Νοθεία καυσίμων: Πλουτίζουν σε βάρος μας οι επιτήδειοι που νοθεύουν τα καύσιμα και καταστρέφουν τα αυτοκίνητά μας. Ούτε το υγραέριο δεν την γλιτώνει από τη δράση τους, λογικό με τις ποινές «χάδι» για όσους παρανομούν.
Πως γίνεται η νοθεία καυσίμων
Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα σχετικά με τα καύσιμα είναι η νοθεία τους και αυτό γιατί έχει καταστροφικές συνέπειες για τα οχήματά μας. Γιατί η μακροζωία και η απόδοση του κινητήρα εξαρτάται άμεσα από την ποιότητα του καυσίμου που τον τροφοδοτεί. Κάποιοι επιτήδειοι λοιπόν κάνουν «χρυσές δουλειές» προκαλώντας σοβαρές βλάβες στα αυτοκίνητά μας, αλλά και εις βάρος των σωστών πρατηριούχων που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στον αθέμιτο ανταγωνισμό, όπως και του κράτους που χάνει έσοδα. Πάμε να δούμε πως νοθεύεται κάθε καύσιμο.
Η νοθευμένη βενζίνη αυξάνει την απόδοση του κινητήρα
Ξεκινώντας με το πιο δημοφιλές καύσιμο αυτό της βενζίνης 95 οκτανίων, η οποία συνήθως αναμιγνύεται με προσθήκη χημικών ουσιών ή ακόμα και με νερό. Μάλιστα παρατηρείται το εξής παράδοξο. Ένα από τα χημικά που χρησιμοποιείται, το τολουόλιο, αυξάνει την απόδοση του κινητήρα στην αρχή, ξεγελώντας σε ότι έχεις βάλει καλό καύσιμο και φυσιολογικά επιστέφεις ξανά και ξανά διογκώνοντας τη ζημιά που δημιουργείται, καθλως πρόκειται για ένα διαβρωτικό στοιχείο που αποσυνθέτει φλάντζες, λαστιχάκια, τσιμούχες και οποιοδήποτε άλλο παρεμφερές μέρος.
Πληρώνεις 100άρα και βάζεις 95άρα
Νοθεία γίνεται και στης υψηλότερης απόδοσης βενζίνες, την 100άρα και την 98άρα. Στην πρώτη γίνεται μίξη με την «απλή» 95 οκτανίων. Μπορεί εδώ για την πλειοψηφία των μοντέλων να μην αποτελεί τόσο ζημιογόνο παράγοντα, ωστόσο επειδή προκαλεί περισσότερα καυσαέρια και επικαθήσεις στην κινητήρα, κάτι που μπορεί να προκαλέσει φθορά ειδικά στα μοντέλα που από τον κατασκευαστή θέλουν 100άρα.
Η 98άρα τώρα νοθεύεται με μεθαιθανόλη, ένα χημικό στοιχείο 97 οκτανίων, το οποίο κοστίζει μόλις 0,10 ευρώ και είναι μη ανιχνεύσιμο στους ελέγχους νοθείας σε μεγάλο ποσοστό (κοντά στο 40%).
Η νοθεία του diesel μπορεί να σου κοστίσει και 2 χιλιάρικα
Πάμε στο πετρέλαιο τώρα, την πιο διαδεδομένη περίπτωση νοθείας. Το diesel κίνησης αραιώνεται με πετρέλαιο ναυτιλίας ή θέρμανσης, ενώ σε σπανιότερες περιπτώσεις ακόμα και με νέφτι, δηλαδή καύσιμα με μειωμένη λιπαντική ικανότητα και περισσότερες επικαθήσεις. Αυτό αργά η γρήγορα θα προκαλέσει δυσλειτουργία στο σύστημα υψηλής πίεσης ψεκασμού (common rail), με την τρόμπα και τα μπεκ να κινδυνεύουν άμεσα, το οποίο σημαίνει ζημιά άνω των 2.000 ευρώ.
Υγραέριο που κάνει μόνο για… τηγάνισμα
Από το ραντάρ των επιτήδειων δεν ξεφεύγει ούτε το υγραέριο, το οποίο αναμειγνύεται με άλλα αέρια, όπως το υγραέριο βιομηχανικής χρήσης. Το βιομηχανικό υγραέριο έχει μεγαλύτερη αναλογία βουτανίου/προπανίου (90/10 έναντι 70/30 του κίνησης). Το προπάνιο είναι το συστατικό που δίνει την ενέργεια και συγχρόνως το πιο ακριβό από τα δύο. Γι αυτό άλλωστε και το βιομηχανικό αέριο είναι πιο φτηνό, ωστόσο μειώνει την απόδοση του κινητήρα και μειώνει την αυτονομία.
10 μέρες μόνο κλείνουν τα πρατήρια που νοθεύουν
Μια βασική παράμετρος που οι επιτήδειοι εκμεταλλεύονται είναι οι ποινές που προβλέπει ο νόμος. Ανάλογα λοιπόν την ποσότητα των νοθευμένων καυσίμων που θα προκύψει από τον έλεγχο σφραγίζεται το πρατήριο από 10 έως 90 μέρες. Βέβαια κοιτάζοντας τις ανακοινώσεις της ΑΑΔΕ (εκεί δημοσιοποιούνται τα πρατήρια που νοθεύουν), η συντριπτική πλειοψηφία κλείνει για δέκα μέρες, με τη ζημιά να είναι ελάχιστη μπροστά στο κέρδος που είχαν τόσο καιρό.