Και όμως πριν την SpaceX του Elon Musk μια άλλη αυτοκινητοβιομηχανία προσπάθησε να φτάσει στο διάστημα πρώτη
Εκτός από αυτοκίνητα, έφτιαχνε πυραύλους και διαστημόπλοια
Το εκκεντρικό αφεντικό της Tesla, ο Elon Musk είναι γνωστός μεταξύ άλλων και για τις προσπάθειές του να κατακτήσει το διάστημα με την εταιρεία του SpaceX. Ωστόσο δεν είναι ο πρώτος από την αυτοκινητοβιομηχανία που ξεκίνησε ένα διαστημικό πρόγραμμα. Πρωτοπόρος σε αυτό ήταν η αμερικανική Chrysler τη δεκαετία του `50, που προσπάθησε να τεθεί σε τροχιά.
Πιο συγκεκριμένα, το 1966, δημιουργήθηκε η Chrysler Aerospace με την υποστήριξη της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ. Αντίθετα με τις Tesla και SpaceX που αποτελούν δύο διαφορετικές εταιρείες, η αυτοκινητοβιομηχανία με έδρα το Ντιτρόιτ, χρησιμοποίησε το ίδιο όνομα και στο διαστημικό της πρόγραμμα, το οποίο εκμεταλλεύτηκε και για να διαφημίσει τα αυτοκίνητά της. Ωστόσο, δεν έστειλε ποτέ ένα Chrysler Imperial σε τροχιά όπως έκανε το 2018 η SpaceΧ με το προσωπικό Tesla Roadster του Musk.
Η Chrysler χρησιμοποίησε το ίδιο όνομα και στο διαστημικό της πρόγραμμα, το οποίο εκμεταλλεύτηκε και για να διαφημίσει τα αυτοκίνητά της.
Οι αεροδιαστημικές προσπάθειες της Chrysler ξεκίνησαν πριν από τη δεκαετία του '60
Μπορεί οι πιο γνωστές διαστημικές πρωτοβουλίες της Chrysler να συνδυάστηκαν με την προσπάθεια να φτάσουν στο φεγγάρι, ωστόσο η Chrysler ξεκίνησε όπως και η SpaceX, με μη επανδρωμένους πυραύλους.
Σε συνεργασία με τον στρατό των ΗΠΑ, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία ξεκίνησε την παραγωγή διηπειρωτικών βαλλιστικών πυραύλων. Ο στόχος, αρχικά, ήταν να βοηθήσει στην προσπάθεια του Ψυχρού Πολέμου τη δεκαετία του 1950, κάτι που πέτυχε με τους πυραύλους Redstone.
Αυτή η τεχνολογία πυραύλων εξελίχθηκε αργότερα ώστε να χρησιμοποιηθεί τελικά στο θρυλικό διαστημικό πρόγραμμα Apollo. Η Chrysler δεν είχε τη δυνατότητα να κατασκευάσει ολόκληρο τον πύραυλο αρκετά γρήγορα και συνεργάστηκε με τους γίγαντες της αεροδιαστημικής Boeing και Douglas για να ολοκληρώσουν το έργο στην ώρα του.
Το διαστημικό λεωφορείο σε σχήμα πυραμίδας
Με το πέρασμα του χρόνου, η Chrysler άφησε τους μη επανδρωμένους πυραύλους και ασχολήθηκε με τη σχεδίαση διαστημικών λεωφορείων. Ωστόσο πλέον είχε να ανταγωνιστεί τους πρώην συνεργάτες της, Boeing και Douglas, ενώ στο παιχνίδι μπήκαν και οι νεόφερτες Lockheed Martin και Northrop Grumman, βάζοντας την Chrysler σε μειονεκτική θέση.
Το μοναδικό διαστημικό λεωφορείο της μάρκας δεν έμοιαζε σε τίποτα με τα θεόρατα διαστημικά λεωφορεία, σε σχήμα αεροπλάνου που γνωρίζουμε σήμερα. Αντίθετα, είχε σχήμα πυραμίδας (οι κινητήρες και οι δεξαμενές καυσίμων) και στην κορυφή του ήταν τοποθετημένο ένα μικρό όχημα σε σχήμα διαστημικού λεωφορείου.
Δυστυχώς, η συγκεκριμένη τεχνολογία κρίθηκε πολύ δαπανηρή και απορρίφθηκε από τη NASA. Πιο συγκεκριμένα, μετά από επενδύσεις σχεδόν μισού δισεκατομμυρίου δολαρίων, η NASA δεν μπορούσε ακόμα να αποδείξει ότι η τεχνολογία ήταν βιώσιμη και σταμάτησε τη χρηματοδότησή του στις αρχές της δεκαετίας του 2000.