Πέντε νομοθετικές ρυθμίσεις για τα ιστορικά οχήματα, που αφορούν στην ταξινόμηση και την κυκλοφορία τους. Ετήσιος τεχνικός έλεγχος, απαγόρευση κυκλοφορίας αν δεν έχουν πληρώσει Τέλη & ασφάλιστρα. Πρόστιμο 300 ευρώ & άδεια-πινακίδες για 1 χρόνο στους παραβάτες.
Μεγάλες αλλαγές φαίνεται να φέρνει το νέο νομοσχέδιο για τους κατόχους ιστορικών οχημάτων τόσο για τα οχήματα που έχουν ήδη χαρακτηριστεί ως ιστορικού ενδιαφέροντος πριν από την έναρξη του νέου νόμου, όσο και για οχήματα τα οποία χαρακτηρίζονται εξαρχής ως ιστορικού ενδιαφέροντος.
Τόσο τα ιστορικά οχήματα όσο και οι μηχανές, υποχρεούνται σε ετήσιο τεχνικό έλεγχο και ακόμα και αν η χρήση τους δεν είναι συχνή. Παράλληλα για να γίνεται επιτρεπτή η κυκλοφορία τους θα πρέπει να είναι ασφαλισμένα και να έχουν εξοφλήσει τα τέλη κυκλοφορίας τους.
Πιο συγκεκριμένα για να κυκλοφορεί ένα όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος δηλαδή ένα όχημα τουλάχιστον 30 ετών, πρέπει να έχει άδεια που το έχει χορηγηθεί αποκλειστικά από φορείς που υποδεικνύονται ή/και εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα με διάρκεια 5 έτη από την ημέρα έκδοση της.
Πιο συγκεκριμένα οι κάτοχοι των οχημάτων θα πρέπει να έχουν στην κατοχή τους τα παρακάτω:
Να είναι ασφαλισμένο όπως κάθε οδικό όχημα
Να έχει χορήγηση ειδικής άδειας κυκλοφορίας
Να κυκλοφορεί εντός μικρού δακτυλίου
Να ακολουθεί τον ετήσιο τεχνικό έλεγχο
Να έχει εξοφλήσει τα τέλη κυκλοφορίας
Χορήγηση ειδικών πινακίδων
Μετά τη χορήγηση των ειδικών πινακίδων γίνεται υποχρεωτική διαγραφή του οχήματος από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και εγγραφή του εκ νέου στο Μητρώο Οχημάτων Ιστορικού Ενδιαφέροντος του Υπουργείου. Καταβάλλεται τέλος έκδοσης αδείας και πινακίδων.
Φυσικό είναι όλες αυτές οι ιστορικές αλλαγές να μην γίνουν από τη μια μέρα στην άλλη γι΄ αυτόν το λόγο το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισε πως θα τεθεί σε ισχύ 18 μήνες από τη δημοσίευσή του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, προκειμένου η διοίκηση να μπορέσει να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις (προδιαγραφές ειδικών πινακίδων, κατασκευή, προμήθεια κλπ.).
Και επειδή, ένας από τους βασικούς παράγοντες για να κυκλφοροήσετε το ιστορικό σας όχημα είναι η ασφάλιση, στο Pricefox μπορείτε εύκολα και γρήγορα να συγκρίνετε μέσα σε 30 δλ. τιμές και καλύψεις από 40+ πακέτα της αγοράς και να αγοράσετε από 5 ευρώ/ μήνα, μέσα σε 2 λεπτά την ασφάλεια αυτοκινήτου τους, εξοικονομώντας έως 40% ετησίως.
ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ
Aρθρο 29 Στοιχεία κυκλοφορίας οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος
Για τη δημόσια κυκλοφορία των οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος χορηγείται άδεια κυκλοφορίας, σύμφωνα με το άρθρο 88 του Κ.Ο.Κ., τις ρυθμίσεις της υπ΄ αρ. 33824/2683/2004 (ΒΆ 1514) κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών περί των εγγράφων κυκλοφορίας οχημάτων και πινακίδες κυκλοφορίας, με το άρθρο 90 του Κ.Ο.Κ., τις ρυθμίσεις της υπΆ αρ. 19800/1982 (Β΄ 455) απόφασης του Υπουργού Συγκοινωνιών και της υπΆ αρ. 4700/330/2004 (ΒΆ 192) απόφασης του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών περί των πινακίδων αριθμού κυκλοφορίας αυτοκινήτων οχημάτων και ρυμουλκουμένων.
