Κάτω από το καπό του Audi RS 5 TDI concept βρίσκεται η πιο εξελιγμένη εκδοχή του νέου 3λιτρου V6 TDI της Audi, αυτή δηλαδή με το διπλό, κλασικό τούρμπο στην εισαγωγή του κινητήρα και το ηλεκτρικό τούρμπο στην έξοδο του intercooler.
Γνωρίζουμε τους νέους κινητήρες πετρελαίου της Αudi
7.711 Επισκέψεις στο άρθρο (25/7/2014)
Με αφορμή τα 25 χρόνια από τον πρώτο κινητήρα TDI, ταξιδεύουμε μέχρι την Κοπεγχάγη για να οδηγήσουμε τα δύο νέα πρωτότυπά της που φέρουν την νέα τεχνολογία του e-turbo.
Η Audi παρουσίασε τον πρώτο της πετρελαιοκινητήρα το 1989 στο Audi 100. Έκτοτε, όπως είναι φυσικό, έχουν γίνει κοσμογονικές βελτιώσεις στην τεχνολογία των πετρελαιοκινητήρων. Για παράδειγμα, το σύστημα άμεσου ψεκασμού common rail έχει υιοθετηθεί από όλους τους κατασκευαστές, τα τούρμπο έχουν αποκτήσει πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας για μικρότερη υστέρηση στο πάτημα του γκαζιού, έχουν εξελιχθεί πιεζοηλεκτρικά μπεκ που μπορούν να ψεκάσουν πολλές φορές σε κάθε κύκλο για να επιτευχθεί ιδανική καύση και μάλιστα σε πιέσεις που φτάνουν έως και τα 3.000 bar (τα διπλάσια δηλαδή πριν από 25 χρόνια). Ταυτόχρονα, στο παιχνίδι έχουν μπει τα ηλεκτρονικά (βλ. ECU), τα φίλτρα για την κατακράτηση των βλαβερών ουσιών (DPF), ενώ και τα μέταλλα αφενός είναι πιο ανθεκτικά, αφετέρου έχουν μικρότερες τριβές. Με λίγα λόγια δηλαδή, οι τότε πετρελαιοκινητήρες είναι σε σχέση με τους σημερινούς η μέρα με τη νύκτα, αφού έχουν την διπλάσια απόδοση, καταναλώνουν το μισό και είναι 98% πιο «καθαροί»!Όλα τα παραπάνω, όμως, δεν σημαίνουν ότι η εξέλιξη των πετρελαιοκινητήρων έχει φτάσει στο αποκορύφωμά της.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τους ανθρώπους της Audi συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο και οι κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν… πολύ ψωμί ακόμα. Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, οι τεχνικοί του οίκου από το Ίνγκολστατ εξελίσσουν όλη τη γκάμα των πετρελαιοκινητήρων τους, από τον 3κύλινδρο 1,4 TDI, έως τον 4,2 V8 TDI ώστε ο καταναλωτής να βρει τον σωστό κινητήρα για το μοντέλο που θέλει. Ή… αγγλιστί: Rightsizing, αντί του downsizing που είναι και η τελευταία μόδα στην αυτοκίνηση.Ο νέος «clean diesel» 3.0 V6 TDIΜεταξύ των κινητήριων συνόλων που αποκαλύπτουν το μέλλον των TDI είναι ο νέος 3λιτρος V6 που κάνει το ντεμπούτο του στο ανανεωμένο Audi A7 Sportback. Αυτός είναι 6κύλινδρος, με περιεχόμενη γωνία 90ο και διατίθεται σε δύο εκδόσεις ισχύος 218 και 272 ίππων. Η ροπή του, από την άλλη, ανέρχεται στα 400 και 580 Nm (από τις 1.250 έως τις 3.250 σ.α.λ.) αντίστοιχα, ενώ εκτός από το τι ότι είναι ισχυρότερος από τον κινητήρα που αντικαθιστά, είναι και πιο οικονομικός σε κατανάλωση έως και 13% (ανάλογα με το μοντέλο).
Επιπλέον, είναι πιο καθαρός στις εκπομπές βλαβερών ρύπων CO2 κατά 15 γρ./χλμ. και για το λόγο αυτό δικαίως οι άνθρωποι της Audi του έχουν δώσει τον χαρακτηρισμό Clean Diesel. Σημειώστε, επίσης, πως πληροί την νόρμα Euro6.
