Τελικά μήπως τα ηλεκτροκίνητα άλογα είναι καλύτερα από τα βενζινοκίνητα;
Ηλεκτρικά vs βενζινοκίνητα
5.965 Επισκέψεις στο άρθρο (16/3/2016)
Είναι τα βενζινοκίνητα άλογα καλύτερα από τα ηλεκτρικά; Ποια υπερισχύουν;
Περίμενε κανείς πως ένα μοντέλο που έχει τα σήματα της Bugatti θα ξεσηκώσει τα πλήθη, θα αλλάξει τα δεδομένα, θα... σκίσει τα μνημόνια; Όμως ο αντικαταστάτης της Veyron, η νέα Chiron, δεν κατάφερε τίποτε από αυτά.Πράγμα περίεργο, αφού με 1.500 άλογα και τελική ταχύτητα περιορισμένη στα 420 χλμ/ώρα, τα νούμερα προκαλούν ίλιγγο. Και για πολλούς η νέα ναυαρχίδα του ομίλου VW αποτελεί το απόλυτο αυτοκίνητο.
Όχι όμως και για αυτούς που θα βρουν τα σχεδόν 2,5 εκατομμύρια ευρώ για να την αγοράσουν. Γιατί βλέπεις υπάρχει ανταγωνισμός. Μόνο στην Γενεύη φέτος είδαμε δύο ακόμη μοντέλα με τέτοια νούμερα. Η Koenigsegg Regera διαθέτει επίσης 1.500 άλογα, ενώ 600 περισσότερα, 2.100 άλογα δηλαδή, έχει η Arash AF10. Ποια είναι η διαφορά; Μόνο η Bugatti είναι συμβατική, τα άλλα δύο είναι υβριδικά. Και λοιπόν;
Πειράζει; Εκεί που η Chiron έχει τον 8λιτρο δεκαεξακύλινδρο σε διάταξη W κινητήρα με τα 4 τούρμπο, τα άλλα δύο την «βγάζουν» με ένα «απλό» V8 και ηλεκτροκινητήρες απόδοσης 700 και 1200 ίππων για την Regera και AF10 αντίστοιχα.
Οι πιο σκληροπυρηνικοί θα σπεύσουν να πουν πως «δεν είναι το ίδιο» και πως άλλη η χάρη του κινητήρα εσωτερικής καύσης και άλλη του ηλεκτροκινητήρα. Πιθανώς, φυσικά, να μην έχουν γευθεί τα προσόντα ενός ηλεκτρικού μοτέρ, που τραβάει από μηδέν στροφές με όλη του την άφθονη ροπή. Πιθανώς επίσης να μην έχουν αναλογιστεί την σημασία που έχει αυτό στο πως «τραβάει» ένα τέτοιο αυτοκίνητο.
Ακόμη πιο πιθανό είναι να μην ενδιαφέρεται κανείς για το θέμα της αποδοτικότητας και να μην ασχολείται κανείς πως για τις ίδιες ή και καλύτερες επιδόσεις, οι δύο ανταγωνιστές της Chiron χρειάζονται σημαντικά λιγότερο καύσιμο, όμως αυτό δείχνει και την αξία της υβριδικής τους τεχνολογίας.
Εντάξει, για τα συγκεκριμένα μοντέλα δεν πρόκειται να έρθει κανείς και στα χέρια για το ποιο είναι καλύτερο. Όμως αυτή η αμφισβήτηση έρχεται και στα δικά μας αυτοκίνητα. Είναι τα βενζινοκίνητα άλογα καλύτερα από τα ηλεκτρικά; Είναι πιο χορταστικά; Πιο αξιόλογα; Τι; Εσείς τι γνώμη έχετε;
Κατ' αρχήν τα αυτοκίνητα που αναφέρετε, δεν είναι αυτοκίνητα! Είναι κινούμενες πλατφόρμες τεχνολογίας, ισχύος, και ... κόστους, αλλά σίγουρα δείχνουν τον δρόμο της τεχνολογίας. Όπως και να έχει πάντως, ο ηλεκτρικός κινητήρας είναι σαφώς ο καταλληλότερος για να κινήσει αποτελεσματικά ένα αυτοκίνητο (κάτι ήξερε ο Φ. Πόρσε), και ο βασικός λόγος είναι ότι δεν χρειάζεται να περιστρέφεται για είναι σε άμεση ετοιμότητα να προσφέρει την πλήρη ροπή του στο αυτοκίνητο. Επιπλέον δεν χρειάζεται συμπλέκτη, κιβώτιο και ενδεχομένως ούτε και διαφορικό (σκεφτείτε δύο κινητήρες με κατευθυνόμενη ώση). Φυσικά απαιτείται μια ογκώδης και βαριά μπαταρία, αλλά η παρουσία της επιτρέπει την ανάκτηση σημαντικού μέρους της ενέργειας επιβράδυνσης, καθώς και την αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (μέσω του plug-in). Ο θερμικός κινητήρας έχει πάντως ακόμα ρόλο, μόνος του ή σαν range extender, μέχρι να τελειοποιηθούν οι κυψέλες καυσίμου και το σύστημα διανομής του καυσίμου τους. Βέβαια πάντοτε θα υπάρχουν οι νοσταλγοί των εμβολοφόρων κινητήρων, όπως σήμερα υπάρχουν οι νοσταλγοί των καρμπυρατέρ και των αερόψυκτων κινητήρων, και παλιότερα υπήρχαν οι νοσταλγοί των ιστιοφόρων, των ατμόπλοιων κλπ, αλλά αυτό είναι άλλο και άλλο η εξέλιξη της τεχνολογίας, της οποίας ο στόχος σήμερα δεν είναι μόνο η επίδοση, αλλά και η απόδοση.
