Κάποτε οι πρωταθλητές οικονομίας ήταν τα diesel. Σήμερα τα σκήπτρα ανήκουν στα υβριδικά, ειδικά μέσα στην πόλη, όπως καταγράφουν οι μετρήσεις μας σε πραγματικές συνθήκες. Είναι τα υβριδικά του σήμερα, τα diesel του χτες;
Diesel 10ετίας Vs καινούργιο υβριδικό (hybrid)
Πάνε τα «πόσο τελική έχει» και τα «τι 0-100 κάνει». Τώρα σχεδόν όλοι νοιάζονται για την κατανάλωση ή πιο συγκεκριμένα για το κόστος κίνησης, που πλέον «πονάει» πολύ, όπως και το κόστος αγοράς. Όλοι θέλουν ένα μοντέλο με χαμηλή κατανάλωση και προσιτό. Ειδικά όσοι έχουν αυτοκίνητο 20ετίας, που ψάχνουν να το ανταλλάξουν με ένα μεταχειρισμένο το πολύ ως δέκα ετών και αυτοί με τη σειρά τους θέλουν να το πουλήσουν για να αγοράσουν ένα καινούριο.
Και πριν 10 χρόνια όμως το ίδιο ακριβώς γινόταν, όταν όλοι ήθελαν να αγοράσουν ένα dieselάκι που δεν έκαιγε τίποτα, κάτι που ισχύει. Στο ταξίδι τουλάχιστον. Η ροπή των diesel επιτρέπει τη χρήση μακριών σχέσεων στο κιβώτιο κάτι που οδηγεί σε ταξίδι με χαμηλές στροφές στον κινητήρα. Αυτό και σε συνδυασμό με τη φύση του diesel έχει σαν συνέπεια την χαμηλή κατανάλωση και το μικρό κόστος κίνησης (το diesel είναι ούτως ή άλλως 20% φθηνότερο ως καύσιμο από τη βενζίνη).
Πόσα χιλιόμετρα από τα ετήσια κάνει όμως ο μέσος οδηγός στο ταξίδι και στον επαρχιακό δρόμο; Από τα 20.000 το χρόνο κάνει μόλις 5.000 χλμ. Τα υπόλοιπα 15.000 χλμ (το 75%) τα κάνει εντός πόλης, όπου τα σταμάτα ξεκίνα στα φανάρια και στην κίνηση με 1η και 2η, δεν επιτρέπουν στο diesel να ξεδιπλώσει το… ταλέντο του. Έτσι η κατανάλωση εμφανίζεται έως και διπλάσια σε σχέση με αυτή στο ταξίδι. Ακόμα και έτσι όμως πριν 10 χρόνια που το δίπολο ήταν diesel ή βενζινάρα με την εκρηκτικότητα, το στροφάρισμα και την ησυχία της, το diesel ήταν όντως οικονομικότερο ακόμα και μέσα στην πόλη.
Και κάπου εδώ έρχεται το αυτοφορτιζόμενο υβριδικό βενζίνης (τα plug-in που φορτίζουν στην πρίζα και κάνουν 50-60 χλμ. ηλεκτρικά είναι πανάκριβα) να καταθέσει τη δική του ιστορία. Δουλεύοντας ηλεκτρικά στα σταμάτα-ξεκίνα και στο άφημα του γκαζιού, το υβριδικό έχει την πόλη για παράδεισο. Η κατανάλωση είναι χαμηλή στα 3-4 λτ./100 χλμ, ενώ τα φρεναρίσματα φορτίζουν την μπαταρία χωρίς να ασχολείται για αυτό ο βενζινοκινητήρας. Και με δεδομένο πως το 75% των χλμ. γίνονται στην πόλη η οικονομία είναι μεγάλη. Και σίγουρα μεγαλύτερη από αυτή που έχεις σήμερα με ένα diesel σε μερικά ταξίδια στην εθνική(Δες εδώ νούμερα, ευρώ και οφέλη ανά περίπτωση σε πραγματικές μετρήσεις).
«Μα το υβριδικό θα χρειαστεί μπαταρία σε 10 χρόνια». Μια μπαταρία για ένα mainstream υβριδικό είναι μικρή (γύρω στις 2 kWh) και το κόστος της είναι γύρω στα 3 χιλιάρικα.
Μια καινούργια αντλία πετρελαίου έχει κόστος μαζί με τοποθέτηση γύρω στα 1.500 ευρώ. Ακριβά είναι και τα ειδικά φίλτρα για τα μικροσωματίδια, αλλά και το σύστημα με υγρό εξάτμισης Adblue που «σκοτώνει» τα επικίνδυνα οξείδια του αζώτου. Και ένα μεταχειρισμένο diesel 10ετίας με 200.000 χλμ. είναι πολύ πιθανό να χρειαστεί τα παραπάνω. Αν μάλιστα δεν είναι και καλό το πετρέλαιο που βάζεις ίσως να χρειαστεί και 2η τρόμπα πετρελαίου.
Στην… εν Ελλάδι άνοιξη του diesel το 2011, πολλοί έσπευσαν να πάρουν ένα dieselάκι πληρώνοντας τα παραπάνω χρήματα σε σχέση με το αντίστοιχο βενζίνης. Ο χρόνος απόσβεσης του παραπάνω κόστους εξαρτιόταν όχι μόνο από τον ετήσιο αριθμό χιλιομέτρων, αλλά και το που έκανες τα χιλιόμετρα αυτά. Αν έκανες ΠΟΛΛΑ χιλιόμετρα σε αυτοκινητόδρομο, είναι σίγουρο πως ακόμα και σήμερα λες «diesel μέχρι να σβήσει ο ήλιος».
Σήμερα τα καινούργια diesel είναι υπό… πίεση. Ειδικά στα μικρά αυτοκίνητα και στα «ευκολοχώνευτα» για την Ελλάδα λίγα κυβικά, με ουσιαστικά μόνο τους Γάλλους να μένουν ακόμα στο παιχνίδι (και του OpelCorsa το μοτέρ γαλλικό είναι πλέον).
Τα καινούργια υβριδικά αντίστοιχα έχουν παραπάνω κόστος, όπως είχαν και τα diesel ως καινούργια σε σχέση με τις βενζίνες. Τώρα όμως το καινούργιο υβριδικό μεταξύ άλλων είναι και πιο ευρύχωρο (όλα τα μοντέλα μεγάλωσαν την τελευταία δεκαετία), αλλά και πιο ασφαλές: Φρενάρει μόνο του, σε κρατάει στην λωρίδα, έχει κάμερες για να παρκάρεις και πόσα ακόμα… Είναι και άνετο γιατί έχει στάνταρ αυτόματο κιβώτιο (έστω και αν στην πλήρη επιτάχυνση τα περισσότερα «βουίζουν»), που στο diesel το πλήρωνες έξτρα. Έχει και οθονάρα αφής και απίστευτη συνδεσιμότητα. Λογικά όλα τα παραπάνω, άλλωστε μιλάμε για 12 χρόνια διαφοράς στην εξέλιξη.
Κάνεις τα περισσότερα χιλιόμετρα στην πόλη και ακόμα έχεις «θεό» το diesel; Ποιος ο λόγος;