Στα πλαίσια του 2oυ LIVE Test Ελαστικών και λόγω της άμεσης σχέσης τους με την οδική ασφάλεια όλων μας, απευθύναμε στην Πρόεδρο του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», κα Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, και στον κ. Γιώργο Καραμέρη, Εκπαιδευτή του Ινστιτούτου, κάποιες σχετικές ερωτήσεις. Ας δούμε τα όσα ενδιαφέροντα μας είπαν.
Κύριε Γιώργο Καραμέρη, ποιος κατά την άποψη σας είναι ο ρόλος των ελαστικών στον τομέα της ασφαλούς μετακίνησης;
Είναι γεγονός ότι οι εξελίξεις σε ζητήματα τεχνολογίας με γνώμονα τις επιδόσεις αλλά και την ασφάλεια στο χώρο του αυτοκινήτου είναι ραγδαίες. Όλα τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας των οχημάτων, για να μπορέσουν όμως να έχουν το ζητούμενο αποτέλεσμα, προϋποθέτουν ότι τα ελαστικά τους μπορούν να εκτελέσουν τις εντολές του οδηγού η του αυτοκινήτου. Οι τέσσερις αυτές επιφάνειες με τις οποίες το αυτοκίνητο πατά σε οποιοδήποτε έδαφος και υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, είναι ο αφανής ήρωας της καλής λειτουργίας του αυτοκινήτου και των συστημάτων που προλαμβάνουν μια σύγκρουση, όπως το ελεγχόμενο φρενάρισμα. Γι΄ αυτό τα ελαστικά είναι απαραίτητο να βρίσκονται σε καλή κατάσταση ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν σωστά στις εντολές του οδηγού, κάθε δευτερόλεπτο της οδήγησης, προσφέροντας σιγουριά και κυρίως ασφάλεια.
Ποιοι είναι οι κύριοι παράγοντες που με βάση και τα δικά σας στοιχεία επηρεάζουν την απόδοση των ελαστικών;
Υπάρχουν συγκεκριμένα σημεία στα οποία είναι σημαντικό να εστιάζουμε καθΆ όλη τη διάρκεια της επαφής μας με τα λάστιχα του οχήματός μας, από την επιλογή νέων μέχρι και την αντικατάσταση των παλαιών ελαστικών. Τα σημεία αυτά είναι: οι διαστάσεις, η πίεση, τα τραύματα, η ηλικία και το ύψος της γόμας.
Ως γενικό κανόνα, δεν ξεχνάμε πως οι διαστάσεις των ελαστικών μας πρέπει να είναι αυτές που έχει επιλέξει ο κατασκευαστής αφού, σε περίπτωση αντικατάστασης των ελαστικών με μη προτεινόμενα, αλλάζει η γεωμετρία όλου του οχήματος. Πρέπει να γίνει κατανοητό πως εάν αλλάξει ο δείκτης ταχύτητας, το ελαστικό αργεί να αποκτήσει τη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας, γεγονός που επηρεάζει την ασφάλεια του οχήματος σε μεγάλο βαθμό.
Η πίεση μεταβάλλεται ανάλογα με την εξωτερική θερμοκρασία και την καταπόνηση του ελαστικού σε διάφορα οδοστρώματα, και θα πρέπει να μετριέται τακτικά (περίπου μία φορά το μήνα). Η σωστή πίεση ελαστικών για κάθε όχημα είναι αυτή που ο κατασκευαστής του αναγράφει συνήθως σε ένα «ταμπελάκι» στην πόρτα του οδηγού ή μέσα στο εγχειρίδιο χρήσης του οχήματος. Η λάθος πίεση στα ελαστικά μπορεί να προκαλέσει: μειωμένη ικανότητα χειρισμών, αυξημένη απόσταση ακινητοποίησης, υδρολίσθηση (φαινόμενο που σχετίζεται με οδήγηση σε βρεγμένο έδαφος), έκρηξη ελαστικού και απώλεια ελέγχου του οχήματος. Ας μην ξεχνάμε επίσης πως, όταν τα ελαστικά είναι σε καλή κατάσταση, ο παράγοντας πίεση είναι εκείνος που ευθύνεται συχνότερα για την απώλεια ελέγχου του οχήματος.
Το φαινόμενο ενός τραυματισμού στο ελαστικό αποτελεί συχνό φαινόμενο και σχετίζεται είτε με την άγνοια του οδηγού για τις ενδεχόμενες επιπτώσεις που μπορεί να έχει κάποιο έδαφος στα ελαστικά του είτε με κάποιο μυτερό αντικείμενο που έτυχε να χτυπήσει το ελαστικό. Το χειρότερο τραύμα ελαστικού είναι στο πλαϊνό του σημείο και όχι στο πέλμα, διότι στο πλάι δεν έχει προστασία. Στην περίπτωση που διαπιστωθεί κάποιο τραύμα θα πρέπει να γίνει άμεση αντικατάσταση γιατί ενδέχεται ο σκελετός του ελαστικού να έχει χάσει τη συνοχή του, με ιδιαίτερα αυξημένο τον κίνδυνο να εκραγεί και να οδηγήσει σε απώλεια ελέγχου.
Η ηλικία οποιουδήποτε ελαστικού, είτε έχει χρησιμοποιηθεί είτε όχι, δε θα πρέπει να ξεπερνάει τα 6 περίπου χρόνια από την ημερομηνία κατασκευής του, όχι της τοποθέτησής του. Η ημερομηνία κατασκευής αναγράφεται στον τετραψήφιο κωδικό DOT στο πλαϊνό μέρος τού κάθε ελαστικού (στα πρώτα δύο ψηφία αναφέρεται η εβδομάδα του έτους ενώ στα δύο επόμενα το έτος).
