Ιμάντα ή καδένα; Σίγουρα έχετε ακούσει αυτήν την ερώτηση, αλλά οι περισσότεροι δε γνωρίζουν καν τι είναι και τι από τα δύο έχει το αμάξι τους. Δες στο τεχνικό θέμα που ακολουθεί τις διαφορές τους!
Δύο από τα πιο ζωτικής σημασίας μηχανικά μέρη του κινητήρα αποτελούν ο στρόφαλος και οι εκκεντροφόροι. Ο μέν στρόφαλος (αλλιώς εμβολφόρος άξονας) είναι αυτός που -όπως λέει και το όνομά του- φέρει το έμβολο του κινητήρα και μετατρέπει την παλλινδρομική κίνησή του σε κυκλική, ενώ ο εκκεντροφόρος αναλαμβάνει το "άνοιξε-κλείσε" των βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής, δηλαδή την εισαγωγή του μίγματος βενζίνης-αέρα και την εξαγωγή των καυσαερίων από το θάλαμο της καύσης, δηλαδή τον κύλινδρο.
Όπως γίνεται κατανοητό, τα δύο αυτά μηχανικά μέρη είναι αλληλένδετα μεταξύ τους και για να λειτουργήσουν όμως αρμονικά αυτά τα δύο εξαρτήματα μεταξύ τους και με απόλυτο συγχρονισμό, μπορούν να χρησιμοποιηθούν δύο μέσα χρονισμού. Ο ιμάντας ή η καδένα. Την καδένα θα μπορούσε κανείς να την χαρακτηρίσει το πιο ανθεκτικό μέσο, καθώς όντας κατασκευασμένη από μέταλλο, έχει μεγαλύτερη αντοχή στην φθορά και γι΄ αυτό το λόγο παρατηρείται να χρησιμοποιείται σε κινητήρες με μεγαλύτερη ισχύ. Ο ιμάντας από την άλλη έχει το πλεονέκτημα της πιο αθόρυβης λειτουργίας και με λιγότερους κραδασμούς. Όποιο από τα δύο και να χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο σου (ψάξ`το στο service manual για να μάθεις αν δεν γνωρίζεις), ο στόχος είναι ίδιος, να εξασφαλίζουν ότι κάθε κύλινδρος πυροδοτείται στην κατάλληλη στιγμή.
Εάν ψάξεις για το κάθε πότε πρέπει να τον αντικαταστήσεις, θα βρεις απαντήσεις από 60.000 χλμ μέχρι και 100.000+ χλμ. Επειδή όπως καταλαβαίνεις δεν μπορείς να είσαι σίγουρος για οποιαδήποτε από αυτές τις απαντήσεις, καθώς οι τιμές αυτές μεταβάλλονται από κατασκευαστή σε κατασκευαστή, καλό θα ήταν να πάρεις πληροφορίες που αφορούν το δικό σου αυτοκίνητο συγκεκριμένα από τον αντίστοιχο κατασκευαστή. Από εκεί και πέρα, επειδή το να υπερβείς τα συνιστώμενα χιλιόμετρα χρήσης δεν θα ήταν συνετό και μπορεί να αποβεί μοιραίο για τον κινητήρα... και την τσέπη σου, το καλύτερο που έχουμε να προτείνουμε είναι 3 απλά tips για το πώς να χειρίζεσαι το αυτοκίνητο σου και να έχεις την ελάχιστη δυνατή φθορά.
Απέφευγε να καταπονείς και να πιέζεις τον κινητήρα σου κρύο, πριν ακόμα φτάσει στην σωστή θερμοκρασία.
Η χρήση του φρένου του κινητήρα με κατεβάσματα για να επιβραδύνεις το όχημα σου, επίσης ταλαιπωρεί τον ιμάντα και μειώνει τον χρόνο ζωής του.
Ακόμα, έχε πάντα το νου σου για πιθανές διαρροές λαδιού. Εάν ο ιμάντας βραχεί με λάδι λόγω των υψηλών θερμοκρασιών και της τριβής, είναι σίγουρο ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα καταστραφεί εντελώς.
4 τα σημάδια της φθοράς
Επειδή όπως προαναφέραμε η οποιαδήποτε ζημιά μπορεί να μας κοστίσει πολύ, εκτός του συχνού ελέγχου που θα πρέπει να κάνετε σε κάποιο συνεργείο, καλό θα ήταν να είστε προσεκτικοί καθώς το αυτοκίνητο σας είναι πιθανό να σας δίνει σημάδια ότι κάτι δεν πάει καλά. Δηλαδή:
1.Δεν παίρνει μπροστά
Εάν ο ιμάντας χρονισμού έχει κοπεί, ο κινητήρας δεν θα είναι σε θέση να μπει σε λειτουργία. Θα ακούτε την μίζα να προσπαθεί, αλλά επειδή δεν θα υπάρχει σύνδεση μεταξύ στρόφαλου και εκκεντροφόρου για να γυρίσει το ένα το άλλο, δεν θα υπάρχει αποτέλεσμα.
2.Ρετάρει
Λόγω του ότι είναι συνδεδεμένος σε ένα σύστημα τροχαλιών, μπορεί όταν υπάρξει φθορά ο ιμάντας να γλιστρήσει πάνω σε μία από αυτές τις τροχαλίες και να προκαλέσει ένα κύλινδρο να ανοίξει ή να κλείσει νωρίτερα απ΄ ότι θα έπρεπε.
3.Διαρροή λαδιού από το μπροστινό μέρος του κινητήρα
Είναι επίσης πιθανό να στάξει λάδι από το κάλυμμα του ιμάντα χρονισμού. Το κάλυμμα είναι τοποθετημένο με βίδες, οι οποίες μπορεί με το πέρασμα του χρόνου να χαλαρώσουν. Λάδι το οποίο έχει στάξει λοιπόν, συνήθως έχει ως αποτέλεσμα να υπερθερμαίνεται ο κινητήρας και μπορεί να καταστρέψει τον ιμάντα όπως είπαμε και παραπάνω.
4.Μεταλλικοί ήχοι εντός του κινητήρα
Όταν ο ιμάντας αρχίσει να φθείρεται, μπορεί να δημιουργήσει κάποιους θορύβους( σαν χτυπήματα) εντός της μηχανής. Αυτό το προειδοποιητικό σήμα, μπορεί επίσης να αποτελεί ένδειξη χαμηλής πίεσης λαδιού ή ότι δεν γίνεται σωστή λίπανση.
Συχνά, είναι δύσκολο να ανακαλύψεις κάποιο πρόβλημα με τον ιμάντα χρονισμού πριν να είναι πολύ αργά και να έχει ήδη κοπεί. Παρόλα αυτά, θα πρέπει να τσεκάρεις σε συνεργείο που εμπιστεύεσαι για το μοντέλο που έχεις, πότε είναι η κατάλληλη περίοδος αλλαγής και να τον αντικαταστήσεις εντός αυτής.
Ιμάντας ή καδένα για τον καλύτερο χρονισμό;
- Πιο ανθεκτική η καδένα, αν την προσέχεις θα την έχεις για πάντα
- Ο ιμάντας είναι αθόρυβος, αναλώσιμος και χρήζει αντικατάσταση
- Η καδένα πιο φασαριόζικη, ιδανική για χρήση σε πιο ισχυρούς κινητήρες
- Αν δεν τα προσέξεις, θα βλάψεις όχι μόνο τον κινητήρα αλλά και την τσέπη σου!
Εσύ ποιο από τα δύο προτιμάς; Ιμάντα ή καδένα;