Εξαιρούνται από την υποχρέωση απόκτησης των κρατικών στοιχείων κυκλοφορίας, σύμφωνα με την ανωτέρω παρ. 1, τα μηχανοκίνητα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος τα οποία δεν έχουν σχεδιασθεί και κατασκευασθεί για την μεταφορά επιβατών και τυγχάνουν υψηλής ιστορικής και πολιτιστικής αξίας. Τα υπόψη οχήματα δύνανται να κινούνται σε εξαιρετικές περιστάσεις σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 33.
Aρθρο 30 Χορήγηση στοιχείων κυκλοφορίας σε όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος
Αρμόδιες για την καταχώριση των οχημάτων ως ιστορικού ενδιαφέροντος στο Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και τη χορήγηση των στοιχείων (άδεια και πινακίδες) κυκλοφορίας ιστορικού ενδιαφέροντος, είναι οι Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών της Χώρας.
Τα στοιχεία κυκλοφορίας για τα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος χορηγούνται ως ακολούθως: α) για οχήματα που έχουν ήδη χαρακτηριστεί ως ιστορικού ενδιαφέροντος πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου απαιτείται: αα) αποδεικτικό από το οποίο προκύπτει ο χαρακτηρισμός του οχήματος ως ιστορικού οχήματος το οποίο έχει χορηγηθεί από τους ορισμένους κατά το προγενέστερο θεσμικό πλαίσιο αρμόδιους για τον χαρακτηρισμό φορείς, αβ) να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία τεχνικού ελέγχου του οχήματος, σύμφωνα με το άρθρο 31, αγ) να έχει διαγραφεί το όχημα από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. β) για οχήματα τα οποία χαρακτηρίζονται εξαρχής ως ιστορικού ενδιαφέροντος με το παρόντα νόμο απαιτείται: βα) η Βεβαίωση χαρακτηρισμού οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος της παρ. 11 του άρθρου 3, ββ) να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία τεχνικού ελέγχου του οχήματος, σύμφωνα με το άρθρο 31, βγ) να έχει διαγραφεί το όχημα από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Για τις ανάγκες του παρόντος νόμου και στο πλαίσιο της εφαρμογής του, βεβαιώσεις εκτελωνισμού, ιδιωτικά συμφωνητικά πώλησης, οικεία τελωνειακά παραστατικά και τιμολόγια που εκδόθηκαν κατά την εισαγωγή ή μεταβίβαση μη ταξινομημένων οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος, επέχουν θέση τίτλου κυριότητας επΆ αυτών.
Για την έκδοση άδειας κυκλοφορίας ως όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος καταβάλλεται τέλος αδείας, σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 2753/1999 (Α΄ 249), την παρ. 1 του άρθρου 3 της υπό στοιχεία Α/33824/2683/30.9.2004 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β΄ 1514), την παρ. 1 του άρθρου 89 του ν.2696/1999, το άρθρο 26 του ν. 2873/2000 (Α΄ 285), το άρθρο 27 του ν. 3220/2004 (Α΄ 15) και την υπό στοιχεία 1012568/120β/Τ.&Ε.Φ./10.2.2004 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Δημοσίας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β΄ 365).
Στα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος της περ. αΆ της παρ. 2 χορηγείται άδεια κυκλοφορίας με διάρκεια ισχύος δύο (2) έτη από την ημερομηνία έκδοσης αυτής. Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων οφείλουν εγκαίρως, πριν από την λήξη ισχύος της άδειας κυκλοφορίας, να εφοδιαστούν από τους φορείς χαρακτηρισμού οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος με το πιστοποιητικό συμμόρφωσης της παρ. 12 του άρθρου 3 και να το προσκομίσουν στην αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας που χορήγησε τα στοιχεία κυκλοφορίας, προκειμένου να τους χορηγηθεί νέο έντυπο άδειας κυκλοφορίας με διάρκεια ισχύος πέντε (5) έτη και ημερομηνία λήξης που συμπίπτει με την ημερομηνία λήξης του πιστοποιητικού συμμόρφωσης, διαδικασία για την οποία δεν οφείλεται το τέλος αδείας της παρ. 4.
Στα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος της περ. β΄ της παρ. 2 χορηγείται άδεια κυκλοφορίας με διάρκεια ισχύος πέντε (5) έτη από την ημερομηνία έκδοσης αυτής.
Για τη διατήρηση των στοιχείων κυκλοφορίας, ο ιδιοκτήτης του οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος οφείλει εγκαίρως, πριν από την λήξη ισχύος της άδειας, να εφοδιάζεται με ισχύον πιστοποιητικό συμμόρφωσης της παρ. 12 του άρθρου 3 και να το προσκομίζει στην αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας που χορήγησε αρχικώς τα στοιχεία κυκλοφορίας για την έκδοση νέου εντύπου άδειας κυκλοφορίας με ημερομηνία λήξης που συμπίπτει με την ημερομηνία λήξης του πιστοποιητικού συμμόρφωσης, διαδικασία για την οποία δεν οφείλεται το τέλος αδείας της παρ. 4.
