνια για τη μετάδοση ισχύος στους τροχούς, βελτιώνουν την άνεση και τη σταθερότητα των χειρισμών.
Επίσης οι μηχανικοί πέτυχαν, με την ενίσχυση της δομής απορρόφησης ενέργειας στην περιοχή που βρίσκεται μπροστά από το ταμπλό, να ελαχιστοποιήσουν την ενέργεια, από τυχόν σύγκρουση που δέχεται το ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης και η μπαταρία. Η τελευταία έχει γίνει μικρότερη σε διαστάσεις και έχει καλύτερη απόδοση χάρη στο εξελιγμένο σύστημα ψύξης της. Επιπρόσθετα, η δομή της εμπρός κολώνας εξυπηρετεί την κατανομή του φορτίου που δέχεται, εξασφαλίζοντας τη μη παραμόρφωση της καμπίνας των επιβατών.
Η E-GMP μεγιστοποιεί τους εσωτερικούς χώρους χάρη στο μεγάλο μεταξόνιο, τους μικρούς προβόλους του αμαξώματος, καθώς και στην προηγμένη μπαταρία. Αυτή είναι τοποθετημένη κάτω από το δάπεδο και έτσι δημιουργείται ένα επίπεδο «πάτωμα» για την καμπίνα. Αυτό εξασφαλίζει περισσότερο χώρο για τα πόδια των επιβατών, επιτρέποντας παράλληλα διάφορες διαρρυθμίσεις για τα εμπρός και πίσω καθίσματα.
Ένα EV που βασίζεται στην πλατφόρμα E-GMP, όπως το εικονιζόμενο Hyundai IONIQ5, έχει μέγιστη αυτονομία πάνω από 500 χιλιόμετρα με μία φόρτιση. Επίσης εξασφαλίζεται η ταχυφόρτιση της μπαταρίας στο 80% σε μόλις 18 λεπτά και μπορεί να προσθέσει έως και 100 χιλιόμετρα αυτονομίας σε μόλις πέντε λεπτά.
Τα περισσότερα από τα υπάρχοντα EVs και η υποδομή ταχυφορτιστών εξασφαλίζει φόρτιση με ισχύ από 50 έως 150 kW για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με συστήματα 400V. Ωστόσο, η ανάπτυξη υποδομής 800V θα επιτρέψει σταδιακά ακόμη πιο γρήγορη φόρτιση, μέχρι και με 350 kW. Ακολουθώντας αυτήν την τάση, το Hyundai Motor Group έχει επενδύσει στο IONITY, το κορυφαίο δίκτυο φόρτισης υψηλής ισχύος στην Ευρώπη, ως στρατηγικός εταίρος και μέτοχος. Η E-GMP έχει στάνταρ δυνατότητα φόρτισης 800 V και είναι συμβατή με τα 400V χωρίς να χρειάζονται πρόσθετα εξαρτήματα ή προσαρμογείς. Το σύστημα πολλαπλής φόρτισης είναι η πρώτη πατενταρισμένη τεχνολογία στον κόσμο που λειτουργεί τον κινητήρα και τον μετατροπέα για να αυξήσει τα 400V στα 800V για σταθερή συμβατότητα φόρτισης. Ένα EV που βασίζεται στην E-GMP έχει μέγιστη αυτονομία πάνω από 500 χιλιόμετρα με πλήρως φορτισμένη μπαταρία σύμφωνα με το WLTP (Worldwide Harmonized Light-duty vehicle Procedure). Επίσης εξασφαλίζει την ταχυφόρτιση της μπαταρίας στο 80% σε μόλις 18 λεπτά και μπορεί να προσθέσει έως και 100 χιλιόμετρα αυτονομίας σε μόλις πέντε λεπτά.
Η πλατφόρμα E-GMP μειώνει σημαντικά την πολυπλοκότητα μέσω της μεταβλητότητας και της τυποποίησής της. Έτσι μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις περισσότερες κατηγορίες οχημάτων, από σεντάν έως SUV.