Δείτε το παρακάτω video και θα καταλάβετε την διαφορά : https://www.youtube.com/watch?v=WFze6NEgUk0
Δεν έχω οδηγήσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο, για να έχω άποψη, αλλά κάνω κάποιες σκέψεις, που μπορεί και να κάνω λάθος, δεν είμαι απόλυτος. Εμείς που έχουμε συνηθίσει τη λειτουργία του βενζινοκινητήρα και έχουμε συνηθίσει τη ροπή να αυξάνει, σταδιακά, όσο ανεβαίνουν οι στροφές, νομίζω ότι θα έχουμε κάποια προβλήματα όταν οδηγούμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ανάλογης ισχύος. Για παράδειγμα, όταν όλη η ροπή έρχεται με το ξεκίνημα, είναι πολύ πιθανό να χάνεται πολύ πιό εύκολα η πρόσφυση των τροχών, από το υπερβολικό σπινάρισμα, ιδίως σε γλυστερό οδόστρωμα. Στη συνέχεια καθώς οι τροχοί βρίσκουν πρόσφυση, καθώς ανεβαίνουν οι στροφές και περιμένουμε ακόμη μεγαλύτερη ροπή, θα απογοητευόμαστε επειδή η ροπή δεν θα αυξάνει και θα μας δίνει την εντύπωση του "κρεμάσματος". Είναι πιό λογικό να αυξάνει η ροπή με την αύξηση των στροφών, διότι έτσι κανονίζει ο οδηγός πόση ροπή θα εφαρμόσει σε κάθε περίπτωση, ανεβάζοντας, ή κατεβάζοντας στροφές και αλλάζοντας σχέση μετάδοσης, αντίστοιχα. Με το να έχουμε όλη τη διαθέσιμη ροπή, από το ρελαντί, είναι κάτι που δεν εξυπηρετεί πάντα. Το άλλο "πρόβλημα" είναι ότι δεν ακούς τον κινητήρα, όπως ακούς έναν βενζινοκινητήρα. Η ισχύς και η ροπή που συνδέονται με το ανέβασμα των στροφών του βενζινοκινητήρα, ικανοποιούν ακόμη μια αίσθηση, την ακοή, κάτι που λείπει από τον ηλεκτροκινητήρα. Επίσης με το να μην ακούγεται ο κινητήρας, είναι ενδεχόμενο ο οδηγός να μην έχει την αίσθηση της ταχύτητας και να μπει με μεγαλύτερη ταχύτητα σε μια στροφή και έτσι να χάσει τον έλεγχο του αυτοκινήτου. ΄Ενα ακόμη πρόβλημα είναι ότι όσο πιό ισχυρός είναι ένας ηλεκτροκινητήρας, τόσο πιό γράγορα αδειάζει την μπαταρία και μετά χρειάζεσαι πιό συχνές επαναφορτίσεις. Ακόμη όταν δεν μας ενδιαφέρουν οι απόλυτες επιδόσεις και θέλουμε να αισθανόμαστε τη χαρά της οδήγησης, με όλες τις αισθήσεις μας, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν μας δίνει όλα όσα ζητάμε. Για μένα το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πολύ καλό για τις καθημερινές μετακινήσεις, ιδίως μέσα στις πόλεις, με την ευχρηστία και την οικονομία που προσφέρει, αλλά και την έλλειψη ρύπων που ρυπαίνουν τον αέρα μέσα στις πόλεις. Επίσης, αν έχεις μονοκατοικία και μάλιστα σε προάστιο, μπορείς να έχεις ένα φωτοβολταικό σύστημα, να φορτίζεις δωρεάν τις μπαταρίες.
Το εάν τα βενζινοκίνητα άλογα είναι καλύτερα από τα ηλεκτρικά και πιο χορταστικά μπορεί να απαντηθεί μόνο αν έχουμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε ένα αμιγώς ηλεκτρικό ή υβριδικό αυτοκίνητο. Πάντως το γεγονός ότι οι εταιρείες επενδύουν δισεκατομμυρια για την εξέλιξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και δη των συσωρευτών τους αποδεικνύει πως, αν μη τι άλλο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν μέλλον και μάλιστα λαμπρό.