Εσύ φοβάσαι να οδηγείς με τον καύσωνα, μήπως προκαλέσεις ζημιά στο αυτοκίνητό σου; Ξέρεις τι πρέπει να έχεις κάνει από πριν για να είσαι και ασφαλής και να μην κινδυνεύεις με ζημιά;
Κίνδυνος για εσένα ή το αυτοκίνητο;
Τις τελευταίες μέρες (και τις επόμενες καθώς φαίνεται) ζούμε έναν από τους πιο βαρβάτους καύσωνεςτων τελευταίων ετών. Δυστυχώς μάλιστα, ζούμε πάλι τον εφιάλτη με φωτιές να έχουν ξεσπάσει σε πολλές περιοχές της χώρας. Το προηγούμενο Σαββατοκύριακο οι μεγάλες πόλεις θύμιζαν εποχές… καραντίνας, καθώς ειδικά τις μεσημεριανές ώρες δεν κυκλοφορούσαν παρά ελάχιστοι πεζοί και οχήματα.
Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει πως τα οχήματα παρέμειναν παρκαρισμένα, καθώς χιλιάδες οδηγοί τα πήραν για να πάνε σε κάποια κοντινή παραλία. Πολλοί όμως ήταν εκείνοι που το κάνανε με φόβο μήπως πάθει ζημιά, φοβούμενοι πως ζορίζεται υπερβολικά από τις υψηλές θερμοκρασίες. Κατά πόσο ισχύει όμως κάτι τέτοιο;
Τα 40άρια ζορίζουν τον κινητήρα σου, ωστόσο στα σύγχρονα οχήματα, δεν πρέπει να υπάρχει λόγος ανησυχίας. Στα περισσότερα αυτοκίνητα, το μεγαλύτερο βάρος πέφτει στο σύστημα ψύξης, καθώς ο κινητήρας θα διαβάσει τις εξωτερικές συνθήκες και απλά θα αλλάξει τον χρονισμό και το μείγμα του καυσίμου ώστε να λειτουργήσει «φυσιολογικά» ακόμα και σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες.
Όμως για να λειτουργήσουν όλα ρολόι, πρέπει να λειτουργεί άψογα το σύστημα ψύξης. Μια ταλαιπωρημένη αντλία νερού, ένας κολλημένος θερμοστάτης, παλιό ψυκτικό υγρό ή φραγμένο ψυγεία/κύκλωμα, μπορούν να φέρουν την καταστροφή. Αυτό όμως ισχύει ουσιαστικά όλο το χρόνο, απλά σε συνθήκες καύσωνα γίνεται πιο εμφανές, καθώς όπως είπαμε η άψογη λειτουργία του συστήματος ψύξης είναι ακόμα πιο σημαντική.
Πως θα καταλάβεις ότι κάτι δεν πάει καλά;
Πεσμένη στάθμη ψυκτικού υγρού
Μειωμένη απόδοση κινητήρα ξαφνικά
Περίεργη μυρωδιά στην καμπίνα
Ατμοί από το χώρο του κινητήρα
Ο δείκτης θερμοκρασίας να είναι πάνω από τη μέση
Ασφάλεια και άνεση για τους επιβάτες
Εφόσον είσαι σίγουρος ότι η συντήρηση του αυτοκινήτου είναι σωστή και δεν υπάρχει κίνδυνος ζημιάς, υπάρχουν ορισμένες ακόμα κινήσεις που εξασφαλίζουν τη μέγιστη ασφάλεια για σένα και τους επιβάτες, αλλά και μια άνετη διαδρομή ακόμα και μέσα στον καύσωνα.
Αρχικά, έλεγξε την πίεση του αέρα στα λάστιχά σου. Ο καυτός εξωτερικός αέρας, προφανώς θα ζεστάνει και τον αέρα στα λάστιχα (εκτός αν έχεις υδρογόνο) με αποτέλεσμα να αυξηθεί η πίεση σε αυτά. Ειδικότερα παλιά και ταλαιπωρημένα λάστιχα, έχουν παραπάνω κινδύνους καθώς αυξάνονται οι πιθανότητες ακόμα και για κλατάρισμα. Οπότε. πριν από ένα ταξίδι, τσέκαρέ τα και «βγάλε» αέρα αν χρειαστεί.
Όσον αφορά τους επιβάτες, αν βγεις εκτός πόλης, καλό είναι να πάρεις από το σπίτι ένα ψυγειάκι με νερό, καθώς σε περίπτωση μποτιλιαρίσματος (ή αν πάθεις ζημιά και μείνεις περιμένοντας για βοήθεια), δεν θες να βασιστείς στους διάφορους Σ.Ε.Α. που βρίσκονται στους αυτοκινητόδρομους, ή στα ψιλικατζίδικα της επαρχίας.
Τέλος, όταν το παρκάρεις (πχ. στην παραλία ή στην δουλειά σου), καλό είναι να αφήνεις «σκαστά» τα πίσω παράθυρα. Και ο αέρας της καμπίνας θα δροσίσει πιο εύκολα όταν επιστρέψεις και θα καίνε λιγότερο λεβιές, ζώνες και όλες αυτές οι επιφάνειες που προκαλούν έγκαυμα όταν τις αγγίζεις.