Το ηλεκτρικό Hyundai Kona εκπροσωπεί το ηλεκτρικό μέλλον, ενώ το Skoda Kamiq G-TEC το πιο ρεαλιστικό και προσιτό φυσικό αέριο του σήμερα. Κοινός τόπος το ελάχιστο κόστος κίνησης.
Μπορεί το φυσικό αέριο CNG να κοντράρει τις… κιλοβατώρες που είναι τόσο στην μόδα το τελευταίο διάστημα; Παρακάτω δίνουμε απαντήσεις με τα υπέρ του καθενός τρόπου μετακίνησης. Από τη μια, λοιπόν, είναι τo ηλεκτρικό Hyundai Kona με τον τίτλο του B-SUV με το μικρότερο κόστος κίνησης και από την άλλη το Skoda Kamiq που καίει φυσικό αέριο έχοντας επίσης μικρό κόστος κίνησης.
Τα δύο μοντέλα απέχουν παρασάγγας τόσο σε φιλοσοφία και τεχνολογία, όσο φυσικά και σε τιμή ακόμα και αν μιλάμε για το «βασικό» ηλεκτρικό Kona με τη μπαταρία των 39 kWh και τα 136 άλογα (από 27.967 ευρώ στην πλουσιοπάροχη έκδοση Premium). Πάντως, το μοντέλο της άτυπης αυτής αντιπαράθεσης είναι αυτό με τα 204 άλογα (μπαταρία 64 kWh) και τιμή από 33.474 ευρώ μετά από έκπτωση της Hyundai και κρατική επιδότηση. Το Skoda Kamiq που καίει και φυσικό αέριο είναι διαθέσιμο από 20.650 ευρώ στην πληρέστατη έκδοση Ambition (22.600 ευρώ η πλούσια Style).
Προφανώς και άμεση σύγκριση ανάμεσα στα δύο μοντέλα δεν μπορεί να γίνει. Έχει όμως ενδιαφέρον να ρίξουμε φως σε αυτούς τους δύο διαφορετικούς κόσμους και το πώς κάθε μοντέλο καταφέρνει να εξασφαλίζει ελάχιστο κόστος κίνησης. Μήπως το φυσικό αέριο είναι η λύση του «Σήμερα», και ο ηλεκτρισμός αυτό που ακολουθεί με γοργότατα βήματα (ή μήπως έχει σχεδόν φτάσει);
Η πραγματική αυτονομία που προσφέρει το μοντέλο της Hyundai είναι άνω των 400 χλμ..
Τα 204 άλογα και τα 395 Nm ροπής από τον αθόρυβο ηλεκτρικό κινητήρα του ηλεκτρικού Kona προφανώς και εξασφαλίζουν δυναμικές επιδόσεις, παρά τα 430 κιλά παραπάνω κιλά σε σύγκριση με το Kamiq, το οποίο με 90 άλογα και 160 Nm ροπής δεν μπορεί να ακολουθήσει. Το ηλεκτρικό όμως χρειάζεται να το φορτίζεις και να έχεις το νου σου μην ξεμείνεις από ρεύμα. Με τον ενσωματωμένο φορτιστή των 11 kW, η φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) διαρκεί έως 6 ώρες και 50 λεπτά για πλήρη φόρτιση (10%-100%), με τη Hyundai να προσφέρει δωρεάν το wallbox. Σε ταχυφορτιστή ο χρόνος μειώνεται σε 47 λεπτά (10- 80%) , αυξάνεται κατακόρυφα όμως το κόστος. Από τη διαδικασία των μετρήσεων μας, το Kona έδωσε μέση τιμή κατανάλωσης 16,1 kWh/100 χλμ., δηλαδή 2,8 ευρώ/100 χλμ. (τιμή kwh 0,17588 ευρώ στο πρώτο κλιμάκιο της ΔΕΗ). Σημασία έχει η πραγματική αυτονομία άνω των 400 χλμ., χάρη και στο αποδοτικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας 4 επιπέδων με paddles στο τιμόνι. Από εκεί και πέρα, στο ταξίδι με σταθερή ταχύτητα 100 χλμ./ώρα, μια πλήρως φορτισμένη μπαταρία θα αντέξει λίγο περισσότερα από 300 χλμ., ενώ αποκλειστικά εντός πόλης θα βγάλεις κοντά στα 550 χλμ.. Φυσικά ρόλο παίζει και το πρόγραμμα οδήγησης που θα επιλέξεις, ανάμεσα στα Eco+, Eco, Normal και Sport. Με λίγα λόγια, το Hyundai Kona Electric αντέχει παραπάνω από μία εβδομάδα με μία πλήρη φόρτιση.
