Το μεγαλύτερο ρίσκο της Mazda: Ο «θρύλος» RX7
Οι τρεις γενιές του RX-7.
Ήταν η τελευταία προσπάθεια της εταιρείας να κρατήσει ζωντανό τον μη συμβατικό Wankel κινητήρα. Αγαπήθηκε από πολλούς για το χαμηλό κέντρο βάρους και για τον ιδιαίτερο ήχο του. Γιατί όμως πλέον δεν υπάρχει κάποια αντίστοιχη απάντηση στην αγορά;
Ο κινητήρας Wankel: Ευλογία και κατάρα
Αυτός ο ριζοσπαστικός κινητήρας είναι το «παιδί» του Felix Wankel. Το μοτέρ είναι πολύ διαφορετικό από ένα συμβατικό κινητήρα, καθώς χρησιμοποιεί ρότορες, που περιστρέφονται μέσα στους θαλάμους και περιστρεφόμενο έκκεντρο άξονα για τη μετάδοση της ισχύος.
Ένας τυπικός κινητήρας Wankel έχει δύο θαλάμους, δύο τριγωνικούς ρότορες (ένα σε κάθε θάλαμο) και τον άξονα πάνω στον οποίο περιστρέφονται οι ρότορες. Οι θάλαμοι έχουν ωοειδή μορφή και μέσα σε αυτούς περιστρέφεται ο ρότορας με πλανητοειδή κίνηση και κατά την περιστροφή του σχηματίζει τις αντίστοιχες φάσεις του παλινδρομικού κινητήρα σε κάθε μία από τις τρεις πλευρές του.
Με πιο απλά Ελληνικά, ο κινητήρας Wankel έχει ελάχιστα κινούμενα μέρη, το οποίο –θεωρητικά- σημαίνει μεγαλύτερη αξιοπιστία, ενώ μπορεί να παράξει μεγάλη ιπποδύναμη από κινητήρες μικρού κυβισμού. Αυτά ήταν και τα κύρια χαρακτηριστικά τα οποία προσέλκυσαν τις αυτοκινητοβιομηχανίες ώστε να επενδύσουν σε αυτόν. Μεγάλα ονόματα, όπως η Mercedes Benz και η Citroen «αγκαλιάζουν» τον νέο κινητήρα και ξεκινούν να τον εξελίσσουν.
Ωστόσο, αποτυγχάνουν να επιλύσουν τα βασικά του μειονεκτήματα: Tην ανόμοια κατανομή θερμότητας, την υψηλή κατανάλωση (ακόμα και στις εποχές της «φθηνής» βενζίνης) σε συνδυασμό με τις υψηλές εκπομπές ρύπων, και την ανεπαρκή λίπανση των λεπίδων του ρότορα, κάτι που οδηγούσε σε πρόωρη καταστροφή του κινητήρα. Σύντομα όλοι εγκαταλείπουν την ιδέα του Wankel, ως μη πρακτική.
Όλοι, εκτός από έναν!
Το κεφάλαιο Mazda: Καθοριστικό στην ζωή του Wankel
Η μόνη εταιρεία που συνεχίζει να πιστεύει στην προοπτική του Wankel είναι η Mazda και 47 παθιασμένοι μηχανικοί, οι οποίοι εξομαλύνουν τις περισσότερες από τις αδυναμίες του σχεδιασμού. Η ανόμοια κατανομή θερμότητας αντιμετωπίζεται με προσαρμοσμένο σύστημα ψύξης, ενώ οι λεπίδες του ρότορα κατασκευάζονται από λεπτά κράματα μετάλλου και σιλικόνης, αυξάνοντας την αξιοπιστία. Η υψηλή κατανάλωση και οι αυξημένοι ρύποι όμως παραμένουν, και «κρατάνε πίσω» τον κινητήρα καθ`όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του `70, όταν η βενζίνη ακριβαίνει και τα στάνταρ εκπομπών ρύπων γίνονται πιο αυστηρά.
Στην δεκαετία του `70 η Mazda είναι η μόνη εταιρεία που παράγει τον Wankel και τα λιγοστά μοντέλα που έχει παράξει έχουν πάψει να πουλάνε. Η εταιρεία σκέφτεται σοβαρά να τον καταργήσει. Αποφασίζει όμως να του δώσει μία τελευταία ευκαιρία, μήπως «βγάλει τα σπασμένα».
Σε ρόλο εμβόλων έχουμε τους δύο ρότορες με τριγωνικό σχήμα, οι οποίοι περιστρέφονται εντός του στότορα (σε ρόλο του μπλόκ).
Σελίδα 2 | Ο «θρύλος» ξυπνάει: To Mazda RX7 |