Aρθρο 31 Τεχνικός έλεγχος
Τα οχήματα και οι μοτοσικλέτες ιστορικού ενδιαφέροντος υποχρεούνται σε ετήσιο τεχνικό έλεγχο. 2. Εξαιρούνται από την υποχρέωση σε τεχνικό έλεγχο, σύμφωνα με την παρ. 1, τα μηχανοκίνητα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος της παρ. 2 του άρθρου 29.
Aρθρο 32 Τέλη κυκλοφορίας οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος
Για την κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος καταβάλλονται, ετησίως, τέλη κυκλοφορίας οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος υπέρ του Δημοσίου ως εξής:
Για την κυκλοφορία επιβατηγού αυτοκινήτου ιστορικού ενδιαφέροντος με κυβισμό έως και 999 κ.εκ. καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας ιστορικού οχήματος ύψους πενήντα (50,00) ευρώ
για την κυκλοφορία επιβατηγού αυτοκινήτου ιστορικού ενδιαφέροντος με κυβισμό από 1000 κ.εκ. έως και 1999 κ. εκ. καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας ιστορικού οχήματος ύψους εκατό (100,00) ευρώ
για την κυκλοφορία επιβατηγού αυτοκινήτου ιστορικού ενδιαφέροντος με κυβισμό άνω των 2000 κ.εκ καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας ιστορικού οχήματος ύψους διακοσίων (200,00) ευρώ
για την κυκλοφορία μοτοσυκλέτας ιστορικού ενδιαφέροντος με κυβισμό έως 250 κ.εκ. καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας ιστορικού οχήματος ύψους είκοσι πέντε (25,00) ευρώ
για την κυκλοφορία μοτοσυκλέτας ιστορικού ενδιαφέροντος με κυβισμό άνω των 250 κ.εκ. καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας ιστορικού οχήματος ύψους πενήντα (50,00) ευρώ.
Οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος άνω των σαράντα πέντε (45) ετών καθώς και λεωφορεία ιστορικού ενδιαφέροντος απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας.
Εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας, σύμφωνα με την παρ. 1, τα μηχανοκίνητα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος της παρ. 2 του άρθρου 29.
Τα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος, για τα οποία έχουν χορηγηθεί στοιχεία κυκλοφορίας οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος σύμφωνα με το άρθρο 30, μετέχουν στη δημόσια κυκλοφορία με τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται στα άρθρα 88 και 90 του Κ.Ο.Κ. και το π.δ. 237/1986 (Α΄ 110), περί υποχρεωτικής ασφάλισης αυτοκινήτων για κάθε οδικό όχημα.
Τα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος επιτρέπεται να κυκλοφορούν εντός του μικρού δακτυλίου σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 52 Κ.Ο.Κ..
Eπιτρέπεται η κατ εξαίρεση των άρθρων 88 και 90 του Κ.Ο.Κ. θέση σε δημόσια κυκλοφορία των μηχανοκίνητων οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος της παρ. 2 του άρθρου 29, μόνο στις ακόλουθες περιπτώσεις:
Για τους σκοπούς συμμετοχής σε νομίμως αδειοδοτημένες, σύμφωνα με το άρθρο 49 του Κ.Ο.Κ., διοργανώσεις που διενεργούνται εντός της ελληνικής Επικράτειας από τους Φορείς διοργανώσεων οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος, και εφόσον ο οδηγός και το όχημα φέρουν αθροιστικά: νόμιμη άδεια οδήγησης και αποδεικτικό ασφάλισης του οχήματος, ενάριθμο διακριτικό γνώρισμα που χορηγείται από οποιονδήποτε φορέα οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος της επιλογής του, βεβαίωση του διοργανωτή στην οποία αναγράφεται η απόφαση αδειοδότησης και βεβαιώνονται η ημερομηνία διεξαγωγής και η διάρκεια της διοργάνωσής τους, καθώς και η συμμετοχή του συγκεκριμένου οχήματος σε αυτήν. Η κυκλοφορία του οχήματος, σύμφωνα με τα ανωτέρω, επιτρέπεται για την μετάβαση στην διοργάνωση κατά τις προηγούμενες δύο (2) ημέρες πριν από την έναρξη και κατά την επόμενη μία (1) ημέρα μετά από τη λήξη της διοργάνωσης.
