Κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων κατά 81,4% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Νορβηγία, μετά την επιβολή φορολογίας από την κυβέρνηση. Η χαμηλότερη μηνιαία επίδοση των τελευταίων 61 χρόνων στη σκανδιναβική χώρα.
Ο χειρότερος μήνας των τελευταίων 61 ετών σε πωλήσεις
Η Νορβηγία μέχρι το τέλος του 2022 αποτελούσε μια από τις αγορές πρότυπο της Ευρώπης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καταγράφοντας την περσινή χρονιά λίγες πάνω από 200.800 ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων με ποσοστό μεγαλύτερο του 75% από αυτές να αφορούν πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, ο Ιανουάριος του 2023 μπήκε με το... αριστερό για τη νορβηγική αγορά αυτοκινήτου, που σημείωσε το χειρότερο ρεκόρ των τελευταίων 61 ετών με το βασικό πλήγμα να προκαλείται από τα ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα. Γιατί έγινε αυτό;
Τέλος τα προνόμια & επαναφορά φορολογίας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Το επιτελείο του υπουργείου Οικονομικών της Νορβηγίας είχε ανακοινώσει από τον φθινόπωρο του 2022 ότι η αρχή του έτους θα σήμανε και την επιστροφή της φορολογίας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, παράλληλα με τον περιορισμό των προνομιών και των παροχών που απολαμβάνουν οι κάτοχοι. Έτσι, τα ηλεκτρικά που κοστίζουν περισσότερες από 500.000 κορόνες, ήτοι περίπου 45.480 ευρώ, πλέον υπόκεινται σε Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) 25%. Επιπλέον, οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων πρέπει να πληρώσουν εφάπαξ φόρο για το βάρος του οχήματός τους, ενώ παράλληλα επιβαρύνονται και από το 70% των τελών κυκλοφορίας ενός συμβατικού οχήματος με κινητήρα βενζίνης ή diesel.
Σαν να μην έφταναν αυτά, τα ηλεκτρικά στη Νορβηγία δεν έχουν πλέον free pass από σταθμούς διοδίων, πορθμεία ferry boat και δεν τους επιτρέπεται να κινούνται ελεύθερα σε λεωφορειολωρίδες. Στους εταιρικούς χρήστες τώρα, υπήρχε έκπτωση στη φορολογία έως και 50%, η οποία ωστόσο μειώθηκε στο 20% από την αρχή του έτους. Παρόλα αυτά το best seller μοντέλο στην σκανδιναβική χώρα για τον πρώτο μήνα της χρονιάς παρέμεινε ηλεκτρικό (Volkswagen ID.4), ακολουθούμενο από το Toyota Yaris, το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο της Ελλάδας τα τελευταία δέκα χρόνια.
Σχεδόν 19.000 σταθμοί φόρτισης στη Νορβηγία
Τέσσερα στα πέντε νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στη Νορβηγία το 2022 ήταν ηλεκτρικά, με πρώτη την Tesla, αλλά ορισμένοι στον κλάδο λένε ότι οι νέοι φόροι θα μπορούσαν να ανατρέψουν τον στόχο της χώρας να γίνει η πρώτη που θα σταματήσει την πώληση των αυτοκινήτων βενζίνης και πετρελαίου μέχρι το 2025.
Σημειώστε πως στη Νορβηγία υπάρχουν σχεδόν 19.000 σταθμοί φόρτισης, με τουλάχιστον δύο σταθμούς ταχείας φόρτισης κάθε 50 χιλιόμετρα σε όλους σχεδόν τους βασικούς δρόμους της χώρας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι αυτοί την στιγμή στη χώρα υπάρχουν περισσότεροι από 350 σταθμοί φόρτισης ανά 100.000 κατοίκους, επίδοση που «τοποθετεί» την Νορβηγία στη δεύτερη θέση στην Ευρώπη πίσω από την Ολλανδία.