Και όμως κάτι τόσο απλό μπορεί να σου φέρει βαρβάτο πονοκέφαλο
Το φίλτρο καμπίνας είναι ένα από τα πιο παραμελημένα αναλώσιμα ενός αυτοκινήτου. Λίγο η παρατεταμένη κρίση και η αδιαφορία του ιδιοκτήτη που κοιτά να κόψει κόστος από παντού, λίγο η λάθος πρόβλεψη πολλών κατασκευαστών που το βάζουν σε «κουφό» σημείο καθιστώντας την αλλαγή του δύσκολη δουλειά, έχουν κάνει «κανονικότητα» το να μένει το φίλτρο καμπίνας για χρόνια χωρίς αλλαγή.
Τι συμβαίνει όμως σε μια τέτοια περίπτωση;
Η διαφορά ανάμεσα σε παλιό και καινούργιο φίλτρο δείχνει γιατί πρέπει να το αλλάζεις τακτικά!
Ίσως έχετε προσέξει όταν ανοίγετε τον κλιματισμό στο αυτοκίνητό σας πως έρχεται μια μυρωδιά μούχλας ή χώματος τα πρώτα δευτερόλεπτα. Αυτό αποτελεί ξεκάθαρο μήνυμα ότι το φίλτρο καμπίνας θέλει άμεσα αλλαγή.
Η μούχλα δημιουργείται λόγω των υδρατμών από την απότομη αλλαγή της θερμοκρασίας του αέρα στο φίλτρο και τους διαδρόμους του αέρα. Όταν για παράδειγμα έχει ζέστη και ανοίγουμε τον κλιματισμό, η απότομη αλλαγή θερμοκρασίας υγροποιεί την υγρασία στον αέρα και όταν κλείσουμε τον κλιματισμό, οι υδρατμοί μένουν στο κύκλωμα. Το ίδιο συμβαίνει και το χειμώνα (ο ζεστός αέρας στο κύκλωμα παγώνει από την εξωτερική θερμοκρασία και δημιουργεί υδρατμούς), με την μούχλα να είναι ακόμα πιο εύκολο να εμφανιστεί, καθώς το κύκλωμα αργεί πολύ να στεγνώσει.
Αντίστοιχα, το χώμα, η σκόνη, τα καυσαέρια και η γύρη του εξωτερικού αέρα, συγκρατούνται στο φίλτρο της καμπίνας που με τον καιρό αρχίζει να «φράζει», μειώνοντας αισθητά τη ροή του αέρα και μεταφέροντας επιβλαβείς ουσίες στην καμπίνα.
Τα παραπάνω (μούχλα, σκόνη κλπ.) περνούν εντός της καμπίνας και εισπνέονται από οδηγό και επιβάτες. Κοινώς, εκτός από τον πονοκέφαλο που μπορεί να αποκτήσουμε, αναπνέουμε αέρα μολυσμένο από βακτήρια και μικροοργανισμούς, που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα υγείας.
Φραγμένο φίλτρο = έξτρα φορτίο για το σύστημα
Όπως είπαμε, το φραγμένο φίλτρο μειώνει την ροή του αέρα και άρα την απόδοση του συστήματος κλιματισμού/καλοριφέρ. Αυτό σημαίνει πως θα χρειαστεί πολύ περισσότερο χρόνο να φτάσει την απαιτούμενη θερμοκρασία, με τους επιβάτες να ζεσταίνονται/κρυώνουν για περισσότερη ώρα.
Εκτός αυτού όμως, όταν το σύστημα λειτουργεί για καιρό έτσι, ζορίζεται παραπάνω με αποτέλεσμα να φλερτάρει με ζημιά. Ένα καμένο μοτέρ ανεμιστήρα ή ένα σκασμένο ψυγείο καλοριφέρ είναι κάποια από τα ρίσκα.
Για τους παραπάνω λόγους, θα πρέπει να αλλάζετε το φίλτρο της καμπίνας στα προβλεπόμενα σέρβις, ενώ αν το αυτοκίνητο είναι παλιό και η συντήρηση γίνεται στο… περίπου, τότε καλό είναι να επενδύσετε μερικά ευρώ και να αλλάξετε το φίλτρο καμπίνας σε πρώτη ευκαιρία. Σε χώρες όπως η Ελλάδα, η ετήσια αλλαγή του είναι η καλύτερη επιλογή.