Αναφορικά με τις τεχνολογίες που υιοθετεί, κρατήστε ότι τα δαχτυλίδια των εμβόλων και άλλα κινούμενα μέρη έχουν βελτιστοποιηθεί ώστε να προσφέρουν την ελάχιστη δυνατή τριβή, ο στροφαλοθάλαμος και οι κυλινδροκεφαλές έχουν διαφορετικούς αγωγούς ψύξης και ότι τα μπεκ ψεκάζουν 8 φορές σε κάθε κύκλο. Επίσης, ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί στη θερμοδυναμική διαχείριση του συνόλου, ενώ το turbo και η πλήρως μεταβαλλόμενης ροής αντλία λαδιού έχουν αντίστοιχα αναβαθμιστεί. Για πρώτη φορά μάλιστα στην ιστορία, συναντάμε ένα καταλυτικό μετατροπέα NOx που συνδυάζεται με φίλτρο κατακράτησης σωματιδίων και σύστημα SCR, στην ίδια μονάδα.
Το competition πρόσωπό τουΟ 3λιτρος V6 TDI της Audi πέραν του «ultra clean» προσώπου του, έχει και άλλο ένα, που θα αποκαλυφθεί στην έκδοση Competition του A7 Sportback. Στην εν λόγω εκδοχή φέρει διπλό τούρμπο (στην εισαγωγή του κινητήρα) και ηλεκτρικό τούρμπο ακριβώς στην έξοδο του intercooler (βλ. πως λειτουργεί στο Audi RS TDI Concept) και η απόδοσή του ανέρχεται στους 326 ίππους (346 PS με overboost), ενώ η ροπή αγγίζει τα 650 Nm από τις 1.400 έως τις 2.800 σ.α.λ.. Αναφορικά με τις επιδόσεις, το 0-100 χλμ./ώρα θα ολοκληρώνεται σε μόλις 5,1 δλ., ενώ η τελική ταχύτητα θα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα.
Εμείς, κατά τη διάρκεια του «τεχνολογικού εργαστηρίου» της Audi στη Κοπεγχάγη όπου συμμετείχαμε, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε αυτόν τον κινητήρα κάτω από το αμάξωμα ενός πρωτότυπου Audi Α6. Αυτό λοιπόν που έχουμε να σημειώσουμε μετά από την πολύ μικρή επαφή μαζί του μέσα στην πίστα, είναι ότι ο εν λόγω κινητήρας τραβάει πραγματικά από το ρελαντί και είναι γραμμικός έως την κόκκινη περιοχή του στροφόμετρου.
To Audi RS 5 TDI concept: Ηλεκτρικό τούρμπο και «υβριδοποίηση»Κάτω από το καπό του Audi RS 5 TDI concept που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε στην πίστα του Sturup στη Σουηδία, βρισκόταν η πιο εξελιγμένη εκδοχή του νέου 3λιτρου V6 TDI της Audi, αυτή δηλαδή με το διπλό, κλασικό τούρμπο στην εισαγωγή του κινητήρα και το ηλεκτρικό τούρμπο στην έξοδο του intercooler. Ποια είναι τώρα η λειτουργία του ηλεκτρικού αυτού τούρμπο; Ουσιαστικά να καλύπτει την υστέρηση που παρατηρείται στις χαμηλές στροφές όπου οι συμβατικοί υπερσυμπιεστές δυσκολεύονται να «ανεβάσουν» πίεση.
Έτσι λοιπόν, τοποθετημένο στην έξοδο του intercooler, το e-turbo το οποίο «γυρίζει» παίρνοντας ρεύμα από ένα σύστημα 48V, στέλνει κρύο αέρα στον κινητήρα από το ρελαντί, έως και τις 3.500 σ.α.λ. όπως μας είπαν οι άνθρωποι της Audi, φυσικά ανάλογα με τις συνθήκες εκμηδενίζοντας το lag και ανεβάζοντας την απόδοση του κινητήρα.
Συγκεκριμένα, η ιπποδύναμη ανέρχεται στους 385 ίππους και η ροπή στα 750 Nm τα οποία είναι διαθέσιμα από τις 1.250 έως τις 2.000 σ.α.λ. Κατά την μικρή επαφή μας με το μοντέλο στην πίστα ήταν εντυπωσιακός και πάλι ο τρόπος που τράβαγε ο κινητήρας από χαμηλά, αλλά και η δύναμή του. Φυσικά, σε σχέση με το A6 3.0 TDI Concept το αγωνιστικό set up και η αυξημένη ιπποδύναμη ανέβαζαν την αδρεναλίνη στα κόκκινο.
Το πρωτότυπο Audi Α6 TDI Concept που οδηγήσαμε φόραγε τον 3.0 V6 TDI των 326 ίππων με το ηλεκτρικό turbo. Η απουσία του lag στις χαμηλές στροφές ήταν εντυπωσιακή.