Η γόμα που τοποθετείται στο πέλμα κάθε ελαστικού αποτελεί το υλικό τριβής του με το δρόμο και, κατά συνέπεια, φθείρεται με τη χρήση. Το ύψος της γόμας κυμαίνεται ανάλογα με τον τύπο του ελαστικού αλλά συνήθως είναι περίπου στα 8 χιλιοστά. Ανάλογα με την εταιρεία και τον προορισμό χρήσης του ελαστικού, στο πέλμα συναντάμε επίσης διάφορες αρχιτεκτονικές ώστε τα λάστιχα του οχήματος να μπορούν να αποβάλουν το νερό σε βρεγμένο οδόστρωμα και να προσφέρουν στον οδηγό τη μέγιστη δυνατή πρόσφυση. Για αυτό το λόγο, το ύψος του πέλματος θα πρέπει να έχει μια ελάχιστη τιμή που ορίζεται στα 1,6 χιλιοστά περίπου. Η μέτρηση πρέπει να γίνεται στο κέντρο του πέλματος και αν το ύψος του βρεθεί μικρότερο του ασφαλούς, το ελαστικό χρειάζεται άμεσα αντικατάσταση.
Κυρία Δανέλλη-Μυλωνά, που επικεντρώνεται το έργο του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς»;
3.500 ζωές χάνονται κάθε μέρα στο δρόμο, σε όλο τον κόσμο. 1,35 εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο από τροχαία δυστυχήματα σε όλο τον πλανήτη. Πρόκειται για μια παγκόσμια μάστιγα. Η Ελλάδα, παρά τη βελτίωση των τελευταίων χρόνων, συνεχίζει να κατέχει μία από τις χειρότερες θέσεις στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας στην Ευρώπη. Το όραμα του Ινστιτούτου, που αυτή την εβδομάδα κλείνει 14 χρόνια από την ίδρυσή του είναι να ανατρέψει αυτήν την τραγική κατάσταση. Γι΄ αυτό και το έργο μας επικεντρώνεται στην πρόληψη, μέσω της ενημέρωσης, της ευαισθητοποίησης και της εκπαίδευσης. Οι στρατηγικοί άξονες του Ινστιτούτου εστιάζουν σε τρεις τομείς: τη Γενική Πολιτική Οδικής Ασφάλειας, την Οδηγική Συμπεριφορά και τις Υποδομές. Κάποιες από τις κυριότερες δράσεις που σχεδιάζει και υλοποιεί το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» τα τελευταία χρόνια είναι εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού σε θέματα οδικής ασφάλειας, εκπαιδευτικά προγράμματα Κυκλοφοριακής Αγωγής για μαθητές Δημοτικού και βιωματικά προγράμματα με τη χρήση προσομοιωτών για μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου, το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα AVENUE for Traffic Safety για ενήλικες και στελέχη εταιρειών, η Ευρωπαϊκή Νύχτα Χωρίς Ατυχήματα που στόχο έχει να προωθήσει το μήνυμα ότι «αλκοόλ και οδήγηση δεν πάνε μαζί», Αιμοδοσίες για την Τράπεζα Αίματος του Ινστιτούτου για τα θύματα από τροχαία συμβάντα, καθώς και η Πανελλαδική Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας που διοργανώνεται κάθε χρόνο με δράσεις σε όλη την Ελλάδα. Είμαστε σήμερα περήφανοι γιατί έχουμε ήδη εκπαιδεύσει πάνω από 190.000 μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, πάνω από 5.000 εκπαιδευτικούς, περισσότερους από 13.000 ενήλικες-υπαλλήλους εταιρειών και πάνω από 24.000 στρατευμένους νέους και αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων.
Το Ινστιτούτο έχει επίσης ιδρύσει την πρώτη Συμμαχία στην Ελλάδα για την Ασφάλεια και τον Πολιτισμό στο Δρόμο, ««Δρόμοι στο Μέλλον», που αποσκοπεί στη συστράτευση δυνάμεων και φορέων για τη μείωση και πρόληψη των τροχαίων συμβάντων με συγκεκριμένους άξονες δράσης. Σε αυτήν συμμετέχουν επίσης εταιρείες που ηγούνται στον τομέα τους, με έμπρακτη κοινωνική ευαισθησία και αμέριστο ενδιαφέρον για την Οδική Ασφάλεια.
Ποιο είναι το όραμα του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς»;
Όραμα του Ινστιτούτου είναι να αποτελεί Οργανισμό αναφοράς και δύναμη έμπνευσης και δράσης για «έναν κόσμο χωρίς τροχαία δυστυχήματα». Από την ίδρυσή του, στις 12 Μαΐου 2005, έθεσε ως στόχο του να ευαισθητοποιεί και να εκπαιδεύει μικρούς και μεγάλους σε κρίσιμα θέματα κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας και ταυτόχρονα να συμβάλλει στο έργο της Πολιτείας για ασφαλέστερους δρόμους και καλύτερη ποιότητα ζωής για όλους. Το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), Συμβουλευτικό Όργανο του Ο.Η.Ε. σε θέματα Οδικής Ασφάλειας, της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA), και Συντονιστής ενός cluster 7 Ευρωπαϊκών χωρών στην Ευρωπαϊκή Χάρτα της Οδικής Ασφάλειας. Για το έργο του έχει λάβει βραβεία και τιμητικές διακρίσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως το Βραβείο του Ευρωπαίου Πολίτη, το Βραβείο Πρόληψης από την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας, το Βραβείο από τη Σουηδική Κυβέρνηση για την «έμπνευση» της ιδέας του ISO 39001:2012 για τη διαχείριση της Οδικής Ασφάλειας, κ.α.
Πατήστε «Επόμενη Σελίδα» για να επιστρέψετε στο 2ο Live Mega Test Ελαστικών!