Η μετατροπή σε φυσικό αέριο CNG αποτελεί μια λύση εξοικονόμησης, ειδικά στις μέρες μας όπου η ενεργειακή κρίση μαστίζει την αγορά. Η μετατροπή όμως έχει κι αυτή τα μυστικά της. Κάποια μπορείς να τα ξέρεις από πριν. Σου τα λέμε.
Αρχικά πρέπει να ενημερωθεί η ασφαλιστική
Η μετατροπή του αυτοκινήτου σας σε αεριοκίνητο (CNG), θα πρέπει να γνωστοποιηθεί και στην ασφαλιστική εταιρεία, ώστε να είστε καλυμμένοι για παν ενδεχόμενο. Οπτικά, ένα τροποποιημένο αυτοκίνητο δεν γίνεται ευκόλως αντιληπτό με γυμνό μάτι, αφού η κυριότερη διαφορά του εντοπίζεται στην τάπα ανεφοδιασμού που συνήθως βρίσκεται στον προφυλακτήρα, ενώ από την πλευρά του ο οδηγός δεν αντιλαμβάνεται τη μετάβαση από το ένα καύσιμο στο άλλο.
Η μετατροπή ενός υπάρχοντος βενζινοκίνητου αυτοκινήτου σε αεριοκίνητο, ξεκινά από τα 600 ευρώ περίπου και διαμορφώνεται ανάλογα με τον τύπο του κινητήρα, δηλαδή τη χωρητικότητά του και τον αριθμό των κυλίνδρων, αλλά και από τα περιφερειακά μέρη που θα επιλεχθούν, όπως είναι η ρεζέρβα (τύπος, χωρητικότητα κτλ.). Για παράδειγμα, για τη μετατροπή ενός 4κύλινδρου κινητήρα 1,6 λίτρων απαιτούνται λιγότερα χρήματα, σε σχέση με ένα μηχανικό σύνολο 3.000 κυβικών εκατοστών με έξι κυλίνδρους. Ο χρόνος ολοκλήρωσης της μετατροπής προσδιορίζεται περίπου στις 2 ημέρες, καθώς εκτός από τις εργασίες που πρέπει να πραγματοποιηθούν, κρίνεται αναγκαίο να γίνουν μια σειρά από δοκιμές που θα εγγυηθούν την απρόσκοπτη λειτουργία του συστήματος.
Η επιλογή του σωστού συνεργείου - εγκαταστάτη
Θα πρέπει να διαλέξετε προσεκτικά το συνεργείο - εγκαταστάτη που θα κάνει την εγκατάσταση ενός συστήματος Αεριοκίνησης. Αυτό θα πρέπει να είναι Πιστοποιημένο με ειδικό εγκαταστάτη τεχνικό (ειδική άδεια από το Υπουργείο Μεταφορών), ώστε η τοποθέτηση να γίνει με πλήρη ασφάλεια και όπως απαιτούν οι κανόνες τεχνικής εγκατάστασης.
Ίσως θα ήταν προτιμότερο, αν όχι απαραίτητο, να ζητηθεί από το συνεργείο να παρουσιάσουν δείγματα της δουλειάς τους από άλλες εγκαταστάσεις σε αυτοκίνητα, ώστε να υπάρχει μία πρώτη (οπτική) άποψη για το πώς θα είναι το αυτοκίνητο μετά την τοποθέτηση του συστήματος.
Προσοχή στη μάρκα του συστήματος
Πριν την απόφαση, καλό θα ήταν να γίνει μία μικρή έρευνα αγοράς και για τη μάρκα του συστήματοςCNG, εκτός του εγκαταστάτη. Σημαντικό είναι να ενημερωθείτε για τη χώρα προέλευσης του συστήματος καθώς και των παρελκόμενών του, αλλά και για την τεχνική υποστήριξη που παρέχεται σε ενδεχόμενη ανάγκη από την εταιρεία εισαγωγής του.
Η επαλήθευση των παραπάνω πληροφοριών γίνεται εύκολη από τη Δήλωση που συμπληρώνει ο εκάστοτε εγκαταστάτης – συνεργείο, σχετικά με την εγκατάσταση του συστήματος, προκειμένου να περάσει το έλεγχο του ΚΤΕΟ. Επιπρόσθετα, δίνεται μία Δήλωση Συμμόρφωσης όπου αναγράφονται τα στοιχεία του εργοστασίου κατασκευή κατόπιν απόλυτης συμμόρφωσης με τα Ευρωπαϊκά δεδομένα και προδιαγραφές.
Οι κίνδυνοι της κακής εγκατάστασης
Όπως έχουμε ήδη τονίσει και σε προηγούμενα άρθρα μας, η εξειδίκευση του εγκαταστάτη «παίζει» πρωτεύοντα ρόλο στη σωστή λειτουργία του συστήματος, αφού ακόμα κι αν κάποιοι είναι πολύ καλοί μηχανικοί ή πολύ καλοί ηλεκτρολόγοι, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι έχουν και τις γνώσεις προγραμματισμού για εγκεφάλους υγραερίου. Η εγκατάσταση λοιπόν, θα πρέπει να γίνεται από αδειοδοτημένα και εξουσιοδοτημένα συνεργεία που διαθέτουν έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό, καθώς σε διαφορετική περίπτωση είναι πιθανό να δημιουργηθούν διάφορα τεχνικά προβλήματα στην πορεία. Οι πιο συνηθισμένες επιπτώσεις της κακής εγκατάστασης είναι η κακή λειτουργία του κινητήρα, η αυξημένη κατανάλωση καυσίμου - που οδηγεί στα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα από αυτά για τα οποία οι περισσότεροι στρέφονται στην αεριοκίνηση και φυσικά, οι μειωμένες επιδόσεις του αυτοκινήτου.
Για την αποφυγή αυτών δε, κρίνονται απαραίτητα και το service στα χιλιόμετρα ή στο χρόνο που ορίζει ο κατασκευαστής, αλλά και η χρήση γνήσιων ανταλλακτικών που διατηρούν την ισχύ της εργοστασιακής εγγύησης.