Τεχνικό: Τι είναι δίσκος-πλατό, πότε το αλλάζω και πόσα πληρώνω;
2 Φωτογραφίες »

Τεχνικό: Τι είναι δίσκος-πλατό, πότε το αλλάζω και πόσα πληρώνω;

24.557 Επισκέψεις στο άρθρο

- το σύστημα συμπλέκτη αποτελείται από το δίσκο, το πλατό, το ρουλεμάν & το βολάν
- Τα δύο πρώτα συνδέονται με το αριστερό πεντάλ είτε υδραυλικά είτε με συρματόσχοινο
- Η θερμότητα που παράγεται με την παρατεταμένη τριβή είναι ο βασικός εχθρός του
- Αρχίζει να χαλάει στους 320 & καταστρέφεται στους 450 βαθμούς κελσίου

Αυτά είναι τα εξαρτήματα του συμπλέκτη

Όλοι όσοι έχουν οδηγήσει αυτοκίνητο με χειροκίνητο κιβώτιο ξέρουν ποιος είναι ο συμπλέκτης και ποια η λειτουργία του. Με λίγα λόγια, μέσω του συμπλέκτη μεταφέρεται η περιστροφική ισχύ από τον κινητήρα στους κινητήριους τροχούς από το κιβώτιο. Αυτό που αρκετοί δεν γνωρίζουν είναι τα εξαρτήματα ενός συμπλέκτη.
 
Λοιπόν, κάθε συμπλέκτης αποτελείται από δύο βασικά κομμάτια, ένα μεταλλικό δίσκο και το πλατό (μεταλλική πλάκα). Κάθε δίσκος έχει κεραμικά εξογκώματα, είναι κατασκευασμένος από υλικό με υψηλό συντελεστή  τριβής και είναι συνδεδεμένος με τον πρωτεύοντα άξονα του κιβωτίου ταχυτήτων. Αντίστοιχα, το πλατό είναι βιδωμένο στο σφόνδυλο του κινητήρα και θεωρείται συνέχεια του στροφαλοφόρου άξονα για κινείται στις ίδιες στροφές με αυτές του κινητήρα.

Πώς λειτουργούν;

Τα παραπάνω μέρη συνδέονται με το πεντάλ είτε υδραυλικά με σωλήνα, είτε μηχανικά με συρματόσχοινο. Με την βοήθεια του μηχανισμού του συμπλέκτη, ο δίσκος πιέζεται από το πλατό πάνω στο σφόνδυλο. Κάπως έτσι, προκύπτει τριβή ανάμεσα στο πλατό και το δίσκο που περιστρέφεται μαζί με τον άξονα εισόδου του κιβωτίου ταχυτήτων, παράγεται ροπή από τον κινητήρα η οποία μεταφέρεται στο κιβώτιο και κατόπιν μεταδίδεται στο διαφορικό και τους τροχούς.
 
Αυτά ισχύουν μόλις πατήσουμε το αριστερό πεντάλ. Όταν δεν ασκείται πίεση, ο δίσκος πιέζεται από ελατήρια πάνω στο πλατό και περιστρέφεται μαζί με αυτό. Όταν πατάς ξανά το πεντάλ, ο δίσκος απομακρύνεται, γλιστρώντας πάνω στον άξονα του κιβωτίου, απομονώνοντας έτσι το κιβώτιο ταχυτήτων από τον κινητήρα.


Από την τριβή ανάμεσα σε πλατό και δίσκο παράγεται ροπή που μεταφέρεται στο κιβώτιο και κατόπιν στους κινητήριους τροχούς.
2 Φωτογραφίες »

Από την τριβή ανάμεσα σε πλατό και δίσκο παράγεται ροπή που μεταφέρεται στο κιβώτιο και κατόπιν στους κινητήριους τροχούς.

Τι χαλάει το δίσκο-πλατό & πόσο αντέχει;

Όπως καταλαβαίνει κανείς, η συχνή χρήση του συμπλέκτη σημαίνει και μεγαλύτερη φθορά σε δίσκο-πλατό. Υπάρχουν συγκεκριμένα λάθη που πρέπει να αποφύγεις για να επεκτείνεις τη διάρκεια ζωής στο πακέτο δίσκο-πλατό. Κατά κανόνα, ένα εργοστασιακό πακέτο βγάζει πάνω από 80-100.000 χλμ., με την αλλαγή του συστήματος να εξαρτάται και από την χρήση που κάνεις. Ο κυριότερος εχθρός του συστήματος είναι η θερμότητα, με το σημείο αποσύνθεσης να είναι οι 320 βαθμοί Κελσίου και η καταστροφή να έρχεται στους 450ο C.
 
Παρακάτω έχουμε ορισμένα tips για την σωστή χρήση του συμπλέκτη:
  • Μην κρατάς πατημένο το συμπλέκτη σε μία στάση και στο κόκκινο. Η νεκρά είναι... φίλη σου. Μάλιστα, στα νεότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα με start-stop, το πάτημα του συμπλέκτη δεν επιτρέπει στο σύστημα να μπει σε λειτουργία, με αποτέλεσμα την αύξηση της κατανάλωσης.
  • Κάνε σωστά σύμπλεξη και αποσύμπλεξη όταν αλλάζεις ταχύτητα. Μην οδηγείς με το πόδι πάνω από το συμπλέκτη ή μισο-πατημένο. Έτσι υπάρχει συνεχής φθορά στο δίσκο, καθώς τρίβεται στο πλατό. Σε κάθε αλλαγή ταχύτητας πίεσε μέχρι κάτω το πεντάλ, πάρε το πόδι σου από το γκάζι, άλλαξε ταχύτητα αφού φτάσει ο συμπλέκτης τέρμα κάτω και μόλις ολοκληρώσεις την αλλαγή, πάρε το πόδι σου από τον συμπλέκτη και πέρνα ξανά στο γκάζι.
  • Μην επιβραδύνεις κατεβάζοντας ταχύτητες
  • Βάλε χειρόφρενο σε κάθε παρκάρισμα
  • Μην ισορροπείς στην ανηφόρα «παίζοντας» με συμπλέκτη και γκάζι. Πάτα απλώς φρένο.

Σελίδα 2Πότε θέλει αλλαγή & το κόστος αντικατάστασης σε 3 best-seller
ford
NISSAN