Το πλεονέκτημα του Skoda Kamiq GTEC στο κόστος κίνησης είναι μεγάλο, ακόμα και απέναντι στο diesel ή το υγραέριο. Με τα σημερινά δεδομένα θες 6,0 ευρώ για κάνεις 100 χλμ. και χωρίς να «σέρνεσαι».
Εντελώς άλλη κατάσταση στην περίπτωση του Kamiq με το φυσικό αέριο, που δεν είναι αυτόματο με κιβώτιο 1 σχέσης όπως το Kona, αλλά χειροκίνητο με 6 σχέσεις. Ο κινητήρας στις χαμηλές στροφές δείχνει ράθυμος (αυτό ισχύει απέναντι σε κάθε ηλεκτρικό), ενώ ψηλά «ακούγεται» και φανερώνει την 3κύλινδρη φύση του. Όμως κινεί επαρκώς το μικρό SUV της Skoda, ενώ το ζητούμενο που είναι το χαμηλό κόστος κίνησης το επυτυγχάνει περίφημα. Συνδυάζοντας χαμηλή κατανάλωση (5,2 kg/100 χλμ. και φθηνό ανεφοδιασμό (ακόμα και τώρα που η τιμή του φυσικού αερίου έχει εκτοξευθεί στο 1,150 ευρώ/kg) των 3 δεξαμενών CNG με συνολική χωρητικότητα 13,8 kg, το Kamiq προσφέρει μετακίνηση με 6 ευρώ/100 χλμ.. Όπως και το ηλεκτρικό Kona, έτσι και το Kamiq G-TEC δεν πληρώνει τέλη και κυκλοφορεί ελεύθερα στο δακτύλιο. Το CNG είναι το αρχικό καύσιμο που χρησιμοποιεί ο κινητήρας του Kamiq και μόνο όταν εξαντληθεί θα καταφύγει στη βενζίνη, που με ρεζερβουάρ 9 λτ. είναι φυσικά λύση ανάγκης. Η συνδυαστική αυτονομία είναι γύρω στα 415 χλμ.. Το πρόβλημα που τίθεται είναι το περιορισμένο δίκτυο ανεφοδιασμού με φυσικό αέριο.
Η καμπίνα του ηλεκτρικού Kona διατηρεί την πρακτική διώροφη κεντρική κονσόλα και τα καλά επίπεδα ποιότητας, ενώ παράλληλα έλαβε μια νέα μεγαλύτερη οθόνη αφής.
Η καλή ποιότητα κατασκευής, η χρήση μαλακού πλαστικού, το προσεγμένο φινίρισμα και η ευρυχωρία είναι στοιχεία της καμπίνας που χαρακτηρίζουν το Skoda Kamiq σε όλες τις εκδόσεις, άρα και σε αυτήν με το φυσικό αέριο. Ο στάνταρ διάκοσμος είναι αρκούντως high-tech (έξτρα ο ψηφιακός πίνακας οργάνων), ενώ υπάρχει στάνταρ έγχρωμη οθόνη αφής 8 ιντσών για το infotainment. Μάλιστα, υπάρχει και στάνταρ αυτόματος κλιματισμός, ενώ ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας δεν εμφανίζει καμία ουσιαστική έλλειψη. Το Kamiq έχει επιπλέον μια σαφώς ευρύχωρη καμπίνα για τα δεδομένα της κατηγορίας με τεράστιο χώρο για τα γόνατα των πίσω επιβατών. Τέλος, ένεκα των δεξαμενών, ο χώρος αποσκευών έχει χάσει κάποιο όγκο συγκριτικά με τις συμβατικές εκδόσεις πέφτοντας στα 278 από τα 400 λτ.. Στις υπόλοιπες εκδόσεις πάντως το νούμερο αυτό είναι πολύ καλό.
Ποιοτικό και γεροδεμένο το ευρύχωρο εσωτερικό του Skoda Kamiq 1,0 G-TEC. Ο εξοπλισμός της βασικής έκδοσης Ambition είναι υπερπλήρης με στάνταρ την κεντρική οθόνη αφής των 8,0 ιντσών.
