Όσοι έχουν συνδέσει τα SUV/crossover με δύσχρηστα μεγάλα οχήματα ήρθε η ώρα να αναθεωρήσουν. Τα νέα crossover έχουν την ευελιξία ενός συμβατικού αυτοκινήτου πόλης με bonus τη δυνατότητα για κυνήγι της light περιπέτειας. Αυτά είναι τα 10+1 μικρά crossover, που κινούνται με άνεση μέσα στην πόλη.
Μα τελικά ποιος είναι αυτός ο κύριος «κύκλος στροφής» ενός οχήματος, που επηρεάζει τόσο την ευελιξία, αλλά και την ευκολία στο παρκάρισμα; Έχει καθιερωθεί να λέμε έτσι τη διάμετρο του μικρότερου κύκλου, που διαγράφει ένα αυτοκίνητο σε πορεία με τους τροχούς του τέρμα στριμμένους προς μία κατεύθυνση.
Στο σχήμα φαίνεται ξεκάθαρα η διαφορά των δύο τρόπων της μέτρησης του κύκλου στροφής: Επάνω μετράμε από τοίχο σε τοίχο και κάτω από πεζοδρόμιο σε πεζοδρόμιο, που έχει και την περισσότερη πρακτική σημασία στην καθημερινότητα.
Η μικρότερη ή μεγαλύτερη διάμετρος του κύκλου αυτού εξαρτάται κυρίως από τη θέση της εμπρός ανάρτησης, το πόσο πολύ είναι δυνατόν να στρίβουν οι εμπρός τροχοί (η τοποθέτηση του κινητήρα πίσω δίνει π.χ αυξημένη δυνατότητα για κάτι τέτοιο) και φυσικά από βασικές διαστάσεις, όπως το μήκος, το μεταξόνιο και τα μετατρόχια. Εξίσου σημαντικό είναι και το βήμα της κρεμαγιέρας. Το βήμα είναι η σχέση μετάδοσης του συστήματος διεύθυνσης, η οποία προκύπτει όταν στον αριθμητή βάλουμε τις μοίρες στροφής του τιμονιού στον παρονομαστή το πόσο τελικά στρίβουν οι τροχοί. Πχ αν σε μία περιστροφή του τιμονιού (360 μοίρες) οι τροχοί στρίψουν 30 μοίρες, τότε έχουμε βήμα 12:1. Τελικά το πόσο στρίβουν οι κατευθυντήριοι τροχοί προκύπτει από το πόσες στροφές κάνει το τιμόνι και από το βήμα της κρεμαγιέρας.
Διαδεδομένη λύση στα σύγχρονα συστήματα διεύθυνσης είναι οι κρεμαγιέρες με μεταβλητό βήμα: Σε μεγάλες ταχύτητες κόβουν λιγότερο και σε χαμηλές περισσότερο…
Σε high tech σπορ μοντέλα με ενεργητική τετραδιεύθυνση η δυνατότητα των πίσω τροχών να στρίβουν σε αντίθεση φορά από τους μπροστινούς σε χαμηλές ταχύτητες μειώνει αρκετά τον κύκλο στροφής.
Πως τον… μετράμε; Για τη μέτρηση του κύκλου στροφής χρησιμοποιούνται δύο τρόπoι: O κύκλος «από πεζοδρόμιο σε πεζοδρόμιο» και ο κύκλος «από τοίχο σε τοίχο». Ο πρώτος, που έχει ουσιαστικά και την πιο πρακτική σημασία στην καθημερινότητα δείχνει το πόσο φαρδύς πρέπει να είναι ένας δρόμος για να πραγματοποιήσει ένα αυτοκίνητο αναστροφή με τη μία χωρίς να ακουμπήσει κάποιος τροχός το πεζοδρόμιο. Ο δεύτερος, που είναι πάντα κατάτι μεγαλύτερος, υποδηλώνει πόσο μακριά πρέπει να απέχουν δύο τοίχοι ώστε σε μια αναστροφή να μην υπάρχει επαφή των άκρων του αυτοκινήτου.
Είναι προφανές, πως και στις δύο περιπτώσεις όσο μικρότερη είναι η σχετική διάμετρος σε μέτρα (ή η ακτίνα αν προτιμάτε), τόσο μεγαλύτερη η ευελιξία-ευχρηστία ενός μοντέλου στην πόλη. Και προφανώς τα μεγάλα crossover μειονεκτούν. Η νέα μόδα των μικρών όμως crossover αλλάζει τα δεδομένα. Αυτά είναι τα 10+1 μικρά crossover μοντέλα, που ξεχωρίζουν!