Γιατί το επόμενο EuroNCAP θα κάνει στάνταρ μετρήσεις και για την ασφάλεια των πεζών; Γιατί αυξήθηκαν τα τροχαία με πεζούς;
Η παθητική ασφάλεια βγαίνει από το αυτοκίνητο. Το EuroNCAP αναμένεται να προσθέσει στάνταρ δοκιμές και για την προστασία των πεζών. Γιατί όμως τώρα; Τι έχει αλλάξει;
Αν οι αλλαγές στις αμερικανικές δοκιμές είναι δείγμα του τι έρχεται, τότε αυτό που περιμένουμε είναι ένα τρίπτυχο που περιλαμβάνει πεζούς να διασχίζουν το δρόμο, παιδιά να πετάγονται ξαφνικά και πεζούς να παρασύρονται περπατώντας στην άκρη του δρόμου.
Τα τρία αυτά σενάρια καλύπτουν το μεγαλύτερο ποσοστό συμβάντων μεταξύ οχήματος και πεζού, που δυστυχώς έχουν αυξηθεί τα τελευταία 15 χρόνια παγκοσμίως με 45% περισσότερους νεκρούς, έναντι 10% περισσότερους νεκρούς σε σχέση με τις συγκρούσεις μεταξύ αυτοκινήτων.
Έτσι το ενδιαφέρον στρέφεται στους πεζούς και την προστασία τους, ειδικά με το περιβάλλον να έχει αλλάξει γύρω τους. Όχι τόσο οι συνθήκες όσο οι αιτίες απόσπασης της προσοχής, που κυριαρχούν ως πηγή του προβλήματος, με τη χρήση κινητού, τόσο από τους οδηγούς, όσο και από τους πεζούς πρώτη στη λίστα. Ακόμη ένα πρόβλημα είναι η κυριαρχία των SUV που πλέον σε πρόσκρουση με πεζό χτυπούν το σώμα και το κεφάλι, και όχι τα πόδια όπως τα χαμηλότερα αυτοκίνητα.
Επιπλέον, αυτή τη στιγμή τα περισσότερα νέα αυτοκίνητα διαθέτουν τεχνολογίες που μπορούν να προσαρμοστούν στην προστασία των πεζών. Με την έμφαση να δίνεται στην αποφυγή και την προειδοποίηση του οδηγού, όλοι οι αισθητήρες και τα ραντάρ που χρησιμοποιούνται για τα αυτόματα cruise control και την αυτόματη πορεία, τα αυτόματα φρένα, οι ειδοποιήσεις τυφλού σημείου και αλλαγής λωρίδας, μπορούν με επεμβάσεις στο λογισμικό να προσαρμοστούν ώστε να προστατέψουν τους πεζούς.
Από κει και πέρα, μοχλός πίσω από τις δοκιμές αυτές είναι φυσικά οι κυβερνήσεις που μετράνε εκτός από τις ζωές των ανθρώπων και το κόστος περίθαλψης και αποκατάστασης των τραυματιών, αλλά και οι ασφαλιστικές εταιρείες που πληρώνουν για να καλύψουν τα έξοδα, και βλέπουν πως με τη σωστή εφαρμογή της υπάρχουσας τεχνολογίας οι θάνατοι πεζών μπορούν να περιοριστούν σημαντικά.
Ήδη εταιρείες όπως η Honda, Toyota, Subaru και Volvo έχουν αποσπάσει την ανώτερη διάκριση στις δοκιμές που διεξάγονται στην Αμερική, ενώ και άλλες μάρκες αναβαθμίζουν τα μοντέλα τους για να ανταπεξέλθουν στις νέες απαιτήσεις. Στην καμπάνια της προστασίας μπαίνουν και οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών που θέλουν στα επόμενα χρόνια, και με την δέσμη 5G σε πλήρη λειτουργία, οι πεζοί με τα κινητά τους και τα αυτοκίνητα γύρω τους, να επικοινωνούν και να γνωρίζουν ο ένας τη θέση του άλλου στο δρόμο ώστε να αποφεύγονται οι επαφές.
Είναι όμως το κόστος αυτών των τεχνολογιών κάτι που θα επιβαρύνει την τιμή των αυτοκινήτων; Και τελικά αξίζει τον κόπο ή θα γίνει απλά ένα ακόμη μέρος του μάρκετινγκ; Και εσείς θα πληρώσετε παραπάνω για να πάρετε ένα αυτοκίνητο που δεν παρέχει περισσότερη προστασία σε εσάς, αλλά στους άλλους; Τι λέτε;
Η σοβαρότητα ενός ατυχήματος δεν επηρεάζει μόνο τον πεζό, επηρεάζει και τον οδηγό και τις οικογένειές τους. Καθώς τα αυτοκίνητα γίνονται βαρύτερα αλλά και πιο αθόρυβα, καθώς ο μέσος όρος ηλικίας οδηγών (αλλά και πεζών) προβλέπεται να αυξάνεται και καθώς οι περισπασμοί πεζών (αλλά και οδηγών) επίσης αυξάνονται και η γενίκευση των αυτόνομων αυτοκινήτων αργεί ακόμα, οποιαδήποτε τεχνολογία βοηθάει προς τη μείωση των συνεπειών ενός ατυχήματος με πεζό είναι καλοδεχούμενη. Όσο για το κόστος, υπάρχουν πολλά άλλα σημεία που δεν σχετίζονται με την ασφάλεια και απ' όπου μπορεί για γίνει οικονομία.
Η σοβαρότητα ενός ατυχήματος δεν επηρεάζει μόνο τον πεζό, επηρεάζει και τον οδηγό και τις οικογένειές τους. Καθώς τα αυτοκίνητα γίνονται βαρύτερα αλλά και πιο αθόρυβα, καθώς ο μέσος όρος ηλικίας οδηγών (αλλά και πεζών) προβλέπεται να αυξάνεται και καθώς οι περισπασμοί πεζών (αλλά και οδηγών) επίσης αυξάνονται και η γενίκευση των αυτόνομων αυτοκινήτων αργεί ακόμα, οποιαδήποτε τεχνολογία βοηθάει προς τη μείωση των συνεπειών ενός ατυχήματος με πεζό είναι καλοδεχούμενη. Όσο για το κόστος, υπάρχουν πολλά άλλα σημεία που δεν σχετίζονται με την ασφάλεια και απ' όπου μπορεί για γίνει οικονομία.