Αεροδυναμική αντίσταση: Ίσως ο πιο σημαντικός παράγοντας που επιβαρύνει την κατανάλωση. Για αυτό άλλωστε έχουν επενδυθεί εκατομμύρια από τους σχεδιαστές ώστε να μειώσουν το λεγόμενο αεροδυναμικό συντελεστή. Ακολουθούν πληροφορίες με ενδιαφέρον.
Όσα παίρνει ο άνεμος...
Έχετε παρατηρήσει πόσο έχει αλλάξει η σχεδίαση των αυτοκινήτων; Από τα τετραγωνισμένα αμαξώματα που θύμιζαν «περίπτερο με ρόδες», φτάσαμε σε σχήματα που νομίζεις ότι κινούνται ενώ είναι παρκαρισμένα… Διαβάστε λεπτομέρειες για το πώς ακόμα και τα χερούλια αλλάζουν την κατανάλωση…
Καθοριστικός παράγοντας για την κατανάλωση είναι η ταχύτητα κίνησης ενός αυτοκινήτου, αναφερόμενοι στην σταθερή ταχύτητα ταξιδιού χωρίς επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις. Γιατί ναι μεν το κινητήριο σύνολο είναι αυτό που κινεί το αμάξωμα, αλλά όταν κυνηγάμε τη χαμηλότερη δυνατή κατανάλωση παίζουν ρόλο και άλλοι παράγοντες.
Ο μέσος όρος του συντελεστή οπισθέλκουσας του μέσου ευρωπαϊκού αυτοκινήτου τη δεκαετία του 80 ήταν 0,45. Σήμερα έχει πέσει κάτω από 0,30.
Tο 70-80% της ισχύος αναλώνεται στην αεροδυναμική αντίσταση
Η αεροδυναμική αντίσταση τρέφεται με ισχύ από τον κινητήρα και κατά συνέπεια με καύσιμο. Η αεροδυναμική αντίσταση ονομάζεται και οπισθέλκουσα. Αναπτύσσεται όταν ένα αντικείμενο κινείται και μετατοπίζει το ρευστό (αέρα στην περίπτωση του αυτοκινήτου) που συναντά. Όπως γίνεται αντιληπτό η αντίσταση του αέρα είναι αντίθετη με την φορά που κινείται το αυτοκίνητο. Μάλιστα αυξάνεται με το τετράγωνο της ταχύτητας. Είναι προφανές λοιπόν γιατί η συνολική αεροδυναμική αντίσταση αυξάνει και μάλιστα γεωμετρικά σε σχέση με την ταχύτητα.
Περίπου το 70-80% της ισχύος ενός κινητήρα στον αυτοκινητόδρομο (σε ταχύτητες 130-140 χλμ./ώρα) αναλώνεται στην αεροδυναμική αντίσταση, ενώ σχεδόν όλη η υπόλοιπη ισχύς στην αντίσταση κύλισης (τριβές κινητήρα και κινούμενων μερών και τριβή ελαστικών με το δρόμο).
Έχει πέσει στο μισό η αεροδυναμική αντίσταση
Ο συντελεστής αεροδυναμικής αντίστασης εκφράζει το πόσο αεροδυναμικό είναι το σχήμα ενός αντικειμένου και συμβολίζεται με Cd ή Cx. O συντελεστής Cd είναι ένας «στεγνός» αριθμός που ορίζει την ροή του αέρα, που περνά γύρω από ένα σώμα υπολογίζεται σε ειδικές αεροσήραγγες με το αυτοκίνητο στατικό και τεχνητό αέρα να το περιβάλλει.
Η ραγδαία εξέλιξη της αεροδυναμικής σήμερα έφερε στο προσκήνιο ανάλογα σχεδιασμένα αυτοκίνητα. Ο μέσος όρος του συντελεστή οπισθέλκουσας του μέσου ευρωπαϊκού αυτοκινήτου τη δεκαετία του Ά80 ήταν 0,45. Σήμερα όχι μόνο έχει πέσει κάτω από 0,30, αλλά έχουμε και εξαιρετικά παραδείγματα, όπως οι Mercedes CLA και A-Class Sedan με Cd 0.22.
