Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε σημερινή ψηφοφορία επιβεβαίωσε την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων βενζίνης και diesel από το 2035!
Ο κύβος ερρίφθη
Τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισαν υπέρ της έγκρισης συμφωνίας που απαγορεύει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης βενζίνης και diesel το 2035. Η έγκριση του νόμου από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν αφορά μόνο τα ΙΧ αυτοκίνητα, αλλά και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
Ο νόμος, ο οποίος απαιτεί από τους κατασκευαστές να επιτύχουν 100% μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ έως το 2035, έλαβε 340 ψήφους υπέρ και 279 κατά, ενώ 21 ήταν οι αποχές. Οι ενδιάμεσοι στόχοι μείωσης των εκπομπών για το 2030 ορίζονται στο 55% για τα αυτοκίνητα και στο 50% για τα φορτηγά.
Εξαιρούνται οι εταιρείες με 1.000 μονάδες παραγωγή και κάτω
Οι κατασκευαστές μικρού όγκου, δηλαδή αυτοί που παράγουν 1.000 έως 10.000 νέα αυτοκίνητα ή 1.000 έως 22.000 νέα φορτηγά ετησίως, ενδέχεται να λάβουν εξαίρεση από τη νομοθεσία μέχρι το τέλος του 2035. Όσοι ταξινομούν λιγότερα από 1.000 νέα οχήματα ετησίως θα εξακολουθήσουν να εξαιρούνται και στη συνέχεια.
Έρχεται μεθοδολογία για την σωστή αξιολόγηση των ρύπων των νέων οχημάτων
Έως το 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει μεθοδολογία για την αξιολόγηση και την αναφορά των εκπομπών CO2 κατά τη διάρκεια ζωής των νέων αυτοκινήτων και φορτηγών. Θα παρακολουθεί επίσης το χάσμα μεταξύ των νομικά καθορισμένων ορίων εκπομπών και των δεδομένων κατανάλωσης καυσίμου και ενέργειας σε πραγματικό κόσμο έως τον Δεκέμβριο του 2026 και θα καταρτίσει μεθοδολογία προσαρμογής των ειδικών εκπομπών CO2 των κατασκευαστών και θα προτείνει κατάλληλα μέτρα παρακολούθησης.
Προσαρμόζονται τα κίνητρα για τις εταιρείες
Παράλληλα τα υφιστάμενα κίνητρα για τους κατασκευαστές που πωλούν περισσότερα οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων (0-50g/km) θα προσαρμοστεί σύμφωνα με τις τάσεις των πωλήσεων. Αυτά είναι πιθανό να μειωθούν καθώς αυξάνεται η απορρόφηση ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία και plug-in υβριδικών οχημάτων. Από τα τέλη του 2025 και κάθε δύο χρόνια η Επιτροπή θα δημοσιεύει σχετική έκθεση για την αξιολόγηση της προόδου προς την κινητικότητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Πάει στο Συμβούλιο της ΕΕ για επίσημη έγκριση
Η νομοθεσία συμφωνήθηκε τον Οκτώβριο του 2022 και τώρα θα σταλεί στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για επίσημη έγκριση. Αυτό θα γίνει τις επόμενες εβδομάδες και στη συνέχεια θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.
«Θα γίνουν φθηνότερα τα ηλεκτρικά»
Σε δηλώσεις του ο Jan Huitema, επικεφαλής διαπραγματευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τη νέα νομοθεσία είπε: «Ο νόμος αυτός ενθαρρύνει την παραγωγή οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων. Περιλαμβάνει μια φιλόδοξη αναθεώρηση των στόχων για το 2030 και έναν στόχο μηδενικών εκπομπών για το 2035, που είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Αυτοί οι στόχοι δημιουργούν σαφήνεια για την αυτοκινητοβιομηχανία και τονώνουν την καινοτομία και τις επενδύσεις για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Η αγορά και η χρήση αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών θα γίνει φθηνότερη για τους καταναλωτές και μια αγορά μεταχειρισμένων θα αναδυθεί πιο γρήγορα».
Ο κύβος ερρίφθη για τα καινούργια ΙΧ βενζίνης-diesel.
- Τέλος η πώλησή τους στην Ευρώπη από το 2035.
- Με 340 ψήφους υπέρ και 279 κατά, πέρασε ο νόμος.
- Εξαιρούνται οι εταιρείες με ετήσια παραγωγή 1.000 μονάδων και κάτω.
Είναι παράλογη η απόφαση που πάρθηκε ή συμφωνείς;