Η E-GMP μειώνει σημαντικά την πολυπλοκότητα μέσω της μεταβλητότητας και της τυποποίησής της, επιτρέποντας την ταχεία και ευέλικτη εξέλιξη προϊόντων που βασίζονται σε μια αρχιτεκτονική που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις περισσότερες κατηγορίες οχημάτων, από σεντάν έως SUV. Έτσι, η E-GMP θα επιτρέψει στον όμιλο Hyundai να διευρύνει την ηλεκτρική του γκάμα σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Το νέο, κόμπακτ σύστημα μετάδοσης ηλεκτρικής ισχύος (Power Electric – PE) της E-GMP αποτελείται από έναν ισχυρό ηλεκτρικό κινητήρα, μετάδοση EV και μετατροπέα, που είναι ενσωματωμένα σε ένα δομικό στοιχείο.
Η E-GMP βασίζεται στην κίνηση των πίσω τροχών. Οι πελάτες θα είναι σε θέση να επιλέξουν μεταξύ πισωκίνητων και τετρακίνητων εκδόσεων, με τις τελευταίες να διαθέτουν ένα ακόμα ηλεκτρικό μοτέρ.
Εξασφαλίζει ισχυρή απόδοση αυξάνοντας τη μέγιστη ταχύτητα του κινητήρα έως και 70% σε σύγκριση με τους υπάρχοντες κινητήρες. Ο ηλεκτροκινητήρας που περιστρέφεται σε υψηλές ταχύτητες είναι μικρότερος από άλλα σύνολα ανάλογης απόδοσης, κάτι που εξασφαλίζει πλεονεκτήματα σε ότι αφορά τους χώρους και το βάρος.
Η E-GMP βασίζεται στην κίνηση των πίσω τροχών. Οι πελάτες θα είναι σε θέση να επιλέξουν μεταξύ πισωκίνητων και τετρακίνητων εκδόσεων, με τις τελευταίες να διαθέτουν ένα ακόμα ηλεκτρικό μοτέρ. Το σύστημα τετρακίνησης περιλαμβάνει ένα μηχανισμό που μπορεί να ελέγχει τη σύνδεση μεταξύ των μοτέρ και των τροχών, και να μεταβάλλει ανάλογα την κίνηση ανάμεσα στους πίσω ή σε όλους τους τροχούς για βέλτιστη απόδοση ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης.
Τα EV, τα οποία βασίζονται στην E-GMP, χρησιμοποιούνται για τη λειτουργία άλλων ηλεκτρικών συσκευών ή τη φόρτιση ενός άλλου EV.
Σε αντίθεση με τα προηγούμενης γενιάς EV, τα οποία μπορούν να φορτιστούν μόνο μονόδρομα, το σύστημα φόρτισης της E-GMP είναι πιο ευέλικτο. Η πρόσφατα εξελιγμένη μονάδα ελέγχου φόρτισης ICCU (Integrated Charging Control Unit) της E-GMP αποτελεί μια σημαντική αναβάθμιση σε σχέση με τη υπάρχουσα OBC (On-Board Chargers), η οποία επιτρέπει τη ροή ηλεκτρικής ενέργειας από εξωτερική πηγή μόνο προς μια κατεύθυνση. Το ICCU επιτρέπει τη νέα λειτουργία V2L (vehicle-to-load), η οποία μπορεί επιπλέον να πάρει ενέργεια από τη μπαταρία του οχήματος χωρίς τη χρήση επιπλέον εξαρτημάτων. Αυτό επιτρέπει στα EV που βασίζονται στην E-GMP να χρησιμοποιούνται για τη λειτουργία άλλων ηλεκτρικών συσκευών (110/220V) οπουδήποτε. Το σύστημα αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για τη φόρτιση ενός άλλου EV. Η νέα λειτουργία V2L μπορεί να παρέχει έως και 3,5kW ισχύος και να λειτουργεί μια μεσαίου μεγέθους μονάδα κλιματισμού, μια τηλεόραση 55 ιντσών για έως και 24 ώρες ή να φορτίζει ένα ηλεκτρικό ποδήλατο.
Η νέα λειτουργία V2L (vehicle-to-load) μπορεί να παρέχει έως και 3,5kW ισχύος.