Για τους σκοπούς της επισκευής τους, εφόσον ο οδηγός και το όχημα φέρουν αθροιστικά: νόμιμη άδεια οδήγησης και αποδεικτικό ασφάλισης του οχήματος, το ενάριθμο διακριτικό γνώρισμα που χορηγείται από οποιονδήποτε φορέα οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος της επιλογής του, κάθε πρόσφορο αποδεικτικό μέσο, όπως τιμολόγιο, απόδειξη παροχής υπηρεσιών ή άλλο συναφές νόμιμο παραστατικό, από το οποίο προκύπτει η ημέρα εισόδου και εξόδου του οχήματος από το συνεργείο.
ΜΕΡΟΣ Δ΄ ΚΥΡΩΣΕΙΣ, ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Γ΄
Αρθρο 34 Κυρώσεις και διοικητικά πρόστιμα
Σε περίπτωση δημόσιας κυκλοφορίας οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος:
κατά παράβαση των άρθρων 86, 88 και 90 του Κ.Ο.Κ. (ν. 2696/1999, Α΄ 57), με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 29 και του άρθρου 31, επιβάλλονται, κατά περίπτωση, τα διοικητικά πρόστιμα και κυρώσεις της παρ. 4 του άρθρου 86 και των άρθρων 88 και 90 του Κ.Ο.Κ..
κατά παράβαση του άρθρου 2 του π.δ. 237/1986 (Α΄ 110) περί υποχρεωτικής ασφάλισης αυτοκινήτων για κάθε οδικό όχημα, επιβάλλονται τα διοικητικά πρόστιμα και κυρώσεις της παρ. 4 του άρθρου 5 και του άρθρου 12 του ιδίου π.δ.
κατά παράβαση του ν. 2367/1953 (Α΄ 82) περί υποχρεωτικής καταβολής τελών κυκλοφορίας οχήματος, επιβάλλονται οι κυρώσεις της παρ. 4 του άρθρου 21 του ιδίου νόμου, καθώς και, πέραν άλλων διοικητικών προστίμων, το αυτοτελές πρόστιμο της υποπαρ. Ε7 του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α΄ 222).
για το οποίο έχει εκδοθεί πλαστή βεβαίωση χαρακτηρισμού οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος ή/και πιστοποιητικό συμμόρφωσης οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος, αφαιρούνται οριστικά τα στοιχεία κυκλοφορίας.
για το οποίο διαπιστωθεί απόκλιση μεταξύ της πραγματικής ή νομικής κατάστασης του οχήματος και της πιστοποιούμενης αποτύπωσης στην βεβαίωση χαρακτηρισμού οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος και το πιστοποιητικό συμμόρφωσης οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος, αφαιρούνται τα στοιχεία κυκλοφορίας για χρονικό διάστημα ενός (1) έτους. στ. χωρίς ισχύουσα άδεια κυκλοφορίας, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους τριακοσίων ευρώ (300 ευρώ) και αφαιρούνται τα στοιχεία κυκλοφορίας για χρονικό διάστημα ενός (1) έτους.
Σε περίπτωση δημόσιας κυκλοφορίας οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος που δεν έχει σχεδιασθεί και κατασκευασθεί για την μεταφορά επιβατών και τυγχάνει υψηλής ιστορικής και πολιτιστικής αξίας κατά παράβαση της παρ. 3 του άρθρου 33, επιβάλλονται τα διοικητικά πρόστιμα και κυρώσεις της παρ. 4 του άρθρου 88 και όμοιας του άρθρου 90 του Κ.Ο.Κ..
Σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης προσκόμισης, κατά την παρ. 7 του άρθρου 30, στην αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας του πιστοποιητικού συμμόρφωσης της παρ. 12 του άρθρου 3, για την έκδοση του νέου εντύπου άδειας κυκλοφορίας καταβάλλεται ηλεκτρονικό παράβολο ύψους τριακοσίων ευρώ (300 ευρώ) υπέρ Ελληνικού Δημοσίου.
Ως όργανα ελέγχου των ως άνω παραβάσεων και επιβολής των σχετικών διοικητικών προστίμων και διοικητικών κυρώσεων ορίζονται: α) η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, β) οι Λιμενικές Αρχές, γ) οι Αστυνομικές Αρχές, δ) τα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου του άρθρου 1 του ν. 3446/2006 (Α΄ 49) και ε) τα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου Δήμων Παραμεθόριων Περιοχών του άρθρου 2 του ν.3446/2006 (Α΄ 49). Οι Τελωνειακές Αρχές επιβάλλουν, κατά λόγο αρμοδιότητας, τις κυρώσεις της παρ. Γ7 του άρθρου 137 του Ν.2960/2001 (Α΄ 235) «Εθνικός τελωνειακός Κώδικας», εφόσον συντρέχουν οι όροι εφαρμογής του.