Οι μέρες των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων είναι μετρημένες. Ωστόσο, μέχρι να συμβεί, ας ρίξουμε μια ματιά σε ορισμένα πλεονεκτήματα του κινητήρα εσωτερικής καύσης σε σύγκριση με τον ηλεκτρικό.
Είναι αδιαμφησβήτητο γεγονός ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης πλησιάζουν προς το τέλος της κυριαρχίας τους, δίνοντας χώρο στους ηλεκτροκινητήρες να "γεμίσουν" το κενό, όσο προχωράμε προς ένα αειφόρο μέλλον. Πριν τους ξεγράψουμε τελείως, όμως, ας δούμε κάποια από τα πλεονεκτήματα που έχουν απέναντι στα high-tech ξαδέρφια τους.
Απόδοση σε ακραίες καιρικές συνθήκες
Ένα βασικό μειονέκτημα που έχουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είναι ότι στην υπερβολική ζέστη ή, κυρίως, στις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, οι επιδόσεις τους πέφτουν ραγδαία, ειδικά όσον αφορά την αυτονομία της μπαταρίας.
Συγκριτικά, οι θερμικoί κινητήρες λειτουργούν με πολύ ομοιογενή τρόπο σε κάθε είδους περιστάσεις θερμοκρασίας. Το μόνο σημείο που επηρεάζει σαφώς, αν και μόνο στα ατμοσφαιρικά, είναι το υψόμετρο, αφού σε πολύ μεγάλα υψόμετρα υπάρχει λιγότερο οξυγόνο και οι εκρήξεις που γίνονται στον κινητήρα είναι λιγότερο ισχυρές.
Βάρος
Το μηχανικό τμήμα ενός αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι σημαντικά ελαφρύτερο από αυτό ενός ηλεκτρικού. Ναι, είναι αλήθεια ότι σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στις μπαταρίες, αλλά χωρίς αυτές ένας ηλεκτροκινητήρας δεν μπορεί να λειτουργήσει, οπότε είναι κάτι που θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας. Όσο πιο ελαφρύ είναι το αυτοκίνητο, τόσο χαμηλότερη κατανάλωση θα έχει, αλλά, κυρίως, και βελτιστοποιημένη δυναμική συμπεριφορά.
Χρόνος ανεφοδιασμού
Ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης λειτουργεί με βενζίνη, με ντίζελ ή με αέριο. Και τα τρία έχουν κοινό το γεγονός ότι ο ανεφοδιασμός αποτελεί θέμα λίγων λεπτών. Αντίθετα, η επαναφόρτιση αρκετής ενέργειας ώστε το ηλεκτρικό όχημα να διανύσει την ίδια απόσταση με ένα συμβατικό, απαιτεί πολύ μεγαλύτερους χρόνους. Δεν είναι τυχαίο που οι εταιρείες προσπαθούν να μειώσουν όλο και περισσότερο τους χρόνους φόρτισης, με νέες τεχνολογίες και μπαταρίες διαφορετικού τύπου. Η έρευνα συγκεντρώνεται ακριβώς εκεί.
Αυτονομία
Είναι, επίσης, κάτι που δεν αφορά άμεσα τον ίδιο τον κινητήρα, αλλά μια πτυχή που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε. Συγκρίνοντας τμηματικά, και όσο τα ηλεκτρικά οχήματα βελτιώνονται, από αυτή την άποψη, το εύρος κίνησης ενός αυτοκινήτου εξοπλισμένου με κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, με τα ίδια χαρακτηριστικά.
Τιμή
Αν βάλουμε αυτοκίνητα ίδιας κατηγορίας, πρόσωπο με πρόσωπο, αλλά το ένα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και το άλλο με ηλεκτροκινητήρα, το κόστος του πρώτου είναι σημαντικά μικρότερο από αυτό του δεύτερου, για τις ίδιες επιδόσεις. Πολύ απλά, η απόλαυση ενός αυτοκινήτου με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά είναι πολύ φθηνότερη αν έχει κινητήρα βενζίνης ή ντίζελ κάτω από το καπό, από ό,τι αν είναι ηλεκτρικός.
Το συναισθηματικό κομμάτι
Είναι κάτι που δεν είναι τόσο αντικειμενικό, όσο υποκειμενικό, αν και οποιοσδήποτε λάτρης του μηχανοκίνητου κόσμου συμφωνεί: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν μπορούν, τουλάχιστον προς το παρόν, να μεταδώσουν την ίδια αίσθηση με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Μιλάμε φυσικά για τον ήχο ενός μπλοκ βενζίνης, αλλά και για την ίδια την οδήγηση. Αν και ένα όχημα μηδενιών εκπομπών προσφέρει άμεση απόδοση, ο τρόπος με τον οποίο ένας θερμικός κινητήρας αποδίδει την ισχύ του, είναι κάτι που δεν μπορεί να προσφέρει ένας ηλεκτρικός.
Είναι χειρότεροι οι ηλεκτροκινητήρες τελικά;
Όχι, δεν είναι χειρότεροι τελικά, λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο. Και γιαυτό αξίζει να αναφέρουμε και κάποια από τα πλεονεκτήματά τους.
Αν και ο κινητήρας εσωτερικής καύσης και ο ηλεκτροκινητήρας χρησιμοποιούνται για τον ίδιο σκοπό, η κατασκευή και οι τρόποι λειτουργίας τους είναι εντελώς διαφορετικοί. Συγκρίνοντας τους δύο τύπους κίνησης, τα πλεονεκτήματα του ηλεκτροκινητήρα είναι ξεκάθαρα. Απαιτεί λιγότερα (κινούμενα) μέρη, τα οποία είναι λιγότερο επιρρεπή στη φθορά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα χαμηλότερο κόστος συντήρησης. Οι ηλεκτρικοί κινητήρες λειτουργούν πολύ πιο αποτελεσματικά από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτό σημαίνει ότι το 80% της ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να μετατραπεί σε ώθηση, ενώ μόνο το 20% χάνεται ως θερμότητα. Σε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, από την άλλη πλευρά, μόνο το 25% περίπου της παραγόμενης ενέργειας μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κίνηση.