Επίσης, στο σημείο αυτό καλό είναι να σημειώσουμε πως διαφορετικό αεροδυναμικό συντελεστή οπισθέλκουσας έχουν τα sedan αμαξώματα συγκριτικά με τα hatchback. Στα πρώτα η ροή του αέρα είναι ομαλότερη, κάτι που αποτυπώνεται και από τις μετρήσεις κατανάλωσης του AutoΤρίτη.
Μάλιστα η ανάγκη για χαμηλότερους αεροδυναμικούς συντελεστές είναι ακόμα πιο επιτακτική όσο μπαίνουμε στην ηλεκτροκίνηση και η μάχη για να κερδηθούν λίγα χιλιόμετρα παραπάνω αυτονομίας είναι το νο.1 ζητούμενο.
Πως φτάσαμε σε αυτή τη μείωση
Για να μειωθεί λοιπόν αυτός ο συντελεστής οπισθέλκουσας δεν αρκεί μόνο να αλλάξεις λίγο το σχήμα του αμαξώματος. Σαφώς και το σχήμα είναι το σημαντικότερο, ωστόσο διαρκώς η τεχνολογία της αεροδυναμικής εξελίσσεται.
Παίρνοντας για παράδειγμα τα ηλεκτρικά οχήματα, γιατί εκεί πλέον βλέπουμε περισσότερο την εξέλιξη στη σχεδίαση, παρατηρούμε ότι πλέον υιοθετούνται καθαρές επιφάνειες με ρέουσες γραμμές. Για παράδειγμα ένα αεροδυναμικό σετ φτερών μειώνει την κατανάλωση καυσίμου στον αυτοκινητόδρομο, ενώ το ίδιο επιτυγχάνεται και με τις κλειστές τύπου γρίλιες και τις κουρτίνες αέρα, που κατευθύνουν τη ροή πέρα από τα πλαϊνά πάνελ και τους θόλους των τροχών, για βέλτιστη αεροδυναμική απόδοση.
Αντίστοιχα βλέπουμε στο σχεδιασμό και διάφορα βοηθήματα, όπως η κατάργηση της κεραίας και αντ΄ αυτής η χρήση του «πτερύγιου του καρχαρία», κρυφούς αεραγωγούς, κάθετα πλευρικά πτερύγια στο πίσω παρμπρίζ, ακόμα και διαφορετικά καλύμματα στο κάτω μέρος του αμαξώματος μεταξύ άλλων. Για να καταλάβετε τη σημασία που δίνουν οι σχεδιαστές στην λεπτομέρεια, ακόμα και οι κρυμμένες χειρολαβές στις πόρτες, πέρα από την εμφάνιση προσφέρουν και καλύτερη αεροδυναμική λειτουργία.
Καθρέπτες, φώτα και υαλοκαθαριστήρες στον αγώνα της κατανάλωσης
Όπως αναφέραμε, η εξέλιξη είναι διαρκής και αέναη, με τους σχεδιαστές πλέον να στρέφονται σε ακόμα πιο εξεζητημένες λύσεις. Μία από αυτές είναι η χρίση καμερών αντί για πλαϊνούς καθρέπτες, καθώς οι πλευρικοί καθρέπτες τον συντελεστή οπισθέλκουσας μέχρι και 5%. Το ίδιο ισχύει και με τους υαλοκαθαριστήρες, ακόμα και τα ανάγλυφα σχέδια στα φωτιστικά σώματα, όπου σχεδιάζονται με γνώμονα πώς θα δημιουργήσουν καλύτερη ροή αέρα στο αμάξωμα.
Τέλος, δουλειά έχει γίνει και στις ζάντες, με την προσθήκη κατά βάση πλαστικών ένθετων, που καθιστούν τις ζάντες αλουμινίου περισσότερο αεροδυναμικές. ¶λλωστε οι τροχοί είναι υπεύθυνοι για το 25% της συνολικής αντίστασης του αέρα.