Τιμές με Leasing
Επαγγελματικά
Γιατί ρε γ@μώτο «ξεμείναμε» από φθηνά 4κίνητα;

Γιατί ρε γ@μώτο «ξεμείναμε» από φθηνά 4κίνητα;

11.777 Επισκέψεις στο άρθρο (27/12/2023)

- Πριν 20 χρόνια υπήρχαν πολλά φθηνά 4Χ4 (πχ. Vitara με 19.000)
- Χωρίς την ασφάλεια του σήμερα, και «έκαιγαν τον πάτο τους»
- Ρύποι & κατανάλωση φάγανε την 4κίνηση
- Σήμερα υπάρχουν 4X4 που δεν καίνε τίποτα, αλλά κοστίζουν παραπάνω

Η κατανάλωση «έφαγε» τα αγαπημένα μας φθηνά 4κίνητα. Και τώρα;

Πάνε οι εποχές που οι μισές εταιρείες είχαν τουλάχιστον έναν καθαρόαιμο 4κίνητο εκπρόσωπο. Τότε που με 10-15 χιλιάρικα έβρισκες μικρά 4Χ4 που σε πήγαιναν παντού και δεν κ@λωναν πουθενά. Αν ήθελες μεγαλύτερο, τότε με 5-10 χιλιάδες παραπάνω έβρισκες και οικογενειακό να κάνει την ίδια δουλειά και να χωράει και 4-5 επιβάτες για τις εκδρομές.

Είτε μιλάμε για SUV είτε για χατσμπακ, είτε για station wagon, 4κίνητα υπήρχαν πολλά. Ποιος δε θυμάται τα 4κίνητα (κυρίως ιαπωνικά) τζιπάκια, που έκαναν θραύση ειδικά στην επαρχία και ανάμεσα στους χομπίστες, που τα ήθελαν για σοβαρό off-road ή για να τραβήξουν το φουσκωτό από τη θάλασσα. Από την Toyota με τον ιδρυτή της κατηγορίας RAV4 ή το θηριώδες Land Cruiser και τη Mitsubishi με το Pajero ή τη Nissan με το 1o Qashqai, μέχρι τα μικρότερα Daihatsu Feroza και Terios, ή Suzuki Jimny και Vitara. Και αναφερόμαστε στα ιαπωνικά γιατί πραγματικά έκαναν πάταγο στην ελληνική αγορά τις προηγούμενες δεκαετίες. Βέβαια είχαμε και ευρωπαίους 4κίνητους, που η τιμή τους δεν ήταν απαγορευτική. Όπως πχ. το Lada Niva ή το μικρό Fiat Panda 4Χ4, «εργαλείο» από τα λίγα για όσους ξέρουν.

Και μετά είχαμε τους 4κίνητους… δρόμου. Μοντέλα που παρότι δεν είχαν κάποια εκτός δρόμου προσέγγιση, είχαν 4κίνητες εκδόσεις, είτε λόγω επιδόσεων, είτε για καλύτερη πρόσφυση, είτε για να… διαφέρουν. Μην ξεχνάμε ότι 20 χρόνια πριν ελάχιστα μοντέλα είχαν στάνταρ σύστημα ESP, οπότε η 4κίνηση χρειαζόταν για αύξηση της πρόσφυσης. Από την 4κίνητη Octavia που είχε γκάζια και πρόσφυση, μέχρι τα μικρά 4κίνητα Suzuki Swift και Ignis, που για πολλούς ήταν τα πιο… αχρείαστα 4Χ4 της αγοράς. Αν πάμε ακόμα πιο πίσω θα βρούμε και άλλα φθηνά, χαμηλά και 4κίνητα μοντέλα, όπως την Alfa 33 4x4 στην station wagon εκδοχή της.

Θα μπορούσαμε για ώρες να μιλάμε για μοντέλα που εξοπλίζονταν με 4κίνηση πριν από 20 και βάλε χρόνια και που η τιμή τους «πατούσε» στη γη. Σήμερα όμως δεν ισχύει το ίδιο και αν κάποιος ψάχνει 4κίνητο αυτοκίνητο, θα έχει πολύ λίγες επιλογές. Εκτός όμως από λίγες, οι περισσότερες 4κίνητες επιλογές είναι και… απλησίαστες.

Σήμερα αν ψάχνεις ένα μίνι μοντέλο με 4Χ4 θα χρειαστείς πολύ πάνω από 20.000 ευρώ. Και οι επιλογές δεν έχουν τον «αυθεντικό» off-road χαρακτήρα που είχαν πριν από 20 χρόνια, με εξαίρεση το Jimny, που εκτός του ότι πωλείται αποκλειστικά ως επαγγελματικό, είναι η μέρα με τη νύχτα σε οδική συμπεριφορά σε σχέση με τα περισσότερα σημερινά αυτοκίνητα.

Προφανώς και υπάρχουν 4κίνητα που θα σε πάνε παντού, όμως θα πρέπει να ανέβεις πολύ τιμολογιακά. Αντιθέτως, αν ψάχνεις απλώς ένα ψηλό αυτοκίνητο να πατήσει και εκτός δρόμου, τότε οι επιλογές είναι απεριόριστες σε σχέση με 20 χρόνια πριν, όμως αν βάλεις στη λίστα να έχει και 4κίνηση τότε… αντίο.

Τι άλλαξε όμως και χάθηκαν τα φθηνά 4κίνητα μοντέλα;

Πρώτη και καλύτερη η ανάγκη για χαμηλότερη κατανάλωση και ρύπους. Όταν οι κατασκευαστές πληρώνουν πρόστιμο για κάθε γραμμάριο παραπανήσιων ρύπων, τότε απλά θα «κόψουν» ότι τους αυξάνει και η 4κίνηση είναι από τους μεγαλύτερους εχθρούς της κατανάλωσης και των ρύπων. Το ίδιο ισχύει και για τους αγοραστές, που πλέον δεν ψήνονται να καίνε 10 και 15 λίτρα καυσίμου ανά 100 χλμ..

Βέβαια, 4κίνητα που να «μην καίνε» υπάρχουν και μάλιστα αρκετά, όμως για να γίνει αυτό χρειάζεται μπόλικη τεχνολογία και η τεχνολογία κοστίζει. Έτσι λοιπόν, παρότι υπάρχουν πολλές υβριδικές επιλογές, είτε αυτοφορτιζόμενες είτε πρίζας που καίνε από 0 έως 5-6 λίτρα, το κόστος αγοράς ανεβαίνει. Βάλε τώρα στην εξίσωση πως τα σύγχρονα 4Χ4 είναι πολύ ανώτερα σε οδική συμπεριφορά (εντός δρόμου) και ενεργητική-παθητική ασφάλεια, και καταλαβαίνεις γιατί δεν γίνεται οι τιμές τους να μείνουν χαμηλά.

Τελικά όμως ποια είναι η λύση; Αν θες ντε και καλά 4κίνητο σήμερα τι θα κάνεις, θα τα σκάσεις για καινούργιο 4κίνητο που δεν θα καίει και θα τα κάνει όλα άψογα, ή θα υποχωρήσεις με ένα απλό 2κίνητο SUV που στην τελική θα σου κάνει όλα τα χατίρια γιατί το off-road που κάνεις είναι να πατήσεις λίγο χώμα στις καλοκαιρινές διακοπές;

VIVARO LEASING
moto