Η καμπίνα του ανανεωμένου ηλεκτρικού Kona ήρθε με αναβαθμισμένο τεχνολογικό υπόβαθρο. Θα συναντήσουμε νέα οθόνη 8 ιντσών από τη βασική (έως 10,25`` ανάλογα της έκδοσης), καθώς και νέο ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών. Τα σκληρά πλαστικά παραμένουν, αν και το φινίρισμα είναι άκρως ικανοποιητικό όπως και η συναρμογή. Η ευρυχωρία της καμπίνας παραμένει ικανοποιητική για 4 επιβάτες και τις αποσκευές τους, με το πορτ-μπαγκάζ να παραμένει στα -μέτρια- 332 λτ. (374 λτ. στις συμβατικές εκδόσεις).
Σε καθημερινούς ρυθμούς η ευκολία του χειρισμού, η καλή ηχομόνωση της καμπίνας και η απορροφητική ανάρτηση διαμορφώνουν έναν άνετο χαρακτήρα στο ηλεκτρικό Kona.
Το ηλεκτρικό Kona έχει υιοθετήσει τη λύση του πίσω άξονα πολλαπλών συνδέσμων και ένα πιο σφιχτό set-up για να αντιμετωπίσει το έξτρα βάρος των μπαταριών. Σε καθημερινούς ρυθμούς η ευκολία του χειρισμού, η καλή ηχομόνωση της καμπίνας και η απορροφητική ανάρτηση διαμορφώνουν έναν άνετο χαρακτήρα στο ηλεκτρικό μοντέλο, το οποίο φροντίζει να διατηρεί ήρεμους τους επιβάτες με την ποιοτική του κύλιση και την αθόρυβη λειτουργία του. Όταν όμως το παρακάνεις με το δεξί πεντάλ, η αδράνεια δεν αστειεύεται και θα τονίσει το μεγάλο βάρος. Παρά το γεγονός πως το πλαίσιο διαχειρίζεται καλά την αυξημένη ισχύ και το πως σύστημα διεύθυνσης έχει καλύτερη απόκριση από τις συμβατικές εκδόσεις, το ηλεκτρικό Κona (όπως τα περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα άλλωστε) προτιμά την ήρεμη και στρωτή οδήγηση.
Το Skoda Kamiq G-TEC παραμένει άνετο, φιλικό και ασφαλές σε όλες τις συνθήκες.
Το ευκολοδήγητο μικρό crossover της Skoda από την άλλη με το ελαφρύ, αλλά ακριβές τιμόνι, από την πλευρά του ισορροπεί με μαεστρία ανάμεσα στην άνεση και στο κράτημα, χωρίς τάσεις πλεύσης, με το σύνολο να προσφέρει μια σχετικά σφιχτή αίσθηση, χωρίς όμως αυτή να λειτουργεί εις βάρος της άνεσης. Η ανάρτηση είναι αποτελεσματική στις κακοτεχνίες, ούσα απορροφητική και με πολύ καλό bound-rebound και αντίστοιχα στις απότομες αλλαγές πορείας, η διαδρομή της δεν επιτρέπει κάποια απότομη μετατόπιση βάρους. Στα θετικά και τα δυνατά φρένα που ακινητοποιούν το Kamiq από 100 χλμ./ώρα σε μόλις 36,7 μέτρα.
Skoda Kamiq 1,0 G-TEC + Οικονομία και κόστος μετακίνησης, στιβαρότητα, οδική συμπεριφορά, άνεση-ποιότητα κύλισης, χώροι για τους επιβάτες, ευελιξία, ευχρηστία, φρένα - Χώρος αποσκευών, μικρό ρεζερβουάρ βενζίνης, δίκτυο φυσικού αερίου
Αναμφίβολα, το κόστος χρήσης και κίνησης του Hyundai Kona Εlectric είναι ελάχιστο. Ωστόσο το κόστος κτήσης είναι μεγάλο, παρά τη δελεαστική τιμή του Kona για τα δεδομένα των ηλεκτρικών. Από την άλλη, το Skoda Kamiq G-TEC προσφέρει ένα κορυφαίο οικονομικό προφίλ στη χρήση για τα δεδομένα των ορυκτών καυσίμων. Σε κάθε περίπτωση η αγορά θα πρέπει να γίνει συνειδητοποιημένα, αφού το δίκτυο ανεφοδιασμού παραμένει περιορισμένο και το ρεζερβουάρ βενζίνης είναι μικρό. Βέβαια, θα γεμίσεις πολύ σύντομα.