- Πάει η μούρη, πάει το premium, πάνε όλα
- Στα ηλεκτρικά η μάχη γίνεται από το «μηδέν»
- Kαι το «καπέλο» για το σηματάκι πάει περίπατο
Mάρκες «καταπίνουν» την υπερηφάνεια τους για ηλεκτρικά σε πιο «κανονικές» τιμές
«Όλες οι μάρκες ξεκινούν με λευκή κόλλα χαρτί», λέγαμε για τα ηλεκτρικά και τώρα το βλέπουμε στην πράξη. Οι ισορροπίες που κάποτε οι εταιρίες προσπαθούσαν να καθορίσουν λανσάροντας τα μοντέλα τους σε ψηλότερες τιμές, πάνε περίπατο. Ισχύει;
Τι πληρώνεις όταν αγοράζεις ένα αυτοκίνητο; Τεχνολογία, μηχανολογική αρτιότητα, ποιότητα, άνεση, πολυτέλεια και σηματάκι. Αυτό το τελευταίο στα ηλεκτρικά, μάλλον όχι τόσο πολύ.
Βλέπεις στα ηλεκτρικά η τεχνολογία από μόνη της κουβαλάει ένα μεγάλο «καπέλο». Το κόστος παραγωγής από μόνο του είναι μεγάλο. Βάλε τώρα και την έρευνα, εξέλιξη όλων των τεχνολογιών των αυτοκινήτων αυτών, αλλά και όλων των τεχνολογιών που απαιτούνται για να γίνει και η παραγωγή τους. Μιλάμε για τεράστια κόστη που φυσικά περνούν στην τιμή του αυτοκινήτου. Τα ηλεκτρικά είναι ακριβά γιατί είναι ακόμη καινούργια, και η απόσβεση όλων αυτών των επενδύσεων είναι ακόμη στην αρχή της.
Και με αυτό το δεδομένο, όλοι οι mainstream κατασκευαστές πάνω κάτω ξεκινούν από την ίδια βάση. Όμως σε μια παρθένα αγορά, οι πριμαντόνες δεν χωράνε (ακόμη), και αν δεν σε λένε Mercedes, με ότι αυτό σημαίνει για τα αυτοκίνητά σου, πρέπει μάλλον να «καταπιείς» τα δήθεν που ήξερες με τα συμβατικά και να ανταγωνιστείς ευρώ προς ευρώ.
Έτσι όταν τα ηλεκτρικά σήμερα ξεκινάνε από τις 30 και πάνω χιλιάδες ευρώ, όλες οι μάρκες κόβουν από παντού για να μην ξεφύγουν πολύ. Η VW πουλάει φθηνότερα από τη Huyndai σε κάποια μοντέλα και εκδόσεις. H CUPRA φθηνότερα από την Skoda, και η Tesla φθηνότερα από την Peugeot. Όχι σε όλα, αλλά με τον «αχταρμά» που είναι ακόμη οι κατηγορίες στα ηλεκτρικά, και με τη «σφαγή» που γίνεται για να καθιερωθούν η μία έναντι της άλλης ώστε τα μοντέλα τους να φανούν στους δρόμους, αυτά που ξέραμε ή καλύτερα αυτά που ξέρανε, τα ξεχάσανε.
Οι τιμές είναι το ίδιο «αχταρμάς» με τα μοντέλα. Πριν αγοράσεις κάτι που σου μπήκε στο μάτι, δες τι άλλο παίρνεις. Γιατί μπορείς να θες να πας για ένα Skoda Enyaq και εντωμεταξύ στα ίδια λεφτά να παίρνεις Kia EV6. Ή να πηγαίνεις καρφί για ένα Hyundai Ioniq 5, και να μην έχεις προσέξει πως το CUPRA Born είναι φθηνότερο. Σαφώς, οι διαφορές είναι σημαντικές, όμως όσο η ηλεκτροκίνηση είναι ο πρώτος στόχος, αυτές περνάνε σε δεύτερη μοίρα.
Όταν ακόμη και η Tesla, που ήρθε με αέρα «κάντε όλοι στη μπάντα» έχει φέρει το Model 3 στα ίδια λεφτά με το Citroen e-C4, καταλαβαίνει κανείς πως περηφάνιες και άλλες «μαγκιές» δεν χωράνε στα τιμολόγια των ηλεκτρικών. Τι λές, ισχύει;