Ηλεκτρικά με βαρβάτη ιπποδύναμη για λίγη ώρα; Συνήθως με την επιλογή ειδικού προγράμματος για λίγα δευτερόλεπτα μεγιστοποιείται η απόδοση του ηλεκτροκινητήρα, περίπου όπως το overboost στα turbo με «κανονικό» μοτέρ βενζίνης.
Αφορμή στάθηκε η ιπποδύναμη του Audi RS e-tron GT και της Porsche Τaycan 4S, που πρόσφατα δοκιμάσαμε. Δίπλα στα 646 άλογα του πρώτα και τα 571 της δεύτερης υπήρχε ο γνωστός αστερίσκος που παραπέμπει σε… ψιλά γράμματα. Οι ιπποδυνάμεις αυτές αποδίδονται μετά από ένα boost μερικών δευτερολέπτων. Οι άδειες των μοντέλων όμως γράφουν τις στάνταρ ιπποδυνάμεις: 440 kW ή 598 άλογα για το Audi και 390 kW ή 530 άλογα για την Porsche.
Αυτό το φαινόμενο λίγο-πολύ μας είναι γνωστό από τα turbo αυτοκίνητα με τη λειτουργία του overboost: Με αυτόν το όρο περιγράφουμε την ακούσια συνήθως αύξηση της πίεσης του εισερχόμενου αέρα από τον στρόβιλο της τουρμπίνας μόλις ο οδηγός πατήσει τέρμα το γκάζι με χαμηλές συνήθως στροφές. Έτσι παρατηρείται μια αύξηση στην απόδοση του κινητήρα για ένα μικρό χρονικό διάστημα, της τάξης των 10-15-20 δευτερολέπτων. Αυτό όμως είναι αρκετά για να τονιστεί ο σπορ χαρακτήρας του αυτοκινήτου, για να νιώσεις περισσότερη επιτάχυνση, χωρίς ταυτόχρονα να κινδυνεύει ο κινητήρας.
Ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και στα σπορ ηλεκτρικά. Συνήθως με την επιλογή ειδικού προγράμματος και λειτουργίας launch control ενεργοποιείται ένα mode, που για λίγα δευτερόλεπτα μεγιστοποιεί την απόδοση του κινητήρα. Έτσι η εκκίνηση γίνεται ακόμα πιο γρήγορα για παράδειγμα. Αυτό όμως δεν μπορεί να διαρκέσει πολύ για να προστατευτούν οι ηλεκτροκινητήρες από την υπερθέρμανση. Ειδικά για το Audi RS e-tron GT η ιπποδύναμη των 646 ίππων είναι διαθέσιμη για 2,5 δευτερόλεπτα, ενώ τα στάνταρ 598 άλογα είναι διαθέσιμα σύμφωνα με το εργοστάσιο για 30 λεπτά σε αυτές τις συνθήκες. Μετά το αυτοκίνητο θα πρέπει να μπει σε «cool mode», να πέσει η θερμοκρασία και σε αυτό το διάστημα διαθέσιμα είναι μόνο 193 άλογα. Πάντως και τα 30 λεπτά είναι αρκετά για να εκτοξευθεί η αδρεναλίνη στα ύψη. Αυτό συμβαίνει στα high power ηλεκτρικά, οι κινητήρες των οποίων έχουν στηθεί με προτεραιότητα την όσο μεγαλύτερη ισχύ.
Στα πιο… γήινα ηλεκτρικά η μέγιστη ιπποδύναμη αφορά στο sport πρόγραμμα λειτουργίας, όταν για παράδειγμα στο ECO η ιπποδύναμη μειώνεται με στόχο τη μικρότερη κατανάλωση ενέργειας και κατά συνέπεια τη μεγαλύτερη αυτονομία.
Εσύ τι λες; Θεωρείς τη στιγμιαία αύξηση της ιπποδύναμης χρήσιμη ή πιστεύεις πως σε κοροϊδεύουν μιας και δεν είναι διαθέσιμη συνέχεια;