Πρέπει η Ελλάδα να συνταχθεί με την Πολωνία και να σταματήσει την απαγόρευση πώλησης καινούργιων αυτοκινήτων diesel και βενζίνης το 2035;
Μήπως να κάνουμε το ίδιο και εμείς;
Η Πολωνία λέει πως η απαγόρευση το 2035 δεν λαμβάνει υπόψιν ούτε τις περιβαλλοντολογικές ούτε και τις κοινωνικές επιπτώσεις σε όλες τις χώρες. Μήπως έχει δίκιο; Και μήπως η Ελλάδα πρέπει να πάει με το μέρος της Πολωνίας για να σταματήσει το μέτρο;
Η απαγόρευση πώλησης καινούργιων αυτοκίνητων diesel και βενζίνης το 2035 ακούγεται περιβαλλοντολογικά πολύ προχωρημένη και κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει πως κάτι τέτοιο θα έχει θετικά αποτελέσματα. Όμως, μια τέτοια απαγόρευση δεν θα έχει απαραίτητα τα ίδια αποτελέσματα σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Βλέπεις παρότι όλοι είμαστε μέλη της ΕΕ, δεν έχουν όλες οι χώρες ούτε τις ίδιες υποδομές για ηλεκτροκίνηση, και σίγουρα δεν έχουν την ίδια δυνατότητα για απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και εδώ είναι το πρόβλημα. Ο Γερμανός και ο Σουηδός έχει λεφτά για ηλεκτρικό. Ο Έλληνας; Ρώτησε κανείς πως θα αγοράσει ο Έλληνας ηλεκτρικό με το ζόρι, όταν τα καινούργια συμβατικά απαγορευτούν;
Αυτές τις διαφορές προβάλει και η Πολωνία και πάει την ΕΕ στο δικαστήριο. Με αφορμή αυτοί, δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι το ίδιο πρέπει να κάνει και η Ελλάδα. Σε ό,τι αφορά το περιβάλλον, η μεταφορά του στόλου αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά προϋποθέτει πως η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι «πράσινη». Μπορεί για τη Γαλλία με τα πυρηνικά, τη Δανία με τα αιολικά, και τις άλλες χώρες του βορρά της ΕΕ που έχουν προηγμένες τεχνολογίες παραγωγής ενέργειας, η μετατόπιση από τα ορυκτά καύσιμα στην ηλεκτροκίνηση να έχει θετικό αποτέλεσμα.
Για την Ελλάδα όμως όπου η παραγωγή ρεύματος βασίζεται στο φυσικό αέριο, ή ακόμη και στον λιγνίτη, ενώ οι ΑΠΕ παρότι προχωρούν, βρίσκουν κοινωνικές αντιδράσεις, δύσκολα βλέπει κανείς οφέλη από μια τέτοια κίνηση.
Και φυσικά αυτό έχει συζητηθεί και από τους κατασκευαστές που έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου. Έχουν εξηγήσει επίσης και το άλλο ζήτημα. Πως σε μια χώρα που τα ηλεκτρικά είναι εκτός αγοράς, λόγω τιμής, όπως στην Ελλάδα, το περιβάλλον θα υποφέρει περισσότερο από μια τέτοια απαγόρευση, αφού η αγορά θα στραφεί σε παλιά, μεταχειρισμένα συμβατικά αυτοκίνητα, που ρυπαίνουν ακόμη περισσότερο από ότι τα συμβατικά, αν επιτραπούν να εξελίσσονται, αντί να σταματήσει η εξέλιξή τους τώρα, κάτι που έχει ξεκινήσει.
Στο κοινωνικό ζήτημα, το πρόβλημα είναι ξεκάθαρο. Όχι μόνο τα ηλεκτρικά είναι πανάκριβα, και θα παραμείνουν ακριβά για πολλά χρόνια, αλλά δεν υπάρχουν και υποδομές για φόρτιση στο σπίτι, σε χώρες όπως η Ελλάδα που η πολυκατοικία είναι η βασική οικοδομή κατοικίας. Και τέτοιες πολύπλοκες υποδομές θα έχουν κόστος, είτε στην εγκατάσταση (όπως έχει σήμερα το φυσικό αέριο για θέρμανση, για παράδειγμα), είτε στην φόρτιση, αν οι εταιρείες μεταφέρουν το κόστος.
Οπότε μήπως πρέπει η Ελλάδα να συνταχθεί με την Πολωνία και να υποχρεώσει την ΕΕ να αναβάλει ή να καθυστερήσει την απαγόρευση συμβατικών το 2035; Γιατί ο Ευρωπαίος έχει να αγοράσει ηλεκτρικό. Εμείς;